فرزندخواندگی در سال گذشته 10 درصد رشد داشته است خبرنگاران

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، مقایسه آمار سال 99 نسبت به سال 98 رشد 5 تا 10درصدی فرزندخواندگی در سال کرونایی را نشان می دهد. این خوش ترین خبری بود که مدیرکل امور بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت و گوی نوروزی به آن اشاره نمود.شیرینی این خبر، تلخی خبر ورود کرونا به 4شیرخوارگاه را کمرنگ کرد. بابایی گفت کرونا به سلامت از شیرخوارگاه های کشور گذشت و حال همه شیرخوارگان و بچه ها خوب است.

فرزندخواندگی در سال گذشته 10 درصد رشد داشته است خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ خرید اینترنتی، سال 99 را شاید بتوان عجیب ترین سال دهه پایانی قرن 14 دانست؛ سالی که سایه سنگین ویروس کرونا همه معادلات زندگی و مراودات اجتماعی و اقتصادی مان را دستخوش تغییرات جدی کرد و سالی غافلگیرنماینده برای خیلی ها بود. اما همین سال عجیب در کنار خبر های تلخش خبر های خوب و امیدوارنماینده هم کم نداشت. سازمان بهزیستی کشور و حوزه بچه ها و نوجوانان این سازمان آبستن بسیاری از این خبر های خوب و اتفاقات سازنده بود. در اولین روز های سال جدید سراغ مدیرکل امور بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور رفتیم تا پیگیر اتفاقات این حوزه باشیم. گفت و گوی ما با سعید بابایی با مرور تلخ ترین، شیرین ترین و مهم ترین خبر شروع شد.

مهم ترین خبرحوزه بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی در سالی که گذشت چه بود؟

مهم ترین خبر حوزه امور بچه ها و نوجوانان در سالی که گذشت، تصویب سند تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک بود که بر اساس آن مسئولیت حوزه مهد های کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش وپرورش انتقال یافت. امیدواریم این سازمان با قوت و قدرت بیشتر تشکیل گردد و مدیران خوبی بر آن گمارده شوند تا شاهد شرایط مطلوب تری برای بچه ها این سرزمین باشیم.

شیرین ترین اتفاق حوزه بچه ها و نوجوانان بهزیستی در سال 99 چه بود؟

شیرین ترین خبر در این حوزه راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی بود. این سامانه برای ثبت نام سریع تر، تشکیل پفراینده به صورت اینترنتی و کمتر شدن رفت وآمد ها راه اندازی شد تا علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند فرزندخواندگی جلوی عدم شفافیت و سفارش های فرزندخواندگی هم گرفته گردد. چون فرزندانی که قابلیت سپرده شدن به خانواده ها را داشته باشند کم است و در حال حاضر تعداد خانواده های متقاضی فرزندخواندگی بیشتر از تعداد فرزندان بی سرپرست واجد شرایط است. به همین دلیل معتقدیم نوبت در این حوزه حق الناس است و اگر رعایت نگردد تبعات مادی و معنوی به دنبال خواهد داشت. این سامانه می تواند بخش زیادی از رعایت این حق شهفرایندی را سبب ساز باشد. البته خبر خوش دیگر اینکه راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی در سال گذشته منجر به رشد متقاضیان فرزندخواندگی شد. مقایسه آمار فرزندخواندگی 6 ماه اول سال 99 نسبت به 6 ماه اول سال 98 رشد 5 تا 10 درصدی را نشان می دهد.

خبر شیرین دیگر این بود که در ایام کرونا خوشبختانه هیچ یک از بچه ها و نوجوانان دارای سرپرست غیرموثر تحت پوشش سازمان بهزیستی در مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه ها صدمه نخوردند و به سلامت هستند. همچنین مربیان زیادی نیز علیرغم مبتلا شدن به کرونا به سلامت از این بیماری گذشتند. تنها یکی از همکاران ما به رحمت خدا رفتند که ان شاءالله قرین رحمت واسعه الهی باشند.

کرونا به شیرخوارگاه های کشور راه پیدا کرد؟

ما در کشور 33 شیرخوارگاه داریم. کرونا تنها به 4 شیرخوارگاه راه پیدا کرد، اما خوشبختانه سبب آسیب به بچه ها و مربیان نشد. از زمان ورود کرونا به کشور دستورالعمل های خاص مقابله با این ویروس به شیرخوارگاه ها و مراکز شبه خانواده ابلاغ شد تا خدای ننموده شاهد ابتلای بچه ها و شیرخوارگان مراکز به کرونا نباشیم. این بچه ها نزد سازمان بهزیستی امانت هستند. باوجود مراقبت ها کرونا به بعضی از مراکز شبه خانواده ما ورود کرد، اما خوشبختانه حتی یک مورد فوتی از میان بچه ها و نوجوانان این مراکز نداشتیم.

چند کودک در شیرخوارگاه های کل کشور نگهداری می شوند؟

به طور متوسط حدود هزار کودک در شیرخوارگاه ها نگهداری می شوند که تعدادی از آن ها پس از اطمینان از شرایط خانواده آن ها، بازپیوند می شوند و بعضی نیز پس از دریافت حکم قضایی به فرزندخواندگی می فرایند.

تلخ ترین خبر حوزه بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی در سال 99 چه بود؟

تلخ ترین خبر، شیوع کرونا و آسیب دیدن طیف عظیمی از بهره برداران یعنی مؤسسان و مربیان مهد های کودک و همچنین جدا شدن حوزه مهد های کودک از پیکره سازمان بهزیستی بود. شاید بعضی گمان می نمایند مهد های کودک همان چند مهدکودک بالای شهر کلان شهر ها هستند، اما احتمالاً امروز بر همگان آشکارشده است که بیش از 7 هزار مهدکودک در مناطق روستایی و حدود 2 هزار مهدکودک در مناطق حاشیه شهری دایر بودند که باعث خدمت رسانی به بچه ها مناطق کم برخوردار بودند که امیدواریم این خدمات توسط سازمان جدید تداوم و ارتقاء یابد.

در سال کرونایی چند درصد مهد های کودک تعطیل شدند؟

بستگی به استان داشت. استان هایی مثل مازندران و گیلان که شرایط قرمز طولانی تری داشتند، بر اساس مصوبه ستاد استانی کرونا تعطیلی طولانی تری را تجربه کردند. در ماه های اول ورود کرونا به کشور بیش از 50 درصد مهد های کودک به طور موقت تعطیل شدند.

برای پیشگیری از ورشکستی و یا تعطیلی مهد های کودک تسهیلاتی برای آن ها در نظر گرفته شد؟

با پیگیری های سازمان بهزیستی مهد های کودک در زمره مشاغل بسیار آسیب دیده ناشی از کرونا نهاده شد و مدیران مهد ها می توانستند در قالب تسهیلاتی که برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شد از تسهیلات استفاده نمایند. البته به دلیل تعطیلی های مکرر و عدم توان اقتصادی برای پرداخت اقساط، مدیران مهد های کودک استقبال زیادی از این تسهیلات که بخش قابل توجهی از آن فقط باید برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه می شد، نداشتند. مشاغلی مانند مهد های کودک برای ادامه حیات احتیاج به حمایت جدی تر تسهیلاتی و حتی تسهیلات بلاعوض دارند. از طرف دیگر ملک بسیاری از مهد هایی که وارد مرحله تعطیلی موقت شده اند استیجاری بود و افزایش قیمت اجاره ها آن ها را به جایی رساند که فعالیت خود را متوقف نمایند.

واگذاری مهد های کودک به آموزش وپرورش به کجا رسید و در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

پس از تصویب دستورالعمل سازمان تعلیم و تربیت کودک عملاً اداره مهد های کودک به وزارت آموزش وپرورش انتقال یافته است. سازمان بهزیستی آمادگی دارد تا تمامی اطلاعات مورداحتیاج این حوزه و تجربیات مدیریتی در سراسر کشور را به سازمان جدید منتقل نماید.

یکی از مهم ترین موضوعات حوزه بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی در حوزه فرزندخواندگی است. آماری از فرزندخواندگی در سالی که گذشت دارید؟

آمار دقیق فرزندخواندگی سال گذشته در فروردین ماه 1400 و پس از نهایی شدن احکام قضایی تعیین می گردد، اما خوشبختانه چیزی که تا بدین جای کار تعیین است سال جاری نیز بیش از 1700 کودک به فرزندخواندگی رفتند که نشان می دهد کرونا نتوانست سرعت قطار فرزند پذیری را کند کند.

مهم ترین اتفاقی که سال گذشته در حوزه فرزندخواندگی افتاد چه بود؟

مهم ترین اتفاق در حوزه فرزندخواندگی علاوه بر راه اندازی سامانه فرزندخواندگی، رشد تعداد فرزند پذیری خانواده ها برای بچه ها دارای شرایط خاص بود که امیدوارم این رشد برای سال های آینده نیز ادامه پیدا کند. آمار سال 1399 هنوز نهایی نشده است، اما فقط در 6 ماه ابتدایی سال و علی رغم اینکه سال جاری مردم با کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن درگیر بودند بیش از 200 کودک دارای معلولیت و همچنین بچه های با بیماری های صعب العلاج به فرزندخواندگی پذیرفته شدند.

یکی دیگر از اتفاقات خوب حوزه فرزندخواندگی فرهنگ سازی توسط فعالان این حوزه است. در ماه های آخر سال هم زمان 4 موسسه برای ورود به حوزه فرزندخواندگی و فرهنگ سازی برای ترویج این اقدام خیرخواهانه در کشور و حمایت اقتصادی از خانواده های فرزند پذیر اعلام آمادگی نموده اند. امیدواریم در سال جدید با حضور و فعالیت موسسه های خیریه در حوزه فرزندخواندگی تعداد بچه ها شیرخوارگاه ها به ویژه بچه ها خاص به حداقل خود برسد.

در سال جدید برای بهبود فرایند فرزندخواندگی و کاهش مسائل موجود چه برنامه ای دارید؟

تکمیل سامانه فرزندخواندگی،تکمیل سامانه فرزندخواندگی،

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرزندخواندگی در سال گذشته 10 درصد رشد داشته است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزندخواندگی در سال گذشته 10 درصد رشد داشته است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید