رابطه سفر و واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تابستان 2021 مرزهای بسیاری از کشورها به روی گردشگران واکسینه شده و منطقه ها سفید باز خواهد شد. اما واکسیناسیون کووید چقدر مقررات سفرهای بین المللی را می تواند تغییر دهد و مرزهای بسته را به روی شهروندان بیشتری از دنیا باز کند؟

رابطه سفر و واکسن کرونا

ایسنا: پذیرش مسافران بین المللی از تابستان 2021 پس از گذشت یک ونیم سال توقفِ جریان سفر برقرار می گردد. اگرچه با سرعت گرفتن واکسیناسیون در برخی کشورها و اعلام وضعت سفید، هنوز ملاحظاتی برای سفرهای بین المللی وجود دارد، مثلا استرالیا و نیوزیلند تصمیم گرفته اند رفت و آمدها را فعلا در همسایگی خود محدود نمایند. اگرچه به خاطر شرایط سفیدشان، دعوت نامه های زیادی از طرف کشورهای دیگر برای سفر دریافت می نمایند.

اما اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته به تعداد انگشت تعدادی از کشورها اجازه ورود داده است، حالا رسما اعلام نموده از تابستان آماده پذیرش دنیاگردان واکسینه شده است. البته مرزهای اروپا به روی اتباع هر کشور و یا هر دنیاگرد واکسینه شده ای باز نخواهد شد و هنوز ترجیح بر برداشتن گام های کوچک است. مثلا درباره صدور ویزای دنیاگردی برای اتباع ایرانی هنوز هیچ برنامه تازهی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام نشده است.

با وجود میل برخی کشورها برای باز شدن بیشتر مرزها، سازمان دنیای بهداشت همچنان اعتقاد و تاکید دارد برای برقراری سفرهای بین المللی زود است و با شرط گذرنامه واکسن هم مخالف است. این سازمان اعتقاد دارد با توجه به در دسترس نبودن واکسن برای همه ساکنان زمین، نباید سفرهای بین المللی را مشروط به واکسن کرد و همچنان توصیه می نماید سفرهای بین المللی با وجود واکسیناسیون به تعویق بیافتد.

ملاحظات سازمان دنیای بهداشت بر این است که سفرهای بین المللی هنوز خطر انتقال ویروس کرونا را به همراه دارد، حتی با وجود واکسینه شدن؛ چرا که با جهش های تازه ویروس و تکمیل نشدن مطالعات مربوط به اثرات واکسن، هنوز با قطعیت درباره برطرف خطر شیوع این ویروس نمی توان نظر داد، بنابراین توصیه می نماید سفر با انگیزه دنیاگردی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر افتد.

اما به نظر می رسد کشورهای زیادی حداقل در اروپا و آن دسته که اقتصاد وابسته ای به دنیاگردی دارند، چندان با این ملاحظات کاری ندارند. چنان که اتحادیه اروپا با انتشار فهرستی از منطقه ها سفید و کم خطر و کشورهایی که واکسیناسیون در آن ها سرعت گرفته مثل استان متحده امریکا، برای پذیرش دنیاگردان آن ها اعلام آمادگی نموده است. این دنیاگردان بیشتر از یک سال است که از سفر به اروپا محروم شده اند.

برخی کشورها هم با وعده واکسنِ مسافران در بدو ورود، سعی در جذب دنیاگرد دارند؛ اقدامی که مالدیو در پیش گرفته است. با این حال، سازمان دنیای بهداشت از این کشورها خواسته واکسن کووید را برای گروه های پرخطر مثل افراد مسن و با شرایط خاص پزشکی مصرف نمایند و نه دنیاگرد ها.

سازمان دنیای بهداشت بارها مخالفت خود را با گذرنامه واکسن و یا برقراری سفر فقط برای واکسینه شده ها اعلام نموده است. براساس داده های این سازمان درحال حاضر بیشتر کشورهای کم عایدی و یا با عایدی پایین به واکسن کرونا دسترسی ندارند و 94 درصد کشورهایی که واکسیناسیون جمعیت خود را شروع نموده اند در گروه با عایدی بالا یا میانه قرار دارند. این سازمان بهداشت معتقد است گذرنامه واکسن فقط نابرابری های دنیا را عمیق تر می نماید و به نوعی نقض آزادی جابه جایی های بین المللی به تعداد می آید.

این سازمان از کشورها خواسته بهداشت عمومی را به منافع مالی و سیاسی ترجیح دهند و واکسیناسیون را شرط مصونیت برای سفرهای بین المللی اعلام ننمایند، چرا که هنوز ناشناخته های زیادی درباره اثر واکسن کووید وجود دارد.

اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده که در یک سال گذشته ملاحظات سختگیرانه ای درباره سفر در دوران کرونا داشته است هم هم عقیده با سازمان دنیای بهداشت، برقراری دوباره سفرهای بین المللی را همراه با خطرات اضافی می داند. در توصیه نامه های این مرکز آمده که حتی مسافران کاملا واکسینه شده ممکن است در معرض خطر این ویروس باشند، بنابراین سفرهای بین المللی تا زمان واکسیناسیون کامل به تاخیر انداخته گردد.

توصیه این مرکز برای سفرهای بین المللی، با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون در امریکا، هنوز تغییر ننموده و همچنان بر انجام سفرهای ضروری تاکید دارد.

امریکا درحال حاضر مقررات سفر در داخل این کشور را با تغییراتی همراه نموده است؛ مثلا افراد واکسینه شده اکنون اجازه دارند به استان های دیگر در داخل این کشور سفر نمایند، بدون آن که آزمایش کووید بدهند و به قرنطینه احتیاج داشته باشند، اما همچنان به استفاده از ماسک و رعایت فاصله دومتری و پرهیز از حضور در اماکن پرازدحام توصیه می گردد. در حقیقت، سرعت گرفتن واکسیناسیون هنوز محدودیت های سفر در داخل این کشور را کامل حذف ننموده و توصیه درباره سفرهای بین المللی هم همچون قبل از واکسیناسیون است.

با وجود چنین ملاحظات و توصیه هایی، اما به نظر می رسد ضررهای سنگین صنعت هوایی و دنیاگردی بسیاری از کشورها را پس از یک سال و اندی توقف سفرهای بین المللی بر آن داشته تا به ایده هایی مثل گذرنامه واکسن فکر نمایند و آن را راه چاره بهتری برای بازگشت دنیاگردان و متوقف کردن خسارت های بیشتر کووید بدانند و برای باز شدن مرزها و صدور دوباره ویزاهای دنیاگردی، البته برای اتباع برخی از کشورها اقدام نمایند. با این رویه، پیش بینی می گردد سفرهای بین المللی دست کم تا زمان واکسیناسیون کامل، از دسترس برخی شهروندان دنیا خارج گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "رابطه سفر و واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه سفر و واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید