صنعت گردشگری مازندران

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، استان مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استانهای برتر و قطب جهانگردی کشور محسوب می شود. نزدیک به 12 میلیون نفر جهانگرد داخلی و دهها هزار جهانگرد خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان تماشا می نمایند. وجود دریای مازندران (کاسپین) با ساحل زیبا و مناسب بهمراه برخورداری از دامنه ها (و پارکهای) جنگلی و کوهستانی ، وجود قله دماوند با 5670 متر ارتفاع

صنعت گردشگری مازندران

صنعت جهانگردی مازندران

استان مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استانهای برتر و قطب جهانگردی کشور محسوب می گردد. نزدیک به 12 میلیون نفر جهانگرد داخلی و دهها هزار جهانگرد خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان تماشا می کنند.

وجود دریای مازندران (کاسپین) با ساحل زیبا و مناسب بهمراه برخورداری از دامنه ها (و پارکهای) جنگلی و کوهستانی ، وجود قله دماوند با 5670 متر ارتفاع معروف به بام ایران ، غارها، آبشارها ، رودخانه ها ، آبهای متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه ها، تالاب ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر بیش از 800 آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس و ساری، این استان را به مجموعه ای متنوع برای استفاده جهانگردان با انگیزه مختلف بدل کرده است. نزدیک به یکصد واحد اقامتی

شامل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و مجتمع تفریحی ساحلی ، جنگلی و کوهستانی همراه با دهها آژانس خدمات مسافرتی و جهانگردی خدمات لازم را به جهانگردان ارایه می کنند.

بابل و موزه های آن: شهر بابل ، مجموعه فرهنگی کندلوس کجور نوشهر ، موزه تاریخ طبیعی خشکه داران در جهت جاده اصلی تنکابن - چالوس ، تماشاگه خزر کاخ رامسر و 000 امکانات بازدید بیشماری را برای بازدید جهانگردان داخلی و خارجی فراهم آورده است

منطقه جهانگردی و تفریحی نمک آبرود مازندران

1) معرفی منطقه نمک آبرود امکانات این منطقه برای مسافران عزیز که به مازندران سفر می کنند شامل

▪ مجموعه آپارتمانهای(سوئیت ساحلی 1000 واحدی جهت اقامت موقت مسافران

▪ شهر بازی در زمینی به وسعت 44 هکتار

▪ امکانات تفرجی و جهانگردی شبانه روزی در ایستگاه بالای تله کابین

▪ هتل 4 ستاره بین المللی آرمیده در آغوش جنگل و چشم دوخته به دریای نیلگون خزر

▪ هتل 5 ستاره انقلاب خزر در ساحل نمک آبرود

▪ تله کابین نمک آبرود با جاذبه های منحصر به فرد خود برای مسافران که از طریق آن قادر می باشند بر فراز

جنگل و دریا طی 15 دقیقه به ارتفاع 1050 متری قله مدوبن صعود کرده و زیبایی های طبیعت را نظاره کنند

▪ اثر طبیعی ملی خشکه داران به مساحت 260 هکتار

▪ موزه تاریخ طبیعی

▪ موزه کندلوس(مردم شناسی و باستان شناسی

▪ منطقه تفریحی و تفرجی دو هزار و سه هزار و منطقه شکار ممنوع

▪ دریاچه ولشت در ارتفاعات کلاردشت

▪ کاخ رامسر و کاخ چایخوران واقع در پارک سر چشمه

▪ پارکهای حفاظت شده جنگلی گوناگون

▪ بندر تجاری و اسکله و صیدگاههای سواحل نمک آبرود

▪ باغ پرورش و فراوری گل و گیاهان دارویی

▪ از دیگر جاذبه ها و امکانات تفریحی نمک آبرود می توان از دریاچه مصنوعی،زمین تنیس،پیست دوچرخه سواری،اسب سواری،درشکه سواری،پیست اسکیت،پله نوردی،کوهنوردی،ورزشهای دریایی،شنا در منطقه ها حفاظت شده و دارای غریق نجات،اسکله تفریحی،باغ وحش،پلاژ آقایان و بانوان،مراکز خرید،مراکز اقامتی،مراکز پذیرایی،ویلاهای چوبی،بازارچه و...نام برد.

2) کارهایی که در آینده انجام خواهد شد عبارتند از:

▪ تجهیز پارک جنگلی بنفشه

▪ توسعه طول جهت تله کابین از دو کیلومتر به 7 کیلومتر و افزایش کابین از 40 دستگاه به 240 دستگاه

▪ احداث شبکه ریلی جهت انتقال مسافر از دریا به تاسیسات تله کابین در دامنه جنگل و بلعکس

▪ افزایش طول ساحل تفریحی و تجاری نمک آبرود

از امکانات بالقوه مجموعه شهرک تفریحی نمک آبرود که بسیار نیز ارزشمند می باشد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

باغ حیوانات و پرندگان و آکواریوم ، رودخانه و دریاچه مصنوعی ، جزیره مصنوعی ، رستوران ،قایقرانی پاروئی ، کلوپ های تفریحی ، برج دیده بانی ، محل های ماهیگیری ، جهتهای اسب سواری ، پیاده روی ، کلبه های چوبی و درختی ، محل های نصب چادر ، فضاهای پیش بینی شده جهت اتومبیل های کاروان ، همینطور ایجاد پارک آبی که پذیرای خانم ها و آقایان در دو شیفت روزانه می باشد .

3) مرکز خرید (SHOPPING)

بخش تجاری مجموعه بدو صورت مجموعه فروشگاههای انفرادی و سوپر مارکت پیشنهاد می گردد ، مراکز فروش شامل فروشگاه های متنوع و متعدد بوده و هر کدام به صورت مستقل اداره می گردند و نوع خدمات دهی آنها در رابطه با احتیاج کل مجموعه خواهد بود حداقل سطح این غرفه ها از ده متر الی 50 متر مربع برآورد می گردد . و بخش های متنوعی شامل فروش لوازم مورد احتیاج خانگی ، پوشاک ، اشیاء زینتی ، اسباب بازی ، ورزشی ، لوازم صوتی و تصویری ، عکاسی ، (غرفه عکاسی و خدمات تصویری بدلیل احتیاج مجموعه درنقاط مختلفی باید ایجاد گردد .)

بانک ، پست ، مخابرات ، کافی شاپ و ... نمایشگاه صنایع دستی بهمراه کارگاهی که بخش هائی از مراحل ساخت صنایع دستی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد بسیار مورد توجه جهانگردهای داخلی و خارجی خواهد بود .

بخش سوپر مارکت شامل ارائه و فروش مواد غذائی و بهداشتی و مایحتاج اولیه زندگی ، شیرینی فروشی و دراگ استور می باشد .

مرکز خرید د رمرکز سایت مجموعه و فروشگاههای کوچکی در نزدیکی سه ورودی جنوبی ، شرقی و غربی و درمراکز تجمع و اقامتی پیش بینی می گردد

4) قایقرانی

قایقرانی در دریا و رودخانه نیز دارای هواداران بسیاری می باشند .

قایقرانی دردریا احتیاج به اسکله ای جهت استقرار قایقها و محلی برای کرایه کردن آنها و تحویل وسایل مسافران دارند.

مسلماً محلی جهت تعمیرات قایقها لازم است . قایقرانی در دریا به دو شکل می تواند صورت گیرد : یکی با قایقهای موتوری و دیگری غیر موتوری .

قایقرانی با قایقهای موتوری دارای آلودگی صوتی و صر و صدای زیاد و درکنار این مسئله هیجان و شور و نشاط زیادی برای مسافران می باشد . و اما قایقرانی غیر موتوری با آرامش بیشتری و امکان استفاده از منظره ها زیبای اطراف صورت می گیرد . این نوع قایقرانی را می توان در محل نزدیک به مکان ماهیگیری نیز استقرار داد و نیز مزاحمتی برای ماهیگیری ایجاد نمی گردد در صورتیکه در قایقرانی موتوری مشکلاتی از نظر صدا و آلودگی محیط برای ماهی ها بوجود می آید و حتی المقدور باید از همدیگر دور باشند .

قایقرانی غیر موتوری یا از طریق قایقهای بادبانی یا قایقهای پارویی و پدالو صورت می گیرد . این قایقها در دریا منظره ها بسیار زیبا و مجذوب کننده را برای دیگر مسافران بوجود می آورند .

قایقرانی در رودخانه باید بصورت قایقرانی غیر موتوری باشد که با حرکت آهسته در رودخانه بتوان از منظره ها زیبای اطراف نیز لذت برد و مسئله ای برای ماهیگیران اطراف رودخانه نیز بوجود نیاورد .

5) تور دریایی با کشتی تفریحی

یک سفر دریائی یک روزه (یا چند روزه) می تواند برای بسیاری از مسافران جالب توجه باشد . این امکان را با وجود تور دریائی با کشتی می توان فراهم کرد . اسکله ای جهت کناره گیری کشتی مسافرتی و محلی برای ثبت نام تور و انباری برای وسایل جانبی کشتی با امکانات خدماتی لازم جهت سفر یک روزه (یا بیشتر) مسافران .

این سفر به دو صورت می تواند انجام گردد :

▪ سفر در امتداد نوار ساحلی و بازدید از سواحل دریای خزر در شرق یا غرب پهلو گرفتن کشتی در برخی از منطقه های مثل بندر انزلی یا ... و بازدید از محل حتی توقف یک ساعته و بازگشت با کشتی به محل اولیه .

▪ سفر در دریا بطرف شمال بدور از نوار ساحلی با امکانات تفریحی بر عرشه کشتی شنا در وسط دریا قایق سواری در وسط دریا و ... و برگشت با کشتی به محل اولیه .

- از این کشتی تفریحی در مواقع توقف در اسکله مجموعه می توان بعنوان یک رستوران دریائی و محلی جهت استراحت ، تفریحات و حتی شنا استفاده نمود .

6) پارک آبی

این فضا بسیار مورد توجه مسافران است پارکی که در سراسر آن آب جریان دارد و بازیهای بسیار متنوع و پر هیجانی را شامل می باشد . (دراین مطالعات درباره انواع پارکهای آبی بتفضیل شرح داده شده است) .

وجود چنین پارکی باعث جذب افراد زیادی بطرف مجموعه شده خصوصاً اینکه برای استفاده خانمها نیز در نظر گرفته گردد با وجود پوشش گیاهی انبوه سایت می توان قسمتی از این محدوده انبوه را که از نظر بصری نیز محدود شده است را محصور نمود و پارک را در چنین فضائی طراحی نمود و بصورت شیفتی خانم ها و آقایان از این پارک استفاده مایند . سر و صدای ناشی از این پارک نیز بسیار می باشد و بهتر است در محل مناسبی از سایت استقرار یابد که مزاحمتی برای فعالیتهای اطراف ایجاد نکند .

امکانات جانبی شامل انبارها بوفه و تریا و رختکن و دوش و فروش و کرایه لوازم شنا و ... لازم است . استفاده از این پارک بصورت فصلی می باشد . در فصل سرد سال استفاده از فضاهای جانبی پارک مقدور می باشد .

7) دریاچه و رودخانه مصنوعی

از آنجائیکه قسمت وسیعی از سایت بصورت جنگلی می باشد احداث پارک جنکلی در این منطقه بسیار مجذوب کننده و کارآئی مجموعه را چندین برابر می سازد ، تعداد بسیاری از جهانگردها و گروه کثیری از مسافران با افراشتن چادر و گروهی با اتومبیلهای کاروان درمحیط جنگلی اقامت می کنند .

از جمله فضاهایی که احداث آن در چنین پارکی امکان پذیر و نیز جالب می باشد دریاچه و رودخانه مصنوعی است . حرکت آب در منطقه جنگلی و صدای جریان آب ، ماهیگیری در آن و استفاده از قایقهای پاروئی و ... فضا را برای استفاده کنندگان مهیج تر و جالب تر می سازد . از رودخانه ای که در قسمت جنوبی سایت در جریان است برای ایجاد رودخانه و دریاچه مصنوعی می توان بهره برد .

8) جزیره مصنوعی

جزیره مصنوعی می تواند نقطه عطفی درمیان دریاچه مصنوعی باشد این محیط را می توان با ایجاد رستوران و کلوپ های تفریحی و ماهیگیری و حتی ایجاد برج دیده بانی ، و ... فضائی بسیار جالب و مورد توجه و استفاده جهانگردان قرار گرفته است .

9) آکواریوم

آکواریوم از جمله فضاهای بسیار مجذوب کننده و جالب برای بازدید کنندگان می باشد که د رمجموعه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد . خصوصاً اینکه این مجموعه در ساحل قرار گرفته است و می توان برای شناساندن موجودات دریائی به مسافران و جهانگردها از آکواریوم استفاده نمود .

در چنین فضاهائی بجز انگیزه های تفریحی هدف آموزش بیشتر بازدید کنندگان باید مد نظر باشد چرا که داری اثرات مثبت بسیاری در طولانی مدت در معرفی شهرک ساحلی بعنوان یک مجموعه ارزنده خواهد شد . در نتیجه صرفاً ، ردیفی از مخازن حاوی گونه های مختلف ماهی که با عکس و نام و سایر ویژگی ها معین شده اند اگر چه جالب است اما از نظر اطلاع رسانی کافی نمی باشد و طراحان باید مدنظر داشته باشند که از طریق نوارهای فیلم ،کتابهای راهنما و تصاویر تلویزیونی ، اطلاعات بازدیدکنندگان را افزایش دهند و محیط را نیز مجذوب کنندهتر کنند .

در قراردادن مخازن نمایش باید از یکنواختی اجتناب گردد ، استفاده از تورفتگیها و نشستنگاها تنوع و تحیر پدید می آورند.در طراحی یک آکواریوم نیز نکات بسیاری را باید مورد توجه قرار داد . فضای پشت مخزنها که برای نگهداری و حفاظت از آکواریوم می باشد و فضای بازدید کنندگان که هر چه بیشتر جالب و مجذوب کننده و متنوع باشد و قسمتهای دیگر یک آکواریوم مثل تأسیسات بارگیری ، اتاق آماده سازی غذا و فریزر ، دفاتری برای زیست شناس و رئیس مجموعه ، اتاقی برای ارسال و دریافت جانوران زنده و ... دوش و سرویس بهداشتی و ... باید به آن اضافه گردد .

10) موزه حیوانات تاکسیدرمی

در کنار آمفی تئاتر و نمایشگاه آثار هنری موزه حیوانات که می تواند به معرفی حیوانات ، پرندگان و جانوران ناحیه شمال ایران بپردازد ، این موزه هم دارای مجذوب کنندهیت بسیاری است و اینکه دارای ارزش علمی بسیاری نیز خواهد بود .

تاکسیدرمی هنر نگهداری از پوست یا پرو جمجمه (اسکلت) حیوانات می باشد . در این هنر پوست می تواند برای آماده سازی ، نگهداری و استفاده به عنوان نمونه های تحقیقاتی و یا نمایش در موزه ها و کلکستونهای خصوصی مورد استفاده قرار گیرد . در این مجموعه در کنار موزه حیوانات می توان قسمتی را جهت تاکسیدرمی کردن اختصاص داد .

در این قسمت هم می توانند تاکسیدرمی را آموزش دهند . هم این فعالیت را به نمایش بگذارند و درقسمتی نیز به فروش محصولات تاکسیدرمی شده بپردازند . مسلماً که این قسمت از بازدیدکنندگان بسیاری برخوردار خواهد شد .

قدمت هنر تاکسیدرمی TAXIDERMY بیش از 350 سال نیست گرچه ترمیم پوست به تاریخ قبل از میلاد بر می گردد در اوائل قرن هفدهم گونه های پرندگان از هندوستان به هلند انتقال داده شده و تاکسیدرمی گرتماشاد .

11) دیگر جاذبه های طبیعی استان

علاوه بر سواحل دریا ، منطقه ها جلگه ای سبز ، دامنه جنگلی و کوهستانی بسیار زیبا به طول 338 کیلومتر از شرق به غرب ، سایر جاذبه های طبیعی آن بشرح زیر است:

▪ شبه جزیره میانکاله : یکی از 18 منطقه بیو سفری کره زمین در بهشهر ، تا خلیج گرگان (آشوراده) ادامه دارد.

▪ پناهگاه حیات وحش : میانکاله ، سمسکنده ، دشت ناز و دودانگه و چهار دانگه در ساری و سیاه بیشه در آمل

▪ دریاچه ها: ولشت کلاردشت (چالوس) ، خضرنبی (نوشهر) ، شورمست (سوادکوه) ، سدلار(آمل)

▪ رودخانه ها : چالوس ، تجن ساری ، سجاد رود و بابل رود(بابل) ، هراز در آمل ،سرداب رود چالوس و چشمه کیله تنکابن

▪ آب معدنی : آبهای گرم روستاهای آبگرم، اسک و استراباکوه (بائیجان) در لاریجان آمل در جهت جاده هراز ، رامسر و سادات محله (رامسر) و آب سرد معدنی آمولو (آمل)

▪ غارها : دانیال (سوادکوه) ، اسک (لاریجان آمل) و هوتو در (بهشهر)

▪ پارکهای جنگلی : سی سنگان (نوشهر) و نور از بزرگترین و مهمترین پارکهای جنگلی استان و کشور هستند.

▪ جاده های جهانگردی: چالوس ، هراز ، فیروزکوه و سه خط طلای راه آهن سوادکوه (و پل ورسک)

استان با جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی و وجود دهها هتل و مهمان پذیر و تأسیسات بین راهی متعدد ، شرایط

بسیار مناسبی را برای ورود 12میلیون جهانگرد داخلی و خارجی به مازندران(علاوه بر جمعیت ساکن نزدیک به 3

میلیون نفر)فراهم آورده است.

معرفی سایت مرتبط با این مقاله

تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله

منبع: راسخون

به "صنعت گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید