احتیاج به زندگی ورزش محور برای خروج از باتلاق خودساخته بیماری

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، خبرنگاران - گروه ورزشی: بشر در سال های گذشته به وسیله علم، دانش و تکنولوژی بیماری های واگیر دار بسیاری از جمله آبله، فلج اطفال و حصبه را پیشگیری و درمان نموده است و امروزه نیز به دنبال درمان ویروسی دیگر به نام کرونا است. همه این کوشش ها برای ادامه زندگی و بقای انسان است غافل از اینکه بشر در باتلاقی خود ساخته در حال دست و پا زدن است.

احتیاج به زندگی ورزش محور برای خروج از باتلاق خودساخته بیماری

انسان امروز در حالی در حال مبارزه با ویروس و بیماری های واگیر دار برای زندگی نرمال و طبیعی است که خود با معین سبک زندگی نامناسب در باتلاق بیماری های واگیردار گیر افتاده است و بدون آگاهی هر روز بیش تر در این باتلاق فرو می رود.

بیماری های غیرواگیر ناشی از چاقی، کم تحرکی، مصرف نامناسب انرژی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل و زندگی شهرنشینی سبکی از زندگی را خلق نموده که هزینه های بسیار زیادی برای سیستم سلامت کشور به وجود آورده است. شیوع بیماری های غیرواگیر دار نیروی مولد جامعه را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها قرار داده است.

دکتر علی بهادر، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره تاثیر بیماری های غیر واگیر در پیشرفت کشور گفت: بیماری های غیرواگیر به دلیل دوره های طولانی درمانی و هزینه های بالا، از مهمترین موانع توسعه کشورهاست و هزینه های سرسام آور ناشی از این بیماری ها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های بزرگی روبرو می نماید.

مردم تا به سلامتی خود اهمیت ندهند و سبک زندگی را تغییر ندهند، کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر امکان پذیر نیست. اما سوال این است سبک زندگی مناسب چیست و مردم چگونه باید از آن آگاهی یابند؟

سبک زندگی نامناسب و کم تحرکی

گروه ورزشی وبلاگ خرید اینترنتی در ادامه پیگیری های خود در زمینه نقش ورزش همگانی در سلامت مردم و عبور از سیاه چاله بیماری های غیر واگیر تبادل نظریی با مدیر انجمن جامعه ورزش و فرهنگ ایران انجام داده است تا پاسخ بعضی سوالات برای معین سبک زندگی مناسب و تاثیر آن را جویا گردد.

چالش دنیای و زیان های مالی

مجید خاتونی در تبادل نظر با وبلاگ خرید اینترنتی درباره تاثیر سبک زندگی مناسب گفت: بیماری های غیر واگیر یک چالش دنیای و یکی از دغدغه های مهم کشورهای دنیا به شمار می رود. یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و ناتوانی ها به بیماری های غیرواگیر مرتبط می گردد. بیماری های غیر واگیر دو پیامد بدِ کاهش کیفیت زندگی افراد و کاهش طول عمر انسان ها را به همراه دارد. هر دو مولفه، مولفه هایی هستند که هزینه هایی را برای جامعه در پی دارد.

وی ادامه داد: با کاهش بهره وری نیروی انسانی یک بارِ تحمیلی مالی، اجتماعی، فرهنگی و روانی برای جوامع به وجود می آید. طی تحقیقی که انجام شده است بار تحمیل شده توسط بیماری های غیر واگیر حدود دو برابر هزینه اختصاص یافته در بخش سلامت کشورمان می باشد. این موضوع مهمی است که حتی مجمع دنیای اقتصاد پیش بینی نموده است که در بین سالهای 2011 تا 2030 بیماری های غیر واگیر موجب زیان های مالی دنیای به میزان 47 هزار میلیارد دلار یا 5 درصد فراوری ناخالص داخلی می گردد که آمار قابل تأملی است.

خاتونی تاکید نمود: تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که کاهش ریسک فاکتورها بیشتر از درمان می تواند از مرگ و میر بیماری های غیر واگیر جلوگیری کند و کاهش دهد. با این اعداد و ارقام در بخش سلامت انگیزه های سرمایه گذاری وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده به ازای هر دلار سرمایه گذاری در بخش بیماری های غیر واگیر، می توان انتظار بازگشت 3 دلار را داشت. حتی در بعضی از گزارش ها نیز تا 10 برابر بازگشت گزارش شده است.

پیاده سازی سبک زندگی ورزش محور در زندگی مردم

وی ادامه داد: ریسک فاکتورها سه دسته هستند که عامل ایجاد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دار به حساب می آیند. نخست ریسک فاکتورهای رفتاری، دوم ریسک فاکتورهای متابولیک و سوم ریسک فاکتورهای محیطی شغلی. ریسک فاکتورهای رفتاری مانند رژیم غذایی، استعمال دخانیات و فعالیت ورزشی، ریسک فاکتورهای متابولیک مانند فشار خون، قند خون بالا و غیره و ریسک فاکتورهای محیطی شغلی مانند آلودگی آب و هوا و بهداشت نامناسب است. اما برای الگوی زندگی و سبک زندگی مناسب با توجه به آمارهای وحشتناک یک الگو و سبک زندگی ورزش محور را باید برای جامعه پیاده سازی کنیم.

مدیر انجمن جامعه ورزش و فرهنگ ایران اضافه نمود: اصلاح الگو و تغییر سبک زندگی باید انجام گردد. سبک زندگی ورزش محور یعنی ورزش در آن پیشگام و محور زندگی افراد قرار گیرد. اگر ورزش این صندلی را در سبک زندگی افراد و عادت های روزانه آنها داشته باشد قطعاً فعالیت بدنی کافی نیز وجود خواهد داشت. تغذیه مناسب و پرهیز از غذای ناسالم، جلوگیری از رفتارهای آسیب زا مثل رجوع به دخانیات و مصرف الکل ها و همچنین بحث کیفیت خواب و سلامت روانی افراد را نیز به دنبال خواهد داشت.

مرگ و میر بالاتر از کشورهای خاورمیانه!

خاتونی در ادامه تبادل نظریش با وبلاگ خرید اینترنتی تاکید نمود: جامعه ایرانی از تغییرات اجتماعی و دنیای عقب است، سبک زندگی ما نیز همین شرایط را دارد. آمارهای ناشی از مرگ و میر بیماری های غیرواگیر از متوسط دنیای و حتی متوسط کشورهای خاورمیانه بالاتر است و این یک هشدار به ما می دهد که باید به آن توجه کرد. برای جانمایی و جا افتادن سبک زندگی ورزش محور احتیاج داریم سطح آگاهی افراد جامعه را افزایش دهیم. این آگاهی به وسیله سواد رسانه ای، سواد حرکتی، سواد ورزشی و سواد سلامت اتفاق می افتد که با هم در هم تنیده هستند و باعث می گردد سطح آگاهی فردی نسبت به اصلاح شیوه های رفتاری و سبک زندگی افزایش یابد.

وی با اشاره به سطح آگاهی مردم ادامه داد: سواد رسانه ای باعث می گردد مردم از تبلیغات تجاری و عادت های بد غذایی و سایر رفتارها جلوگیری نمایند. در سواد حرکتی افراد متوجه می شوند که با فعالیت بدنی چقدر می توانند کیفیت زندگی، سطح سلامتی و میزان رضایتمندی از زندگیشان را افزایش دهند. سواد ورزشی نیز باعث می گردد فرد با شناخت درستِ ورزش ها در سنین مختلف بتواند شناسایی و متناسب با آن ورزش را انتخاب کند. در سواد سلامتی نیز یک انسان سالم در جامعه حضور خواهد داشت.

نظام منسجم سلامت

خاتونی در انتها به ایجاد نظام منسجم سلامت تاکید نمود و گفت: آگاهی بالا در کنار وجود یک نظام سلامت منسجم باعث می گردد به شکل قابل توجهی بتوانیم سبک زندگی ورزش محور را در اقشار زیادی از کشور پیاده سازی کنیم. یک نظام سلامت منسجم باید بین تمام ارگان ها و حوزه های سلامتی، پیشگیری و درمان فعالیت، ارتباط و هم افزایی داشته باشد. متاسفانه چون در کشور ما هنوز فرمانده حوزه سلامت معین نیست و خیلی از دستگاه ها موازی کاری می نمایند و یکپارچه نیستند، هماهنگی ها و هارمونی لازم وجود ندارد. احتیاج داریم یک نظام سلامت منسجم داشته باشیم و در کنار آن بتوانیم به وسیله ارتقاء دانش مردم، سبک زندگی ورزش محور را به افراد جامعه معرفی کنیم.

هشدار ناشی از آمار مرگ و میر بالای ایران در بیماری های غیر واگیر در مقایسه با متوسط کشورهای خاور میانه و زیان حاصل در بخش مالی، نقش و تاثیر سبک زندگی ورزش محور را بر زندگی مردم و خلا آن را پررنگ می نماید. امید می رود مسئولان با عزم جدی و توجه ویژهِ سرمایه گذاری مناسب در ورزش اقدامات لازم را برای جامعه ای سالم با نیروی کار مولد اتخاذ نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "احتیاج به زندگی ورزش محور برای خروج از باتلاق خودساخته بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به زندگی ورزش محور برای خروج از باتلاق خودساخته بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید