چگونه کرونا علم پزشکی را برای آینده تغییر داد؟

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، پاندمی کرونا کوششی فوق العاده بزرگ را برای کنترل ویروس کرونا موجب شده است. با این وجود، میلیارد ها دلار هزینه شده برای درمان و تحقیق درباره کرونا تاثیر غیرمنتظره ای بر علم پزشکی در کلیت آن داشته است. کوشش برای فراوری واکسن می تواند بر درمان چاقی، سرطان و حتی مالاریا نیز تاثیرگذار باشد.

چگونه کرونا علم پزشکی را برای آینده تغییر داد؟

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی به نقل از گاردین؛ تام پولی 21 ساله تابستان گذشته و پس از آزمایش انجام شده بر روی موش ها، اولین فردی بود که واکسن آزمایشی علیه طاعون را به عنوان بخشی از آزمایش پزشکی دریافت کرد. او از این ایده الهام گرفت که مشارکت اش می تواند به خلاص شدن دنیا از شر یکی از مهمترین عوامل بیماری زا یاری کند. پولی دانشجوی مهندسی رادیوتراپی می گوید:اولین بودن افتخار بزرگی است که نصیب من شد.

او می گوید این اولین دوز بر اساس فناوری ای ساخت شده که به وسیله گروه واکسن آکسفورد و آسترازنکا پیشرفته است. کمتر از پنج ثانیه طول کشید تا تزریق واکسن بدون درد انجام گردد. شب پس از تزریق واکسن او کمی احساس ناراحتی کرد، اما در عرض سه ساعت شرایط اش بهتر شد. این آزمایش کوچک به سرعت ادامه یافت تا با تهدید باکتری های چند صد ساله که در سال 2017 میلادی جان 171 نفر را در ماداگاسکار گرفت مقابله گردد.

در این آزمایش از یک نسخه ضعیف شده و ژنتیکی تغییر یافته ویروس سرماخوردگی شامپانزه ها استفاده شده است. این تنها یک نمونه از چندین موردی است که نشان می دهد چگونه دانشمندان به طور فزاینده ای به این موضوع نگاه می نمایند که درمان کووید می تواند به درمان سایر بیماری ها نیز یاری کند. انتظار می رود آزمایش هایی مبتنی بر روش های مشابه علیه ویروس تب دنگی، زیکا و مجموعه ای از پاتوژن ها انجام شوند.

یک مطالعه دیگر بر روی واکسن مقابله نماینده با ابولا هم اکنون در حال آزمایش بر روی انسان است. همان طور که پروفسور سارا گیلبرت معمار واکسن آکسفورد گفته است:این شرایط شبیه زمانی است که ما کیک را داریم و می توانیم یک گیلاس روی آن قرار دهیم یا اگر واکسن دیگری می خواهیم می توانیم مقداری پسته روی آن قرار دهیم تنها آخرین واکسن را اضافه می کنیم. سپس ما آماده پیش رفتن هستیم.

شیوع کرونا انگیزه بی سابقه ای را برای کنترل یک بیماری کشنده ایجاد کرد که شیوع آن منجر به تعطیلی و قرنطینه تقریبا دنیای برای مهار توسعه آن شد. میلیارد ها سرمایه دولتی و خصوصی در چنین فاصله زمانی کوتاهی به شکلی بی سابقه به تحقیقات اختصاص یافتند. این شرایطی انتخابی برای دنیای پزشکی نبود، اما تحولات دو سال گذشته نمی توانست بدون کووید - 19 رخ دهد. پاتوژن به عنوان یک کاتالیزور غول پیکر عمل نموده و موجب شده تا فناوری ها، داده ها و پژوهش ها عرضه شده و رویکرد های مختلفی در خصوص سایر عوامل بیماری زا مطرح شوند.

درس های آموخته شده در این بازه زمانی و هنجار های تازه تثبیت شده اند و علم پزشکی را برای همواره تغییر خواهند داد. دنیا در حال حاضر در آستانه تعدادی از پیشرفت های بالقوه قابل توجه است که بیش تر به لطف پژوهش های رو به رشد در زمینه واکسن های پیشرفته انجام شده که می توانند برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و مجموعه ای از بیماری های عفونی مفید باشند. در همین حال، مطالعات تازه در خصوص کووید در طولانی مدت می تواند به درمان چاقی و کشف تاثیرات منفی ناشی از سطوح پایین ویتامین ها یاری کند. همزمان دیجیتالی شدن و افزایش همکاری های فرامرزی نیز می توانند به زودی تاثیرات مثبتی برجای گذارند.

حتی زودتر از آن در شروع فوریه، مدرنا آزمایش خود را برای ساخت واکسن اچ آی وی شروع کرد که مبتنی بر فناوری mRNA مشابه فناوری مورد استفاده در ساخت واکسن کرونا بوده است. اگر مدرنا در این زمینه پیروز گردد پیشرفت بزرگی حاصل خواهد شد. اکنون این فناوری در حال آنالیز است تا ببینیم آیا می تواند به کنترل شرایط تا حد زیادی مقاوم به درمان مانند هاری، زیکا، و سرطان روده بزرگ، پوست، سینه و سایر قسمت های بدن یاری کند یا خیر.

پروفسور دیوید دیمرت ایمونولوژیست در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید:شیوع کرونا به شکلی عملی پیروزیت واکسن های ساخته شده بر پایه mRNA را نشان داد. بنابراین، راستا از بحث در خصوص کاربرد آن برای ساخت واکسن اچ آی وی تا مرحله اول آزمایش بالینی با سرعتی سریع رخ داد.

دکتر جفری بتونی استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی و علوم بهداشت جورج واشنگتن می افزاید:این واکسن با تحریک سلول های غدد لنفاوی، پاسخ ایمنی علیه اچ آی وی را شروع می نماید. این روش تنها مختص آزمایشات مرحله اول نیست. برای واکسن ها این شرایطی منحصر به فرد و بسیار تازه است.

مدرنا به تنهایی در حال توسعه آزمایشاتی برای حداقل 30 درمان دیگر مبتنی بر mRNA در شش حوزه مختلف پزشکی است. تمرکز بیش تری روی نحوه مقابله با چاقی انجام شده است. 78 درصد از بیماران ایالات متحده که بین مارس و دسامبر 2020 میلادی در بیمارستان بستری شده اند دارای اضافه وزن بودند. در ماه ژوئن، اولین داروی چاقی تایید شده به وسیله سازمان غذا و داروی ایالات متحده از سال 2014 وارد بازار شد.

سماگلوتاید که با نام Wegovy نیز شناخته می گردد پس از مطالعه بر روی 2000 بیمار نشان داد که شرکت نمایندگان به طور میانه 15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند و می تواند تا دو برابر بیش از دارو های کاهش وزن قبلی موثر باشد. نسخه مصنوعی هورمونی که اشتها را کاهش می دهد پیش تر در دوز های بسیار پایین تری برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شد، اما در میان شواهد رو به رشد مبنی بر اینکه کاهش وزن قابل توجه شدت کووید را کاهش می دهد با موافقت نهاد های تنظیم نماینده دارو برای مصرف روبرو شد.

در دسترس بودن دارویی که می تواند هم قند خون و هم وزن بدن را بهبود بخشد می تواند تاثیرات گسترده ای بر سلامت عمومی فراتر از کووید داشته باشد به ویژه برای افرادی که علیرغم کوشش های خود اضافه وزن داشته اند. کووید هم چنین مزایای بالقوه ویتامین د را آشکار ساخته است. در نروژ، فنلاند و ایسلند جایی که تاکید بر حفظ سطح سالم این ویتامین وجود دارد مقدار مرگ و میر ناشی از کووید در مقایسه با سایر کشور های نیمکره شمالی با مقدار کمتری مشاهده شده است.

تمرکز بر این ویتامین که به وسیله نور خورشید به بدن می رسد در میان جست و جوی مداوم برای مشخص دقیق این که چه چیزی بعضی از افراد را بیش تر از دیگران در برابر کووید آسیب پذیر می سازد به پیشرفت علم پزشکی یاری نموده است. تمرکز بر ویتامین د در اوایل امسال منجر به انتشار مقاله ای در مجله لنست با همکاری ده ها متخصص شد که نشان می داد کمبود ویتامین د می توانند مشکل ساز باشد. مشکل ریشه ای در ایجاد بسیاری از بیماری ها برای شرکت نمایندگانی که کمبود ویتامین د داشتند. سازوکار های بالقوه ای وجود دارند که نشان می دهند ویتامین د می تواند از مرگ و میر افراد بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی محافظت کند. سازوکار بالقوه ای وجود دارد که نشان می دهد ویتامین د در کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز نقش دارد.

سلامت دیجیتال نیز در نتیجه شیوع کرونا نیز در پیشرفت علم پزشکی تاثیرگذار بوده است. استفاده از برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند و درک عمومی از داده ها و افزایش دانش عمومی درباره شیوع بیماری در حال حاضر پیشرفته است. مردم به طور فزاینده ای به دریافت توصیه های پزشکی از راه دور و به وسیله مشاوره مجازی عادت می نمایند در حالی که سایر اطلاعات جمع آوری شده در برنامه ها برای متخصصان پزشکی ارسال می شوند. آزمایش خانگی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است، زیرا به افراد امکان می دهد به طور موثر شرایط خود را تشخیص دهند کووید چشم اندازی برای برترین کاربرد علم به منظور حل مسائل مرتبط با سلامتی در آینده ارائه نموده است.

منبع: فرارو

به "چگونه کرونا علم پزشکی را برای آینده تغییر داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کرونا علم پزشکی را برای آینده تغییر داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید