بیماری برونشیت چیست و علائم، علل، تشخیص، روش های درمان و جلوگیری از آن را بدانیم

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، برونشیت یک بیماری عفونی است که عفونت راه های تنفسی چون ریه ها را در پی دارد. این بیماری بعلاوه باعث ایجاد تحریک و التهاب لوله های تنفسی می گردد. علامت اصلی برونشیت، سرفه است که ممکن است مخاطی زرد یا خاکستری (خلط) را به وجود آورد. برونشیت بعلاوه ممکن است گلودردهای خفیف و مزمن و خس خس سینه را به همراه داشته باشد.

بیماری برونشیت چیست و علائم، علل، تشخیص، روش های درمان و جلوگیری از آن را بدانیم

برونشیت چیست

هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزایی که چند هفته طول می کشد، اگر خوش شانس باشید و درست درمان را پیگیری کنید، پس از این مدت به حالت عادی برمی شد. اما گاهی اوقات ممکن است شرایطی حاد پیش بیاید و بیماری چون برونشیت را به همراه داشته باشد.

زمانی که لوله های تنفسی شما، که هوا را به ریه ها انتقال می دهند، آلوده و متورم می شوند و شما با سرفه های ناخوشایند و مخاط بسیار بیشتری روبه رو خواهید شد. بعلاوه برونشیت به شیوه های دیگر نیز خود را نشان می دهد و در واقع دو نوع از آن وجود دارد که شامل خفیف و مزمن است.

برونشیت یک بیماری عفونی است که عفونت راه های تنفسی چون ریه ها را در پی دارد. این بیماری بعلاوه باعث ایجاد تحریک و التهاب لوله های تنفسی می شود. علامت اصلی برونشیت، سرفه است که ممکن است مخاطی زرد یا خاکستری (خلط) را به وجود آورد. برونشیت بعلاوه ممکن است گلودردهای خفیف و مزمن و خس خس سینه را به همراه داشته باشد.

علت بروز برونشیت چیست

اغلب ویروس های مشابهی که موجب سرماخوردگی یا آنفلوانزا می شوند؛ باعث برونشیت هم می شوند. گاهی اوقات، باکتری ها می توانند در این مورد دخیل باشند. اما در هر دو مورد چه باکتری و چه ویروس، بدن وارد مبازره می شود و در طی این فرایند لوله های تنفسی ریه و شش ها متورم می شوند و مخاط فراوری می نمایند.

چند مورد از شرایطی که شرایط شما را توضیح می دهند که آیا شما دارای برونشیت هستید یا خیر به توضیح زیر است:

* اگر سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید؛ حتی یک سرماخوردگی ساده نیز ممکن است در صورت عدم درمان منجر به بیماری برونشیت شود. (این مورد بیشتر برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های خاص که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بعلاوه بچه ها و نوزادان خردسال اتفاق می افتد.)

* اگرشما سیگار می کشید بیشتر در معرض خطر هستید.

* اگر شما در اطراف موادی که ریه هایتان را دچار مشکل می نمایند، مانند بخارهای شیمیایی یا گرد و غبار قرار داشته باشید. (معدن زغال سنگ، کار کردن در اطراف حیوانات، کار با مواد شیمیایی)

* شما در یک مکان با کیفیت هوای ضعیف و آلوده زندگی می کنید یا مدام رفت و آمد دارید.

علائم برونشیت چیست

یکی از علائم اصلی برونشیت سرفه است؛ ممکن است مسائل تنفسی مختلف هم داشته باشید، برخی ازعلائم بدین صورت است:

* احتقان سینه جایی که قفسه سینه شما کامل مسدود شده است

* سرفه ای که با مخاط زیادی به رنگ های روشن، سفید، زرد یا سبز همراه باشد

* تنگی نفس

* هنگامی که نفس می کشید صدای خس خس را هم به همراه داشته باشد (چیزی شبیه به سوت زدن)

شما بعلاوه ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنید:

* بدن درد و لرز

* تب

* آبریزش چسبنده در بینی

* گلودرد

برونشیت حاد چه مدت طول می کشد؟

برونشیت حاد اغلب سه تا چهار روز پس از سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می شود. ممکن است این بیماری با سرفه خشک آغاز شود و بیشتر افراد طی دو یا سه هفته دچار یک دوره حاد برونشیت شوند. برخی اوقات ممکن است سرفه به مدت چهار هفته یا بیشتر ادامه یابد. در صورت مبتلانبودن به بیماری های زمینه ای، پس از بهبود عفونت اولیه، ریه ها به حالت عادی باز می شود.

برونشیت مزمناگر فردی در بیشتر روزها، حداقل سه ماه در سال و به مدت دو سال متوالی دچار سرفه همراه با خلط شود، ممکن است دچار این عارضه شده باشد. برونشیت مزمن نوعی بیماری جدی است که ریه ها را محل پرورش عفونت های باکتریایی می نماید. این بیماری، تنها یک شکل از بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است که نفس کشیدن را سخت می نماید. گاهی اوقات سرفه در افراد سیگاری نشانه برونشیت و COPD است.

برونشیت یا بیماری دیگر؟

علائم برونشیت اغلب با بیماری های دیگری مانند آسم، ذات الریه، آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت و حتی بیماری ریفلاکس معده (GERD) و سرطان ریه مشابه است. برای تشخیص دقیق این بیماری باید به پزشک مراجعه شود. بیماری های جدی مانند ذات الریه احتیاج به درمان سریع دارد. در صورت احساس تنگی نفس یا خس خس سینه، مشاهده سرفه خونی، تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) و سرفه بیش از چهار هفته باید به پزشک مراجعه شود.

علل برونشیت حاد چیست؟

این شکل از برونشیت در زمستان شایع تر بوده و از هر 10 نفر، در 9 نفر ناشی از عامل ویروسی است. تحریک نماینده هایی مانند دود دخانیات، مواد شیمیایی موجود در تمیزنماینده های خانگی و حتی بخار یا گرد و غبار محیط نیز می تواند باعث برونشیت حاد شود. استعمال دخانیات، شایع ترین علت برونشیت مزمن است. آلودگی هوا نیز علائم مبتلایان به برونشیت مزمن را وخیم تر می نماید.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنیم؟

  1. شما را در شب بیدار نگه می دارد
  2. بیماری بیش از 3 هفته طول کشیده است
  3. درد قفسه سینه یکی از علل اصلی آن است
  4. لرزشی در صدا موجود است که صحبت کردن را سخت می نماید
  5. با کاهش وزن نامعلوم همراه است
  6. یک مایع بد مزه یا بی مزه در دهان شما موجود است (می تواند ریفلاکس باشد)
  7. تب بالا
  8. سردرد یا تنگی نفس

اگر شما 75 سال یا بیشتر دارید و سرفه مداوم دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برونشیت می تواند منجر به پنومونی (عفونت ریوی) شود.

چگونه برونشیت تشخیص داده می شود

پزشک شما معمولا می تواند با یک معاینه فیزیکی برونشیت را تشخیص داده و نوع آن را معین کند.

در خصوص سرفه شما، از جمله اینکه چه مدت سرفه داشته اید و چه نوع لکه ای با آن همراه بوده است سؤال می شود. پزشک بعلاوه به ریه های شما گوش می دهد تا ببینید با صداهای غیر طبیعی چون خس خس همراه است یا نه

اما در برخی موارد، پزشک ممکن است، سطح اکسیژن را در خون شما آنالیز کند. این روش با یک سنسور که بر روی پا یا انگشت شما قرار می گیرد؛ انجام می شود و اشعه ایکس به قفسه سینه وارد می نماید. این کار برای آنالیز بیماری پنومونی یا بیماری های دیگر است که می تواند موجب سرفه شما شود.

آزمایش خون و آزمایش موکوس هم انجام می شود؛ تا پزشک تشخیص بیماری های ناشی از باکتری را انجام دهد. سرفه های کوفتیس باعث سرفه های خشن می شود که تنفس را سخت می نماید؛ اگر پزشک شما به این مسئله شک کند یا به آنفولانزا مشکوک شود، آن را نیز با یک سواب بینی متوجه خواهد شد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است نتایج زیر را بیان کند:

اشعه ایکس . تست سینه اشعه ایکس می تواند به شما یاری کند مشخص کنید که آیا ذات الریه دارید یا بیماری دیگری که ممکن است سرفه شما را توجیه کند. این مساله به خصوص در صورتی مهم است که شما سیگاری بوده اید و یا در حال حاضر فرد سیگاری هستید.

آزمایش های خلط. خلط مخاطی است که وقتی از ریه ها سرفه می کنید بیرون می آید. می توان آزمایش کرد تا ببیند شما بیماری هایی دارید که بتوان با آنتی بیوتیک معالجه شود یا خیر و علاوه بر آن، خلط می تواند برای نشانه های آلرژی مورد آزمایش قرار گیرد.

آزمایش عملکرد ریوی. در طول تست عملکرد ریوی, شما در یک دستگاه به نام اسپیرومتری فوت می کنید و میزان هوایی که ریه هایتان می توانند در خود نگه دارند و سرعتی که می توانید هوا را از ریه ها خارج کنید را میزان گیری می نماید. این آزمایش علایم آسم یا آمفیزم را آنالیز می نماید.

راه های درمانی برونشیت چیست

اغلب مواقع بیماری برونشیت در عرض چند هفته از بین می رود. اگر بروشیت مختص شما به وسیله باکتری (که نادر است) ایجاد شده است، پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای شما تجویز کند تا بهبودی کامل حاصل شود.

اگر شما آسم، آلرژی، و یا سرفه های خشن را دارید، ممکن است برای شما یک اسکنر را پیشنهاد کند. این اسکنر به شما یاری می نماید که راه های هوایی شما باز شود و برای نفس کشیدن راحت باشید.

معمولاً تنها درمان برونشیت حاد، تسکین علائم با نوشیدن مایعات زیاد، استراحت فراوان و پرهیز از استنشاق دود و بخار است. یک داروی مسکن بدون نسخه نیز ممکن است به کاهش درد بدن یاری کند. پزشک برای آزادشدن مخاط و تسکین سرفه داروهایی نظیر اکسپکتورانت و برای بازکردن مجاری هوایی، داروی برونکودیلاتور استنشاقی تجویز می نماید. اگر برونشیت مزمن مرتبط با استعمال دخانیات باشد، مهمترین کار برای درمان بیماری، ترک سیگار است؛ این امر به جلوگیری از ادامه آسیب به ریه ها یاری می نماید. واکسن پنوموکوکی و واکسن آنفلوآنزای سالانه نیز در صورت توصیه پزشک، موثر است. بعلاوه ممکن است درمان با مصرف برونکودیلاتیلاتورها و استروئیدها (استنشاقی یا دهانی) صورت گیرد.

درمان خانگی برونشیت

* میزان زیادی آب بنوشید، هشت تا 12 لیوان در روز یاری می نماید تا مخاط از بین برود و بعلاوه باعث می شود که مخاط کمتری فراوری شود

* داروهای ضد درد بسیار مناسب هستند. ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین به درد یاری می نمایند. اما باید از آسپرین برای بچه ها اجتناب شود. شما می توانید از استامینوفن (تیلنول) برای یاری به هر دو، هم درد و هم تب بهره ببرید.

* دوش داغ می تواند برای ریزش موکوس روش خوبی باشد.

* داروهای ضد سرفه را مصرف کنید.

* برای بچه ها، قبل از استفاده از شربت سرفه حتما با متخصص اطفال مشورت کنید.

چگونه می توان از بروز بیماری برونشیت پیشگیری کرد؟

برترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، سیگار نکشیدن یا ترک این عادت نادرست است. روش های دیگر شامل جلوگیری از سرماخوردگی و دوری از موارد تحریک نماینده بینی، گلو و ریه مانند گرد و غبار یا حیوانات خانگی است. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، استراحت و مصرف دارو طبق دستورالعمل پزشک توصیه می شود.

- واکسینه شوید :در بسیاری از موارد برونشیت حاد ناشی از آنفولانزا، ویروسی است. یک واکسن آنفلوآنزای فصلی می تواند به حفاظت از شما در برابر ابتلا به این بیماری یاری کند و بعلاوه می توانید واکسن هایی بزنید که در برابر برخی انواع ذات الریه محافظت شوید.

- دست هایتان را مدام را بشورید :برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی، دست هایتان را زیاد بشویید و از ضد عفونی نماینده های دست بر پایه الکل بهره ببرید.

- از ماسک جراحی بهره ببرید :اگر COPD دارید، می توانید در صورتی که در معرض غبار یا دود قرار دارید، ماسک صورت خود را بزنید.

آیا درمان برونشیت بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است؟

آنتی بیوتیک ها به احتمال زیاد فواید زیادی برای درمان برونشیت ناشی از ویروس دارند. درمان اولیه برای بیشتر موارد برونشیت باید به سمت کنترل علائم راهنمایی شود. مرطوب نگه داشتن، اجتناب از محرک تنفس مصنوعی (برای مثال، استعمال دخانیات) و دیگر داروهای ضد سرفه می تواند در طول مرحله درمان مفید باشد.

برونشیت تا چه مدت مسری است؟

این به علت برونشیت بستگی دارد، چه ویروسی باشد و چه باکتریایی که می تواند معین کردنش مشکل باشد. برخی پزشکان معمولاً به بیمارانشان می گویند که ممکن است تا یک هفته مسری باشند اما چون سرفه آن ها فراتر از یک هفته می ماند، سخت است که یک چارچوب زمانی دقیق را در زمانی که دیگر مسری نیستند، در نظر بگیرید.

اجتناب از تماس با بیمار و هر گونه محرک های کشنده تنفسی و داشتن یک رژیم غذایی سالم متعادل، ورزش کردن و کاهش وزن همگی می توانند به درمان برونشیت یاری نمایند.

درمان های خانگی موثر برای برونشیت در بچه ها و بزرگسالان

1. زنجبیل

روش 1:

نصف قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان بریزید و نصف قاشق چای خوری دارچین و نصف قاشق چای خوری میخک را به آن اضافه کنید و کمی آب داغ بیفزایید و به خوبی هم بزنید و بنوشید.

روش 2:

یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در یک لیوان بریزید و کمی فلفل سیاه اضافه کنید و سپس کمی آب جوش بریزید و سپس بگذارید تا مخلوط به مدت 5 دقیقه بماند و بعد کمی عسل اضافه کنید و هر روز دو بار از این نوشیدنی مصرف کنید.

روش 3:

یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در یک فنجان بریزید و یک قاشق چای خوری فلفل به آن اضافه کنید و به همان میزان میخک اضافه کنید و آن ها را به خوبی مخلوط کنید و سپس عسل را بیفزایید و این مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

نکته:

اگر شیرده هستید ، دیابت یا بیماری های قلبی و اختلالات خونی دارید از مصرف زنجبیل اجتناب کنید.

2. سیر برای درمان برونشیت:

سه حبه سیر را با دقت بشورید و خرد کنید و آن ها را درون یک قابلمه قرار داده و کمی شیر به آن اضافه کنید و مخلوط را حرارت دهید و آن را هر روز قبل از خواب بخورید.

نکته:

اگر دچار اختلالات خونریزی هستید، مراقب باشید که سیر زیادی مصرف نکنید زیرا ممکن است به معده شما آسیب برساند.

3. زردچوبه برای درمان برونشیت:

روش 1:

یک قاشق چای خوری زرد چوبه را در یک فنجان بریزید و کمی شیر اضافه کنید و سپس مخلوط را حرارت دهید و مخلوط را هر روز صبح با شکم خالی بخورید.

روش 2:

زردچوبه تازه را به سالاد خود اضافه کنید.

روش 3:

نصف قاشق چای خوری زرد چوبه را در یک کاسه بریزید و بعد یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید تا خمیری را شکل دهید و خمیر را هر روز سه بار بخورید.

توجه:افرادی که سنگ صفرا، زخم معده، فشار بالا و یرقان دارند توصیه نمی شود که این درمان را اعمال نمایند.

4. روغن اکالیپتوس برای درمان برونشیت:

روش 1:

یک کاسه آب جوش را آماده کنید و بعد چند قطره روغن اکالیپتوس را در آن بریزید و سر خود را روی جریان بخار قرار دهید و با یک دستمال تمیز بپوشانید و بخار را از کاسه نفس بکشید.

روش 2:

مستقیماً روغن اکالیپتوس را به سینه خود بمالید تا مخاط را صاف کنید.

درمان برونشیت با استفاده از روغن اکالیپتوس

5. آب نمک برای درمان برونشیت:

آب نمک برای تمیز کردن گلو و از بین بردن باکتری ها موثر است و هم چنین به کاهش التهاب و خلط در گلو یاری می نماید و در نتیجه اگر هر روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهید، علائم آزار دهنده برونشیت به سرعت درمان خواهد شد.

پس یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بریزید و کمی آب گرم به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و هر روز از مخلوط بهره ببرید.

6. عسل برای درمان برونشیت:

روش 1:

یک فنجان چای آماده کنید و یک قاشق چای خوری عسل را به آن بیفزایید و هر روز این چای را بنوشید.

روش 2:

کمی آب لیمو و عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و از این نوشیدنی هر روز بنوشید.

روش 3:

یک قاشق چای خوری عسل را در یک فنجان بریزید و بعد میزانی فلفل سیاه، زنجبیل و نصف قاشق چای خوری پودر میخک به آن اضافه کنید و مخلوط را مصرف کنید.

روش 4:

چند قطره آب لیمو در یک فنجان بریزید و سپس کمی آب گرم و یک قاشق چای خوری عسل را به فنجان اضافه کنید و مخلوط را به خوبی بزنید و هر روز از نوشیدن آن لذت ببرید.

روش 5:

یک عدد پیاز را با دقت بشورید و سپس آن را به تکه های کوچک ببرید و تکه ها را در یک کاسه بریزید و عسل را روی آن ها بریزید و بگذارید یک شب بماند و بعد تکه های پیاز را از عسل جدا کنید.

این عسل را 4 بار در هر روز و هر بار 1 قاشق چای خوری بخورید.

7. استفاده از پیاز برای درمان برونشیت:

روش 1:

کمی پیاز خرد کنید تا یک قاشق چای خوری از عصاره آن را بردارید و هر روز صبح این آب را با شکم خالی بنوشید.

روش 2:

پیاز بیشتری به غذای روزانه خود اضافه کنید.

8. کنجد مفید برای درمان برونشیت:

روش 1:

یک قاشق چای خوری کنجد بردارید و آن ها را در یک کاسه بریزید و همان میزان بذر کتان اضافه کنید و سپس یک میزان نمک بیفزایید و در نهایت، یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و هر روز قبل از خواب مخلوط را مصرف کنید.

روش 2:

نصف قاشق چای خوری دانه کنجد خشک شده را در یک لیوان بریزید و بعد 2 قاشق سوپ خوری آب اضافه کنید و آن ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را دوبار در هر روز بخورید.

9. آب برای یاری به درمان برونشیت:

بدن خود را مرطوب و هیدراته نگه دارید که برای درمان برونشیت بسیار مهم است.

آشامیدن آب کافی ممکن است به نرم کردن خلط و کاهش سرفه ناشی از برونشیت نیز یاری کند. به خاطر داشته باشید که روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید یا می توانید کمی آب لیمو و عسل را به آب اضافه نموده و از مزایای بیشتر و بهتری بهره مند شوید.

10. روغن پونه کوهی برای درمان برونشیت:

شما می توانید روغن پونه کوهی را به عنوان یک روش درمان طبیعی برای کاهش علایم برونشیت امتحان کنید. این روغن به خاطر خواص ضد ویروسی و ضد باکتری اش، به حذف ویروس ها و باکتری ها که باعث مسائل تنفسی و تسکین عفونت های باکتریایی در گلو و ریه می شوند، یاری می نماید و هم چنین به شما یاری می نماید که با سرفه مبارزه کنید و تنفس خود را تسهیل کنید.

میزانی از روغن پونه کوهی را زیر زبانتان بریزید و این درمان را یک بار در روز اعمال کنید.

11. درمان برونشیت با آب پرتقال:

اعتقاد بر این است که آب میوه، به ویژه آب پرتقال یکی از برترین درمان های خانگی برای برونشیت است. آب پرتقال غنی شده با ویتامین C و دیگر مواد مغذی است که نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می نماید بلکه التهاب ناشی از برونشیت در گلو را نیز کاهش می دهد.

نصف قاشق چای خوری بادام تازه را خرد کنید و در یک لیوان بریزید و کمی آب پرتقال اضافه کنید و ایت مخلوط را هر شب مصرف کنید.

12. لیمو برای درمان برونشیت:

روش 1:

لیمو را رنده نموده و پوست لیمو را در یک قوری بریزید و بعد یک فنجان آب جوش را در قوری اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس از خوردن آن لذت ببرید.

روش 2:

یک ظرف لیمو را در یک قابلمه بریزید و میزانی آب اضافه کنید و قابلمه را جوش بیاورید، مخلوط را صاف کنید و از چای لذت ببرید.

روش 3:

یک قاشق چای خوری آب لیمو را در یک لیوان بریزید و کمی آب گرم را اضافه کنید و خوب هم بزنید و هر روز با این آب قرقره کنید.

13. یاری روغن های گیاهی به درمان برونشیت:

روش 1:

میزانی روغن نارگیل را با روغن نعناع فلفلی مخلوط کنید و سپس حدود 15 قطره روغن اسانس اکالیپتوس را به مخلوط بالا اضافه کنید و آن را روی سینه خود بمالید.

روش 2:

4 قطره روغن اسطوخدوس، روغن دارچین و آویشن را با هم مخلوط کنید و بعد 2-3 قاشق سوپ خوری روغن حامل، مانند روغن جوجوبا یا روغن زیتون اضافه کنید و آن ها را به خوبی مخلوط کنید و به آرامی گرم کنید و سپس سینه خود را برای چند دقیقه با این مخلوط ماساژ دهید و بگذارید روی پوست تان بماند و این برنامه روتین را هر روز قبل از رفتن به رخت خواب تکرار کنید.

14. آویشن برای درمان برونشیت:

آویشن به علت خواص ضد باکتری و ضد قارچی اش، می تواند به شما یاری کند تا علایم برونشیت و عفونت را کاهش دهید.

آویشن تازه و برگ های نعناع فلفلی را در یک لیوان بریزید و میزانی آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید مخلوط به مدت 10 دقیقه بماند و سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و لذت ببرید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت ایمنا

سایت نمناک

منبع: راسخون

به "بیماری برونشیت چیست و علائم، علل، تشخیص، روش های درمان و جلوگیری از آن را بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری برونشیت چیست و علائم، علل، تشخیص، روش های درمان و جلوگیری از آن را بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید