مراقبت های بعد از کشیدن دندان؛ نکات ضروری و کابردی

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، خبرنگاران | سرویس سلامت - بیشتر افراد تجربه کشیدن دندان را داشته اند. از دست دادن یک دندان و عوارض ناشی از آن برای همه اتفاقی ناگوار است؛ اما با این وجود در بسیاری از مواقع، تنها راه درمان دندان درد، کشیدن دندان است. در چنین مواقعی مراقبت های بعد از کشیدن دندان به شما یاری خواهند کرد تا درد کمتری داشته باشید و همچین از ایجاد زخم و یا عفونت جلوگیری کنید. از این رو در این مطلب نکات مراقبتی مفیدی در این زمینه برای شما آورده شده است.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان؛ نکات ضروری و کابردی

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

1. بند آوردن خونریزی پس از کشیدن دندان

شاید بعد از کشیدن دندان، عمده ترین مشکل، ادامه پیدا کردن خونریزی است؛ برای این منظور، بعد از کشیدن دندان به موراد زیر دقت کنید:

  • آب دهان خود را با شدت قورت ندهید و خون ها را به آرامی تف کنید. (سعی کنید تا چند ساعت به آرامی آب دهان خود را جمع نموده و آن را خارج کنید.)
  • گاز استریلی که در دهان خود را، به مدت یک ساعت با فشار ملایم روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • اگر بعد از گذشت یک ساعت، خونریزی ادامه داشت، یک گاز استریل تمیز و خشک از داروخانه تهیه نموده و به مدت یک ساعت مجددا با فشار ملایم روی محل مورد نظر نگه دارید.

نکته: از قرار دادن موادی مانند پنبه، دستمال کاغذی و … روی دندان، به دلیل احتمال آلودگی و افزایش خونریزی خودداری کنید.

بیشتر بدانید: پانسمان موقت دندان چیست؟

2. جلوگیری از عفونت

در بیشتر موارد، تورم بعد از کشیدن دندان و یا حتی جراحی دندان عادی است. اما اگر تورم بعد از کشیدن دندان، با قرار دادن کمپرس سرد روی گونه یا فک، بیش از سه روز طول کشید، باید به عفونت دندان شک کرد. اگر تب، درد و تورم بعد از کشیدن دندان، بیش از 3 الی 4 روز ادامه پیدا کند، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

به طور کلی بعد از کشیدن دندان، اگر توصیه های تغذیه ای و مراقبتی رعایت نگردد، به احتمال زیاد دندان دچار عفونت خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت، موارد زیر را رعایت کنید.

  • از کشیدن سیگار حداقل تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان خودداری کنید.

  • تا چند ساعت پس از کشیدن دندان خوراکی های سرد مصرف کنید.

  • تا چند ساعت غذاهای سفت یا مایعات داغ نخورید .

  • در طول روز هر نیم ساعت یک بار، کیسه یخ روی فک خود بگذارید. (به مدت 15 دقیقه)

  • با محلول آب نمک، دهان خود را شستشو دهید. (12 ساعت پس از کشیدن دندان)

نکته: اگر گاز استریل قرار داده شده روی دندان شما، زودتر از موعد (یک ساعت) خارج گردد، باعث خونریزی، درد و حتی عفونت ناشی از زخم می گردد . بنابراین دقت داشته باشید که گاز استریل اولیه را زودتر از یک ساعت از دهان خود خارج نکنید.

بیشتر بدانید: عفونت دندان را چگونه از بین ببریم؟

3. مصرف دارو

وجود کمی درد در ناحیه زخم و دندان کشیده شده، طبیعی است و معمولا با مصرف قرص مسکن رفع می گردد. اگر درد زیادی در دهان خود احساس کردید، می توانید از مسکن هایی مانند، استامینوفن و یا ایبوپروفن بهره ببرید. دقت داشته باشید به هیچ عنوان از آسپرین استفاده نکنید؛ زیرا باعث عدم تشکیل لخته خون در جای زخم خواهد شد.

توجه: اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، توصیه می کنیم قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید.

4. روش صحیح مسواک زدن

پس از کشیدن دندان،مسواک زدن باید به آرامی، با احتیاط انجام گردد تا نواحی دارای زخم آسیب نبینند.

5.خوردن بستنی بعد از کشیدن دندان

معمولاً پس از کشیدن دندان، خوردن بستنی منعی ندارد. خوردن بستنی پس از کشیده شدن دندان ممکن است مزایا و معایبی داشته باشد که در ادامه آورده شده است.

  • اگر از مسائلی مانند پوسیدگی دندان رنج می برید، از خوردن بستنی پرهیز کنید.
  • خوردن بستنی و یا هر چیز خنک دیگری، می تواند به کاهش التهاب لثه شما یاری کند؛ زیرا دمای پایین باعث منقبض شدن مویرگ های خونی در محل زخم می گردد.
  • خوردن بستنی بهترین راه برای کنترل درد دندان در اولین روز، پس از کشیدن دندان است.

نکته: بهتر است چند ساعت پس از کشیدن دندان، بستنی را میل کنید و بلافاصله این کار را انجام ندهید.

6. خوراکی های مصرفی

همان طور که اشاره شد، تا چند ساعت بعد از کشیدن دندان نباید غذاهای سفت و یا نوشیدنی های داغ مصرف کنید. سعی کنید از مصرف غذاهای پر ادویه و میوه های ترش نیز پرهیز کنید. توصیه می گردد در چند ساعت اول، شیر سرد مصرف کنید تا هم حجم مایعات بدن را بالا ببرد و هم به ترمیم زخم ها یاری کند. همچنین مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهایی مانند سوپ، (سوپ گوجه فرنگی، سوپ کدوتنبل) که به راحتی خورده می شوند و نیازی به جویدن ندارند، مفید است. پوره سیب زمینی و ماست یونانی هم یکی از بهترین و مناسب ترین غذاها پس از کشیدن دندان هستند.

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل

دندان عقل نسبت به بقیه دندان ها نسبتا عظیم تر بوده و در صورت کشیدن و یا جراحی آن، طول دوره درمان بیشتر خواهد بود. اما با رعایت نکات آورده شده در بالا می توانید از خونریزی و بروز عفونت در محل جراحی دندان عقل نیز جلوگیری کنید.

سخن آخر

با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله برای مراقبت های بعد از کشیدن دندان، می توانید عوارض ناشی از کشیدن دندان را تا حد زیادی کاهش دهید. نکته مهم در این شرایط، استفاده از غذاهای نرم و تا حد امکان سرد است تا باعث تحریک زخم دندان و خونریزی مجدد نگردد. در انتها توصیه می کنیم با آموزش روش صحیح مسواک زدن، از بروز مسائل دندانی جلوگیری کنید تا همیشه دندان های سالم و زیبایی داشته باشید.

اگر شما هم تجربه یا توصیه ای در خصوص مراقبت های بعد از کشیدن دندان دارید، حتما در بخش نظرات و پرسش ها، آن را با ما و سایر کاربران وبلاگ خرید اینترنتی در میان بگذارید.

منبع: setare.com

به "مراقبت های بعد از کشیدن دندان؛ نکات ضروری و کابردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های بعد از کشیدن دندان؛ نکات ضروری و کابردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید