123 میلیارد دلار از ذخائر ارزی برای وام کنار رفت

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، در جریان عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی از مجموع 123 میلیارد دلار قرارداد عاملیت و سپرده گذاری ارزی برای اعطای تسهیلات جهت تامین اقتصادی طرح های متقاضی، تا کنون 39.6 میلیارد دلار پرداخت شده است.

123 میلیارد دلار از ذخائر ارزی برای وام کنار رفت

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، صندوق توسعه ملی در بخش ارزی از دو محل قرارداهای عاملیت ارزی و سپرده گذاری ارزی نسبت به اعطای تسهیلات به طرح های متقاضی مورد تائید اقدام می نماید.

این در حالی است که به استناد اساسنامه صندوق و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، اعطای کلی تسهیلات صندوق صرفا به وسیله عاملیت بانک های دولتی و غیردولتی است. از سوی دیگر با توجه به چارچوب قراردادهای عاملیت صندوق که طبق اساسنامه مشخص شده از سال 1390 تا به امروز در قالب قراردادهای عاملیت ارزی و از 1391 هم در قالب قراردادهای سپرده گذاری ارزی تسهیلات ارزی را از کانال بانک های عامل به متقاضیان پرداخت می نماید.

آنالیز عملکرد صندوق توسعه ملی از 1390 تا انتها سال گذشته در حوزه ارزی نشان می دهد که مجموع قرارداد ارزی عاملیت منعقده 116.1 میلیارد دلار بوده که از این محل بیش از 34 میلیارد دلار برای 318 طرح تامین مالی شده است.

در حوزه سپرده گذاری ارزی هم مبلغ به بیش از 7.2 میلیارد دلار می رسد که از آن تامین مالی 46 طرح با مبلغ بیش از 5.5 میلیارد دلار صورت گرفته است.

براین اساس، مجموع مبلغ ارزی از محل قرارداد عاملیت و سپرده گذاری در فاصله سال های 1390 تا انتها 1399 به بیش از 123.3 میلیارد رسیده که از آن 39.6 میلیارد دلار بابت تامین مالی 364 طرح تسهیلات پرداخت شده است.

عمده مبالغ ارزی صندوق در حوزه مالی در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و از نظر منطقه اجرایی در منطقه ها کمتر پیشرفته اعطا شده است؛ به طوری که تا انتها سال گذشته بیش از 87 درصد منابع ارزی مسدود شده طرح های فعال به نفع متقاضیان به مرحله گشایش اعتبار و بعلاوه 66 درصد به مرحله پرداخت قطعی رسیده است.

لازم به یادآوری است که منابع صندوق توسعه ملی از محل عایدی ارزی ناشی از فروش نفت و فرآورده های آن تامین می گردد و پرداخت تسهیلات و تامین مالی طرح ها از دو محل ارزی و بعلاوه ریالی که با تسعیر ارز است، صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "123 میلیارد دلار از ذخائر ارزی برای وام کنار رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "123 میلیارد دلار از ذخائر ارزی برای وام کنار رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید