5 روش افزایش اعتماد به نفس برای مصاحبه های کاری پر استرس

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، مصاحبه های کاری واقعا می توانند اعصاب خرد کن باشند. شما قضاوت می شوید و می دانید که این موضوع می تواند اعتماد به نفس شما را نابود کند. یک مصاحبه کاری مثل یک مذاکره است، Gaëtan Pellerin، نویسنده و مربی تمرکز حواس می گوید در طول مصاحبه ما می خواهیم خودمان را ثابت کنیم، می خواهیم انتخاب شویم و می ترسیم که شکست بخوریم یا ناتوان تلقی شویم. به این ترتیب، ما همواره استرس داریم و نفس خودمان مانع از عملکرد مناسب خودمان می گردد. همواره فکر می کنیم که مصاحبه خوب پیش نمی رود. همین امر باعث می گردد جواب هایی احساسی بدهیم و آرامش را سخت تر می نماید.

5 روش افزایش اعتماد به نفس برای مصاحبه های کاری پر استرس

خوشبختانه، راه هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید اعتماد به نفس در مصاحبه کاری را افزایش دهید. قبل از اینکه وارد شرکت مورد نظر شوید، اطمینان حاصل کنید که این این 5 مرحله را انجام می دهید.

1. کاملا آماده باشید

آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، کارشناس شغلی شرکت رزومه نویسی حرفه ای TopResume می گوید آمادگی نیمی از کار است. او می گوید هرچه برای مصاحبه شغلی خود آمادگی بیشتری داشته باشید، اعتماد به نفس به مراتب بیشتری در حین مصاحبه خواهید داشت. فرقی هم نمی نماید که این مصاحبه حضوری باشد، پشت تلفن و یا با یک گفت وگو تصویری اینترنتی.

آگوستین توصیه می نماید که وب سایت شرکت را مرور کنید و اندازهی وقت برای آن صرف کنید. نظرات آن ها را مطالعه کنید. با این کار اهداف شرکت را بهتر متوجه شده و شاید بعضی سؤالات احتمالی مصاحبه هم برای شما قابل پیش بینی باشد. شما بعلاوه می توانید از شبکه های اجتماعی کاریابی (مثل لینکدین) استفاده نموده و با افرادی صحبت کنید که تجربه مصاحبه در این شرکت را داشته اند. از آن ها درباره فرایند فرآیند مصاحبه بپرسید.

بخشی از فرآیند آماده شدن برای مصاحبه شغلی این است که هرچه بیشتر درباره فردی اطلاعات به دست بیاورید که قرار است با شما مصاحبه کند. علاق و اهداف آن ها را پیدا کنید و این مسائل را در حین صحبت های خودتان به صورت خیلی طبیعی مطرح کنید. مراقب باشید افراط نکنید!

2. چند مثال آماده داشته باشید

به احتمال زیاد شما تنها فردی نیستید که برای این شغل اقدام نموده و دعوت به مصاحبه می شوید. خیلی از آن ها هم احتمالا توانایی هایی مشابه با شما دارند. بنابراین، به شدت توصیه می کنیم که با ارائه مثال هایی از نحوه استفاده از این مهارت ها، خود را متمایز کنید. برای مثال، بیان کردن عبارتی مثل من به افزایش فروش آن ها یاری کردم کافی نخواهد بود. فروش آن ها را 1 دلار افزایش دادید و اینکه آن را 10000 دلار افزایش دادید؟ بنابراین، اعداد را بدانید و مثال هایی بیاورید که جزئیات را هم شامل باشد. در مثال فوق، بهتر است بگویید من به افزایش 30 درصدی فروش شرکت یاری کردم یا اینکه بگویید من این قدر در هزینه های شرکت صرفه جویی کردم و این کار را از این طریق انجام دادم. بنابراین، پیش از حضور در مصاحبه، دوباره به آگهی شغلی نگاه کنید و فکر کنید شما چه کارهایی را می توانید برای آن سازمان انجام دهید که سایر افراد نمی توانند یا انجام نمی دهند.

3. برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه های کاری، جواب های خود را تمرین کنید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه های کاری این است که جواب های خود را از قبل تمرین کنید. آگوستین می گوید درباره سؤالاتی فکر کنید که ممکن است شما را مضطرب نمایند. درباره جزئیات پاسخ هایی که دوست دارید به این سؤال ها بدهید کامل فکر کنید و برای تمام جوانب آماده باشید. به جای اینکه یک پاراگراف را حفظ کنید، ارائه پاسخی را تمرین کنید که نکات اصلی صحبت شما را منتقل می نماید. به این ترتیب شما می توانید با اطمینان به سؤالات پاسخ دهید، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و از سوی دیگر اصلا هم به نظر نمی رسد که جوابتان را از قبل آماده نموده و گویی از روی یک کتاب روخوانی می کنید!

آماده سازی نکات اصلی صحبت شما را روی پیغام های اصلی متمرکز می نماید که می خواهید در مصاحبه منتقل کنید. در صورت حفظ کردن یک پاراگراف شاید حتی استرس حضور در مصاحبه باعث فراموش کردن آن و وارد شدن استرس بیشتر به شما گردد. بنابراین، توصیه ما این است که نکات اصلی را یادداشت کنید و در طول مصاحبه جلوی خود داشته باشید. زمانی که فکر می کنید اعتماد به نفس شما آغاز به تزلزل کرد، نگاهی به آن ها بیندازید. البته، تا جای ممکن سعی کنید در حین مصاحبه این کار را انجام ندهید. ولی این راه حل می تواند دلگرمی بسیار خوبی برای مصاحبه شما باشد.

4. مثبت باشید و مثبت بیندیشید

درست قبل از مصاحبه به موسیقی گوش دهید، ویدیوهای انگیزشی دیدن کنید و یا نقل و قول های الهام بخش بخوانید. خانم مارسدن (Marsden)، دانشیار خدمات انسانی و روانشناسی می گوید این قبیل کارها به خوبی می توانند خلق وخو و اعتماد به نفس شما را تقویت نمایند. او بعلاوه توصیه می نماید که زمان ها و موقعیت هایی را برای خود مرور کنید که در کار خود به خوبی پیروز شده اید. زمان هایی مانند مصاحبه های شغلی پیشین، ارائه و کنفرانس در یک جمع بزرگ یا هر رویداد دیگری که در آن بر یک مانع سخت و یا چالش برانگیز غلبه کردید. این کار اعتماد به نفس شما را بسیار تقویت می نماید.

یادآوری خاطرات مثبت به معنای واقعی کلمه باعث می گردد که احساسات مثبتی را تجربه کنیم و حس خوبی داشته باشیم. خاطرات مثبت باعث می گردد مغز انسان دوپامین آزاد کند که یک انتقال دهنده عصبی در مغز ما و مسئول احساس لذت و یاری به تفکر و برنامه ریزی است. ترشح اندازه زیادی دوپامین درست قبل از مصاحبه می تواند خلق و خو را بهبود ببخشد، استرس و اضطراب را کاهش دهد و اعتماد به نفس در مصاحبه های کاری را هم افزایش دهد.

5. انرژی عصبی و استرس زا را بسوزانید

فرقی نمی نماید که هوادار وزنه برداری، دوچرخه سواری و یا دویدن باشید یا خیر. قبل از مصاحبه زمانی را به این کارها اختصاص دهید تا اعصاب شما آرام شده و خودتان را از استرس رها کنید!

ورزش راهی عالی برای سوزاندن اندازه زیادی انرژی، تفکرات منفی و استرس است. بنابراین، با شور و اشتیاق بیش از حد وارد مصاحبه نمی شوید. ورزش کردن باعث افزایش اندورفین می گردد. اندورفین اضافی به تقویت خلق و خوی شما یاری می نماید و شما را در شرایط ذهنی مثبتی نگاه می دارد.

از سویی، این موضوع هم قابل توجه است که اندازهی استرس برای مصاحبه مناسب و لازم است. ممکن است شما در لحظه مصاحبه احساس خوبی نداشته باشید. اما کمی استرس نمایانگر اشتیاق و اهمیت آن شغل برای شما است و این امر می تواند تأثیر مثبتی در جلسه شما داشته باشد. از نظر بعضی از مدیرها، وقتی متقاضی خیلی کم اشتیاق و یا بی تفاوت است، گزینه مناسبی برای آن شغل شمرده نمی گردد. ولی اعتماد به نفس موضوعی متفاوت با استرس است و از 5 روش فوق می توانید برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه های کاری بهره ببرید.

منبع: Fastcompany

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 روش افزایش اعتماد به نفس برای مصاحبه های کاری پر استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش افزایش اعتماد به نفس برای مصاحبه های کاری پر استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید