دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: انتظار داریم دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند که نیازی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و بعد پردیس علم و فناوری شکل بگیرد.

دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند

به گزارش گروهدانشگاه وبلاگ خرید اینترنتی، علی خیرالدین در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها که با حضور وزیر علوم در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار گردید گفت: فرایند تاسیس پارک های علم و فناوری به این صورت است که ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ایجاد گردد، سپس برای رشد پس از آن پارک پردیس فناوری و در نهایت مجوز ایجاد پارک علم و فناوری به دانشگاه ها داده گردد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم و استقلال از معاونت پژوهشی گفت: حجم کار وزارت علوم و ماموریت های معاونت پژوهشی برای مدیریت 49 پارک علم و فناوری و بیش از 220 مرکز رشد بسیار بالا بود و وزارت علوم برای پیشبرد امور فناوری نسبت به معاونت فناوری مستقل در ساختار خود اقدام کرد، اما لزومی ندارد که در همه دانشگاه ها معاونت های پژوهشی و فناوری مستقل باشند.

وی گفت: ماموریت اصلی این معاونت ظرفیت سازی، تسهیل گری و بهبود ساختار های اکوسیستم فناوری با موضوع دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری، گفتمان سازی و شبکه سازی و تعامل با ذی نفعان ملی و بین المللی است.

خیرالدین بعلاوه اهداف این معاونت را راهبری و مدیریت متمرکز پارک ها، توسعه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها، و شبکه سازی و نظام ملی و نوآوری معرفی کرد.

وی گفت: انتظار داریم دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند که احتیاجی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و بعد پردیس علم و فناوری شکل بگیرد. اگر دانشگاهی پردیس علم و فناوری نداشته باشد، مجوز تاسیس پارک علم و فناوری به آن دانشگاه داده نخواهد شد.

49 پارک علم و فناوری، 224 مرکز رشد و 10 هزار و 700 واحد فناور

خیرالدین با تاکید بر ایجاد قطب های فناوری در پژوهشگاه ها گفت: بحث طرح کلان فناوری را باید در پژوهشگاه ها شکل دهیم.

وی ضمن اشاره به وجود 49 پارک علم و فناوری و 224 مرکز رشد در کشور گفت: با هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی باید مرکز رشد و 11 پارک دانشگاهی ایجاد گردد، ایجاد این مراکز از جزء به کل یعنی از مرکز کارآفرینی به پارک علم و فناوری برسیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری) نیز گفت: این طرح با یاری پارک علم و فناوری استان ها اجرا می گردد. طرح تور فناوری نیز به معنای بازدید مدیران و مسئولان از پارک های علم و فناوری است که اولین تور در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با حضور مسئولان و مدیران سازمان بازرسی هفته گذشته انجام شد.

وی با اشاره به ضرورت تشویق اساتید و پژوهشگران فعال در زمینه فناوری و نوآوری گفت: تا سقف پنج پایه برای اعضای هیات علمی فعال در زمینه مرجعیت علمی و فناوری و نوآوری در نظر گرفته شده است.

معاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها از هم جدا نشوند

خیرالدین در خصوص شرایط دو معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه ها نیز گفت: البته ما برای هیات امنای دانشگاه ها احترام قائل هستیم و این موضوع را به عهده آن ها می گذاریم، ولی بهتر است این دو معاونت از هم جدا نگردد و ذیل معاونت پژوهش دو مدیریت جدا یکی پژوهش و یکی فناوری تشکیل گردد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، پژوهش را پیشران فناوری دانست و اضافه نمود: توسعه فناوری تا سطح آمادگی چهار در دانشگاه ها بسیار مهم است، اگر زایش و رویش شرکت ها را در دانشگاه ها نداشته باشیم تعداد آن ها در خارج از دانشگاه زیاد نمی گردد.

وی بعلاوه طرح های اشتغال زایی را شامل برنامه دستیار فناوری، پسادکتری و فن آموزی دانش آموختگان دانست و گفت: بعلاوه پژوهانه (گرنت) فناوری در سه طرح شامل طرح جوانه، شکوفه و رشد با اعتبار قابل توجه تدوین شده است.

به گفته خیرالدین طرح دستیار فناوری شامل بهره گرفتن از دانش آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای 6 ماه با دستمزد به ترتیب ماهی 1، 2 و 3 میلیون تومان در ماه است.

وی با اشاره به ماموریت گرا کردن طرح های فناورانه گفت: تا به امروز 15 اتاق فکر در حوزه های مختلف برای این امر تشکیل شده است. بعلاوه سامانه نظام ایده ها و احتیاج ها (نان) که هفته گذشته رونمایی شد، سامانه ای برای مساله محور کردن پژوهش ها و دستاورد های فناورانه است.

معاون فناوری وزیر علوم در خصوص طرح تازه این معاونت نیز گفت: طرح پنفاد (پایش نوآوری و فناوری) را نیز در حال انجام داریم که عملکرد پارک های علم و فناوری و دیگر مراکز را از جهات مختلف به صورت برخط و متوازن پایش می نماید.

به گفته وی تدوین آیین نامه برنامه حمایت از فراوری دانش بنیان و اشتغال آفرین در وزارت علوم، طراحی و رونمایی از سامانه نان، تهیه پیش نویس و تدوین آیین نامه های مراکز کارآفرینی و نوآوری طرح گرنت فناوری، طرح دستیار فناوری، طرح ملی نوآوری، طرح تور فناوری، طرح تانا و قطب های فناوری و نوآوری در استان ها، زمینه سازی برای ایجاد پارک علم و فناوری بین المللی در استان تهران و تهیه پیش نویس نظام ملی نوآوری و فناوری از اهم اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در مدت تشکیل بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید