اینتل Core i5-11600K نتوانست Ryzen 5 5600X را در گیک بنچ شکست دهد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، اینتل احتمالا ماه آینده از پردازنده های نسل یازدهم خود تحت عنوان راکت لیک اس (Rocket Lake-S) رونمایی می کند. به همین دلیل نتیجه بنچمارک گیک بنچ یکی از آن ها یعنی پردازنده اینتل Core i5-11600K لو رفت که نشان می دهد این محصول از همتای خود از AMD یعنی Ryzen 5 5600X عملکرد ضعیف تری دارد.

اینتل Core i5-11600K نتوانست Ryzen 5 5600X را در گیک بنچ شکست دهد

اینتل و AMD سال هاست که در ساخت پردازنده های مخصوص دسکتاپ با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. سال های زیادی بود که اینتل را به عنوان قدرت بلامنازع پردازنده های دسکتاپ می شناختیم اما AMD با سری Ryzen 2 و سپس 3 توانست خودی نشان دهد و بخش بزرگی از بازار را تصاحب کند. اکنون اما سری Ryzen 5 این شرکت را شاهد هستیم که باز هم با همان سیاست قدیمی یعنی قیمت مناسب در کنار قدرت بالا راهی بازار می شوند.

اینتل اما با معرفی نسل 10 از پردازنده های خود، جهش بزرگی در دنیای پردازنده ها داشت. اگرچه از لحاظ فناوری ساخت هنوز هم عقب تر از AMD ایستاده اما با اضافه شدن قابلیت هایپرتردینگ به (تقریبا) تمامی مدل ها، اکنون پردازنده های جدید این شرکت ارزش خرید بسیار زیادی پیدا کرده اند. پیش تر این قابلیت غالبا برای مدل های i7 و i3 و بعدها i9 در دسترس بود اما در نسل 10 شاهد اضافه شدن آن به سری i5 هم بودیم و این اتفاق بسیار خوبی بود.

در نسل یازدهم هم احتمالا همین موضوع را شاهد خواهیم بود. حداقل این چیزی است که Core i5-11600K با 6 هسته و 12 رشته در بنچمارک ها نشان می دهد. تا به این لحظه مدل هایی نظیر Core i9-11900K و Core i7-11700K در بنچمارک ها حضور داشتند اما این اولین باری است که پردازنده ای از سری i5 راکت لیک را در بنچمارکی مشاهده می کنیم.

در بنچمارک گیک بنچ، نماینده اینتل با 6 هسته و 12 رشته با فرکانس پایه 3.9 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.9 گیگاهرتز توانست امتیاز 1565 و 6220 را به ترتیب در بخش های تک و چند هسته ای بدست بیاورد. این امتیاز بسیار خوبی است اما اگر بخواهیم آن را با نتایج کسب شده توسط نماینده تیم سرخ ها یعنی Ryzen 5 5600X مقایسه کنیم می بینیم که فاصله نسبتا محسوسی بین دو پردازنده، خصوصا در بخش چند هسته ای وجود دارد.

  • مقایسه اینتل Core i5-10400 با Ryzen 5 3600؛ نبرد پردازنده های اقتصادی

Ryzen 5 5600X در گیک بنچ توانست در بخش تک و چند هسته ای به ترتیب به امتیاز بسیار خوب 1600 و 7500 دست پیدا کند. به لطف فرکانس بالای هسته ها، در بخش تک هسته ای تفاوت خاصی را بین دو محصول شاهد نیستیم اما وقتی به بخش چند هسته ای می رسیم، این تفاوت بیشتر هم می شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که پردازنده اینتل روی یک مادربرد Z490 از شرکت گیگابایت در کنار حافظه رم با فرکانس 2133 مگاهرتز تست شده که واقعا سرعت پایینی است. به همین خاطر قطعا این موضوع روی عملکرد پردازنده جدید اینتل تأثیر گذاشته به همین خاطر نمی توانیم با قاطعیت بگوییم فاصله بدست آمده در بنچمارک در شرایط برابر هم حفظ می شود.

با این حال باز هم نتیجه بدست آمده بد نبود. با وجود استفاده از رم با سرعت بسیار پایین، نماینده اینتل توانست در بخش تک هسته ای به نسبت نسل قبل یعنی کامت لیک، 19 درصد رشد داشته باشد. اما نکته جالب اینجاست که در بخش چند هسته ای که تفاوت بین این پردازنده و نماینده AMD بسیار زیاد بود، به نسبت نسل قبل خود اینتل 13 درصد افت عملکرد را شاهد هستیم. در واقع می توان به این نتیجه رسید که Core i5-11600K در بخش چند هسته ای برای نشان دادن تمام پتانسیل خود با محدودیتی روبرو شده که در مدل نهایی قطعا شاهد چنین محدودیتی نخواهیم بود.

اگر اینتل بتواند این مسائل و موانع را از سر راه بردارد و پردازنده های نسل جدید خود را با قیمتی رقابتی راهی بازار کند، نه تنها رقابت بین این شرکت و AMD بار دیگر به اوج خود می رسد بلکه حتی می تواند سهم های از دست رفته بازار را هم تا حد زیادی بدست آورد. سری راکت لیک اس پتانسیل بسیار زیادی برای موفقیت دارد. برای مثال پیش تر دیده بودیم که قدرتمندترین پردازنده این سری یعنی Core i9-11900K توانست در بخش تک هسته ای در بنچمارک گیک بنچ، بیشترین امتیاز را کسب کند. (1905 و 10944 در بخش تک و چند هسته ای).

بنچمارک های اخیر از مدل i7 و حالا i5 هم نشان می دهد این محصولات از لحاظ پردازشی پیشرفت محسوسی به نسبت قبل داشته اند. بنابراین از لحاظ توانایی، هیچ کمبودی وجود ندارد و برای موفقیت، همه چیز به سیاست قیمت گذاری اینتل بستگی دارد. این شرکت قصد دارد در تاریخ 15 مارس (25 اسفند) از پردازنده های سری راکت لیک اس رونمایی کند؛ پس تا مشخص شدن تمام اطلاعات پیرامون این محصولات مدت زمان زیادی هم باقی نمانده.

  • نسل دوازدهم پردازنده های اینتل پردازنده های ARM را به چالش می کشد

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ

به "اینتل Core i5-11600K نتوانست Ryzen 5 5600X را در گیک بنچ شکست دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینتل Core i5-11600K نتوانست Ryzen 5 5600X را در گیک بنچ شکست دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید