حقایقی مهم درباره خواص روغن سیاه دانه

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، پیش از آن که بخوهیم از خواص روغن سیاه دانه بگوییم، بهتر است چیستی آن را آنالیز کنیم. نایجلا ستیوا (Nigella sativa) یک گیاه گلدار کوچک است که در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه و اروپای جنوبی رشد می نماید.

حقایقی مهم درباره خواص روغن سیاه دانه

این درختچه میوه هایی با دانه های ریز سیاه فراوری می نماید که معمولا این دانه ها با نام سیاه دانه شناخته می شوند. روغن سیاه دانه را می توان با هدف درمانی از این دانه ها استخراج کرد و مطابق با دستورات طب سنتی مورد استفاده قرار داد. طبق مطالعات انجام شده، معین شده است که تاثیر خواص روغن سیاه دانه بر سلامت بدن بسیار شگفت انگیز است.

مطالعات حاکی از آن است که خواص روغن سیاه دانه برای بدن بسیار است و بعلاوه کاربردهای بی شماری برای سلامتی خواهد داشت. از جمله فواید روغن سیاه دانه می توان به درمان آسم و یاری به کاهش وزن اشاره نمود. بعلاوه، برای دریافت خواص بیشتر می توان آن را به صورت موضعی روی پوست و مو قرار داد. در این مقاله با تمامی خواص روغن سیاهدانه آشنا خواهیم شد و شیوه درست مصرف آن را مورد آنالیز قرار می دهیم.

روغن سیاه دانه برای چی خوبه؟

اغلب خواص روغن سیاه دانه را می توان در طب سنتی یافت. در طب سنتی از روغن سیاه دانه برای معالجه انواع بیماری استفاده شده است. به همین علت، گاهی اوقات با عنوان panacea یا اکسیر شفابخش از آن یاد می گردد.

روغن سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری ست که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار یا همان رادیکال های آزاد محافظت می نماید. به طور کلی آنتی اکسیدان ها برای سلامتی ضروری هستند، چراکه تحقیقات نشان می دهند که می توانند التهابات را کاهش دهند و افراد را در برابر مسائلی مانند بیماری های قلبی، آلزایمر و سرطان محافظت نمایند. بنابراین خواص روغن سیاه دانه بسیار گسترده است و می تواند در موارد بسیاری استفاده گردد.

بعضی از خواص روغن سیاه دانه به توضیح زیر است که در ادامه تمامی آن ها را آنالیز خواهیم کرد.

  • درمان آسم
  • کاهش وزن
  • کاهش فشار خون
  • کاهش قند خون
  • یاری به عملکرد مغز
  • شفاف سازی پوست و بهبود سلامتی موها

خواص روغن سیاه دانه در درمان آسم

آسم یک بیماری مزمن است که در آن مجاری هوایی متورم و عضلات اطراف آن ها منقبض می شوند و تنفس را برای شما سخت می نمایند. تحقیقات نشان داده است که خواص روغن سیاه دانه و به طور خاص تیموکینون (ماده موثره در سیاه دانه)، با کاهش التهاب و آرام کردن عضلات مجاری هوایی، ممکن است در درمان آسم موثر باشد.

یک مطالعه در 80 بزرگسال مبتلا به آسم نشان داده است که مصرف 500 میلی گرم کپسول روغن سیاه دانه در روز و به مدت 4 هفته، به طور قابل توجهی آسم را بهبود می بخشد. بنابراین در پاسخ سوال روغن سیاه دانه برای چی خوبه، در وهله اول خوب است به درمان آن اشاره داشت.

خواص روغن سیاه دانه در درمان چاقی

اگر بخواهیم پاسخ دیگری برای سوال روغن سیاه دانه برای چی خوبه پیدا کنیم، بهتر است به سراغ چاقی و درمان آن برویم. در حالی که مکانیسم دقیق آن کاملا معین نشده است، تحقیقات نشان می دهد که خاصیت روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق و سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 یاری کند.

در یک مطالعه 8 هفته ای، پژوهشگران برای 90 زن 25 تا 50 ساله مبتلا به اضافه وزن، یک رژیم غذایی کم کالری در نظر گرفتند و طی آن یک دارونما (چیزی ظاهرا شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) یا 1 گرم روغن سیاه دانه در هر وعده غذایی روزانه به آن ها داده شد.

در سرانجام مطالعه، افرادی که روغن سیاه دانه مصرف می کردند نسبت به گروهی که دارونما خورده بودند، به اندازه زیادی کاهش وزن داشتند. علاوه بر این، در افراد مصرف نماینده روغن سیاه دانه، از نظر سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید، بهبود قابل توجهی مشاهده شد. لذا کاهش وزن یکی از خواص روغن سیاه دانه محسوب می گردد.

خواص روغن سیاه دانه در کاهش قند خون

دیگر خواص روغن سیاه دانه در کنترل و کاهش فشار خون نهفته است و این مورد آن جا اهمیت پیدا می نماید که در افراد دیابتی، قند خون بالا احتمال بروز مسائلی نظیر بیماری های کلیوی، بیماری های چشم و سکته را افزایش می دهد. بعلاوه، مطالعات متعددی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که مصرف 2 گرم روغن سیاه دانه ممکن است اندازه قند خون و سطح هموگلوبین A1c را در طول 2 تا 3 روز به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

خواص روغن سیاه دانه در کاهش فشار خون

جالب است بدانید این روغن به علت اثر بالقوه در کاهش فشار خون و کلسترول، مورد مطالعه قرار گرفته است. فشار خون و کلسترول بالا از عوامل دخیل در بروز بیماری های قلبی هستند.

طی دو مطالعه اخیر روی یک زن 90 ساله مبتلا به چاقی و دیگری زن 72 ساله مبتلا به دیابت نوع 2، معین شده است که مصرف 2 تا 3 گرم کپسول روغن سیاه دانه در روز به مدت 8 تا 12 هفته، سطح کلسترول کلی و کلسترول بد را به شدت پایین می آورد. بنابراین، خواص روغن سیاه دانه بر کاهش فشار خون یکی دیگر از مزایای فوق العاده آن است.

خواص روغن سیاه دانه در حفظ سلامت مغز

التهاب عصبی نوعی التهاب مغزی ست که تصور می گردد که این مشکل نقش مهمی در پیشرفت بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون دارد. آزمایش های اولیه روی حیوانات نشان می دهد که دیگر خواص روغن سیاه دانه، کاهش التهاب عصبی ست که از بروز آلزایمر جلوگیری خواهد نمود. به طور کلی، این امکان وجود دارد که خواص روغن سیاه دانه به محافظت در برابر اختلالات مغزی مانند آلزایمر یا پارکینسون یاری کند.

خواص روغن سیاه دانه برای مو

علاوه بر مصارف پزشکی و خوراکی، این روغن معمولا به صورت موضعی هم برای یاری به بهبود انواع مسائل پوستی و آبرسانی مو استفاده می گردد. تحقیقات نشان می دهد که به علت اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی، خواص روغن سیاه دانه در درمان بیماری های پوستی نظیر موارد زیر، تاثیرگذار است:

  • آکنه
  • اگزما
  • خشکی کلی پوست
  • پسوریازیس

عوارض روغن سیاه دانه برای بدن

استفاده از میزان کمی روغن سیاه دانه برای آشپزی، احتمالا خطری را متوجه افراد نخواهد نمود. با این حال، تحقیقات محدودی در خصوص مصرف دوزهای بیشتر برای اهداف درمانی انجام شده است.

به طور کلی، استفاده کوتاه مدت (3 ماه یا کمتر) با عوارض جانبی جدی همراه نخواهد بود. اما تحقیقات ثابت نموده اند، مصرف 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه در روز به مدت 8 هفته باعث ایجاد حالت تهوع و نفخ در بعضی افراد می گردد.

بعلاوه این نگرانی وجود دارد که مصرف زیاد روغن سیاه دانه ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند. در یک مورد گزارش شده، یک زن مبتلا به دیابت نوع 2 به علت نارسایی حاد کلیه بعد از مصرف روزانه 2.2 تا 5 گرم کپسول سیاه دانه به مدت 6 روز، در بیمارستان بستری شد.

با این حال بعضی مطالعات حاکی از آن است که روغن سیاه دانه اثر محافظتی در عملکرد کلیه دارد. بنابراین درصورت ابتلا به بیماری کلیوی، توصیه می گردد پیش از مصرف این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر سیاه دانه بر زنان باردار

زنانی که باردار هستند و شیر می دهند، به جز مقادیر اندک به عنوان طعم دهنده غذا، باید از مصرف روغن سیاه دانه خودداری نمایند. به طور کلی، تحقیقات بیشتری در خصوص خواص روغن سیاه دانه و تاثیر آن بر سلامت انسان، به ویژه برای استفاده طولانی مدت مورد احتیاج است.

در نهایت

اگر برای شما هم سوال شده بود که روغن سیاه دانه برای چی خوبه، باید اشاره نمود که با توجه به خواص روغن سیاه دانه، در بسیاری از اوقات از آن به عنوان یک مکمل در داروهای جایگزین و طب سنتی برای یاری به درمان انواع بیماری ها استفاده می گردد.

تحقیقات کنونی نشان می دهد که خواص روغن سیاه دانه بر سلامت بدن بسیار گسترده است. به عنوان مثال، این روغن می تواند به درمان آسم، کاهش وزن و پایین آوردن قند و کلسترول خون یاری کند. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی تیموکینون در این روغن ممکن است از سلامت مغز محافظت و رشد سلول های سرطانی را کند کند.

منبع: اسنپ مارکت

به "حقایقی مهم درباره خواص روغن سیاه دانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی مهم درباره خواص روغن سیاه دانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید