بهره گیری از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های متابولیک

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، خبرگزاری خبرنگاران- میزگرد تصویری (وبینار) بهره گیری از تنوع دارو های گیاهی بومی برای پیشگیری و درمان بیماری های متابولیک با رویکرد چند رشته ای برگزار گردید.

بهره گیری از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های متابولیک

به گزارش خبرگزاری وبلاگ خرید اینترنتی، در ادامه سلسله میزگرد های تصویری (وبینارهای) علمی گروه تحقیقاتی علوم دارویی- سنتی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم میزگرد تصویری نقش فرآورده های طبیعی در مدیریت بیماری های غدد برگزار گردید.

در بخش آغازین این وبینار علمی دکتر باقر لاریجانی، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دیابت را یک بیماری پیچیده و مزمن خواند که یکی از بزرگترین تهدید های بهداشت و سلامت جهانی و در زمره سه بیماری اول از دسته بیماری های غیرواگیر است.

وی با بیان این که شیوع جهانی دیابت در چند دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است توضیح داد: بر اساس نوترین اطلس انجمن بین المللی دیابت در سال 2019 بالغ بر 463 میلیون بزرگسال 20 تا 79 ساله، مبتلا به دیابت بودند که پیش بینی می گردد این میزان تا سال 2045 با افزایش 51 درصدی به 700 میلیون نفر برسد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اضافه نمود: با توجه به شیوع بالای دیابت در کلیه جوامع و از جمله ایران که با جمعیت بیماران دیابتی حدودا 11 میلیون روبرو است و بدنبال آن هزینه های بالای درمان و مراقبت دیابت و بار بالای این بیماری، مطالعات و آنالیز های مختلفی در جهان به منظور پیشگیری، مدیریت درمان و هم کاهش بروز این بیماری و عوارض آن صورت گرفته که یکسری از این مطالعات هم اکنون هم در جریانند.

وی با اشاره به این که سازمان جهانی بهداشت هم با ارزیابی اثربخشی دارو های گیاهی بعنوان منبعی برای ساخت و فراوری دارو های نو تاکید فراوانی دارد، گفت: در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده در تمایل به استفاده از دارو های گیاهی در درمان و مدیریت دیابت در کشور های پیشرفته و هم درکشور های در حال توسعه به علت منشا طبیعی گیاهان و هم بروز حداقل عوارض جانبی با مصرف آنان هستیم.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه طیف وسیعی از گیاهان با خاصیت ضد دیابتی معین شده اند، اضافه نمود: دیده شده که عملکرد بیولوژیک این گیاهان بعلت وجود پاره ای ترکیبات خاص شیمیایی مانند فنول، آلکالوئید، فالونویید، ترپنویید، کومارین و یا گلی کوزید است که در سطح مولکولی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نمایند. از طرفی، رابطه تنگاتنگ استرس اکسیداتیو با دیابت و اغلب اختلالات متابولیک مانند استئوپروز و دیس لیپیدمی و چاقی و بدنبال آن آثار مثبت گیاهان آنتی اکسیداتیو در کنترل و درمان این اختلالات مشاهده شده است و در واقع این شواهد، توجیه علمی و منطقی برای استفاده از این گیاهان برای درمان دیابت می باشد.

دکتر لاریجانی بعلاوه خاطر نشان کرد: مدیریت صحیح دیابت احتیاجمند رویکرد چند تخصصی و بین رشته ای و یا بعبارتی احتیاجمند استفاده از چندین رژیم درمانی مشتمل بر دارو های مختلف با عملکرد و مکانیسم های گوناگون می باشد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود مصرف روزافزون دارو های گیاهی بومی برای پیشگیری و یا درمان بیماری های متابولیک از جمله دیابت، اثربخشی و عدم سمیت تعداد معدودی از این گیاهان ارزیابی شده است. این شکاف نشانه احتیاج مبرم به انجام مطالعات مستند با شواهد علمی بالا برای ارزیابی اثربخشی گیاهان دارویی می باشد.

وی در سرانجام اضافه نمود: بهرحال نبایستی فراموش گردد که دیابت هنوز معضل عمده و مهم سلامت بشر است و ما احتیاج مبرم و فوری به یافتن دارو های نو ضد دیابت داریم. خوشبختانه امروزه گرایش به دارو های گیاهی بیشتر شده و به این ترتیب فرصت مناسبی برای انجام تحقیقات بیشتر بنیادی و کارآزمایی بالینی با طراحی مناسب و مبتنی بر استاندارد های رایج علمی جهان در حیطه فرآورده های طبیعی و خصوصا گیاهان دارویی فراهم شده است.

لازم به ذکر است، در این وبینار علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر حمید اکبری جور، دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، دکتر انسیه نسلی اصفهانی، دکتر محمد مهدوی، دکتر زهرا رضایی، دکتر مهدی اسدی، دکتر مهناز خانوی و دکتر آرزو روستایی سخنرانی های علمی را در مورد ابعاد مختلف موضوع وبینار به ترتیب با عناوین نگاهی کلی به اهمیت موضوع فرآورده های طبیعی برای مدیریت دیابت نوع 2، معرفی فرآورده های طبیعی و آنالیز نقش آن ها در صنعت داروسازی و بیماری های غدد، مکانیسم و فارماکولوژی انواع فرآورده های طبیعی موثر در درمان دیابت، نقش محصولات طبیعی در درمان بیماری تیروئید، نگاه کلی به فرآورده های فراوریی طبیعی و سنتی. اهمیت ثبت دارو های طبیعی و سنتی ایراد کردند که مورد توجه شرکت نمایندگان نهاده شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بهره گیری از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های متابولیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره گیری از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های متابولیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید