حمایت 100درصدی از طرح های تحقیقاتی در حوزه فناوری های روبه آینده

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی از تامین مالی 90 تا 100 درصدی طرح های تحقیقاتی مربوط به فناوری های رو به آینده خبر داد و گفت: بیشترین درخواست حمایت مالی مربوط به فناوری هوش مصنوعی است.

حمایت 100درصدی از طرح های تحقیقاتی در حوزه فناوری های روبه آینده

سید محمد مهدوی با اشاره به اقدامات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تحقق شعارهای جهش تولید و پیشتیبانی و مانع زدایی با بیان اینکه فناوری ها را می توان در دو گروه فناوری های گلوگاهی و فناوری های رو به آینده (آینده ساز) طبقه بندی کرد، گفت: فناوری های گلوگاهی فناوری های مورد نیاز امروز شرکت ها است و به نوعی نیازمندی دیروز آنها محسوب می شود. به این معنی که یک شرکت برای ارتقای جدی در محصولش و توسعه آن از سهم بازار، به این فناوری نیاز دارد.

اعطای وام بلاعوض تا سقف 300 میلیون تومان به فناوری های گلوگاهی

مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه فناوری های گلوگاهی عموماً در دنیا شناخته شده و بعضاً اکتساب شده هستند، ادامه داد: این فناوری ها ریسک های چندان بالایی برای تحقیق و توسعه و اکتساب فناوری ندارند. برای مثال در حوزه ICT ، توسعه پلتفرم ها نوعی فناوری گلوگاهی محسوب می شوند که در دنیا تجربه شده هستند و می توان محصولاتی را متکی بر این فناوری ها در بازار بین المللی دید.

مهدوی گفت: شرکت های دانش بنیان برای اینکه بتوانند این فناوری ها را در کشور در اختیار داشته باشند و محصول خود را ارتقا دهند، می توانند این سفارش اکتساب فناوری را به صندوق نوآوری و فناوری ارائه دهند. در این زمینه صندوق، هزینه اکتساب فناوری را در فناوری های متداول تا سقف 70 درصد هزینه تا 300 میلیون تومان به صورت بلاعوض تقبل می کند. اما حمایت از فناوری های پیشرفته آینده ساز 90 درصد هزینه و حتی در مواردی 100 درصد است.

تأمین مالی 100 درصدی فناوری های رو به آینده

وی با بیان اینکه فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیا، واقعیت اضافه نموده، علوم شناختی و علوم اجتماعی محاسباتی، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی، فناوری های رو به آینده و آینده ساز محسوب می شوند که حمایت 90 تا 100 درصدی از صندوق دریافت می کنند، گفت: در حوزه این فناوری ها صندوق نوآوری و شکوفایی به واسطه ریسک های این جنس فناوری ها و نیز ضرورت و نیاز آینده کشور، حمایت خود را افزایش داده است. در واقع تلاش این است که نهاد متقاضی و نهاد توسعه دهنده این فناوری، حداقل ریسک را داشته باشند. لذا تأمین مالی که عمده چالش این همکاری میان توسعه دهنده و متقاضی است از سمت حاکمیت که همان صندوق نوآوری و شکوفایی است انجام می شود.

این مقام مسئول در صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه برخی از حوزه های فناورانه کسب و کار، بسیار پر ریسک هستند و ممکن است در اولویت قرار نگیرد، ادامه داد: کسب و کارها هدفشان مدیریت بازار و درآمد و هزینه است و ممکن است بسکمک از ریسک ها را نپذیرند. به همین علت صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می کند تا بار مالی این کار از دوش شرکت ها برداشته شده و وارد گفتگو با نهاد دانشگاه و اکتساب فناوری شوند.

وی با بیان اینکه این حمایت در قالب گرنت و کمک هزینه برای تأمین نیاز فناورانه شرکت ها به دانشگاه و تیم تحقیقاتی پرداخت می شود، شرح داد: با پیشرفت پروژه، منابع تخصیص پیدا می کند. به این معنی که مرحله به مرحله با اکتساب فناوری، این هزینه در وجه گروه تحقیقاتی و تیم پژوهشی آزاد می شود.

مهدوی در مورد بازیگران این چرخه گفت: نیازمندی از سمت متقاضی که همان شرکت یا شتاب دهنده و یا صنعت است اعلام شده و تیم توسعه دهنده نیز همان تیم تحقیقاتی و آزمایشگاه تحقیقاتی محسوب می شود و تأمین مالی نیز از سمت صندوق نوآوری صورت می گیرد.

بررسی فناوری های آینده ساز در سند ملی آینده نگاری

وی با اشاره به اینکه فناوری های رو به آینده آنطور که باید هنوز مورد تقاضا و مطالبه صنایع و شرکت های دانش بنیان قرار نگرفته اند، ادامه داد: این فناوری ها اساساً فناوری های خوش آتیه و مزیت سازی برای کشور شناخته می شوند و سند ملی آینده نگاری نیز این فناوری ها را بررسی کرده و متناسب با جذابیت و توانمندی در کشور آنها را لیست کرده است. حتی در برنامه ششم توسعه نیز خطوط راهنمایی برای این حوزه فناوری ها وجود دارد.

مهدوی با تاکید بر اینکه فناوری های رو به آینده به طور ویژه مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می گیرند، شرح داد: این فناوری ها بسیار پر ریسک ولی در عین حال بسیار مزیت ساز هم هستند و متأثر از فشار فناوری و نه کشش بازار، مورد حمایت قرار می گیرند. در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت 90 تا 100 درصدی از این فناوری ها را در دستور کار قرار داده است. سقف این حمایت ها نیز 300 میلیون تومان است اما کسب و کارها در قالب یک سبد حمایتی می توانند از این منابع استفاده کنند. برای مثال یک شرکت دانش بنیان می تواند دو طرح در سال در اختیار داشته باشد که حمایت یکی از آنها از محل فناوری های گلوگاهی و دیگری از محل فناوری های رو به آینده خواهد بود. در همین حال یک شتابدهنده نیز می تواند 7 طرح را در سال مورد حمایت قرار دهد که حداقل سه طرح باید از سمت فشار فناوری و فناوری های رو به آینده باشد.

وی در مورد سازوکار اجرای این نوع حمایت نیز گفت: در واقع سعی شده در این سازوکار، آینده این فناوری و کسب و کاری که در این فناوری قرار است شکل بگیرد مورد توجه واقع شود. نگاهی به ظرفیت اکتساب فناوری در کشور در ناحیه تحصیلات تکمیلی مربوط به وزارت علوم، عددی نزدیک به 640 هزار دانشجوی ارشد و 140 هزار دانشجو دکتری را نشان می دهد و در همین حال حدود 110 هزار عضو هیأت علمی نیز وجود دارد. کف توان تحقیقاتی این ظرفیت، حدود یک میلیارد نفر ساعت در سال است که عدد بسیار بزرگی است. این یعنی وجود یک میلیارد نفر ساعت توان تحقیقاتی در کشور!

سهم قابل توجه کسب و کار فناوری اطلاعات از درخواست های حمایتی

مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این ظرفیت هم اکنون در حال کار است، تحقیقات انجام می دهد و گام به گام فناوری را توسعه می دهد و هدف ما این است که وقتی یک شتابدهنده برای اکتساب فناوری به یک تیم تحقیقاتی می پیوندد، تأمین مالی از سمت صندوق نوآوری انجام شود تا در نهایت شاهد خدمات شتابدهی و ورود به بازار و اکوسیستم از سمت شتابدهنده باشیم.

مهدوی گفت: هدفگذاری ما این است که کسانی که در ناحیه تحصیلات تکمیلی کار می کنند هم مهارت های ورود به بازار را با حضور شتابدهنده، دریافت کنند و هم حمایت مالی مؤثر صندوق نوآوری را. به این ترتیب در آینده تعدادی تیم زایشی حاصل از تیم های تحقیقاتی به عنوان شرکت دانش بنیان وارد این اکوسیستم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد شرکت هم اکنون در حوزه فناوری های رو به آینده، طرح خود را به صندوق نوآوری ارائه داده اند، اضافه نمود: طی 9 ماه اخیر یعنی از 6 ماهه دوم سال 99 تا به امروز بیش از 250 درخواست از اکوسیستم دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارجاع شده است که البته در آن فناوری های رو به آینده و گلوگاهی تفکیک نشده است. اما آنچه مسلم است اینکه سهم قابل توجهی از این درخواست ها مربوط به کسب و کارهای فناوری اطلاعات به ویژه هوش مصنوعی است چرا که این فناوری به سرعت در حال توسعه است.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "حمایت 100درصدی از طرح های تحقیقاتی در حوزه فناوری های روبه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت 100درصدی از طرح های تحقیقاتی در حوزه فناوری های روبه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید