ناسا در دومین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی با آکسیوم اسپیس همکاری می کند

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، ناسا طی بیانیه ای از انتخاب آکسیوم اسپیس به عنوان پیمانکار دومین مأموریت عملیاتی کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی خبر داد.

ناسا در دومین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی با آکسیوم اسپیس همکاری می کند

ناسا قصد دارد به تدریج مأموریت های ایستگاه فضایی بین المللی را به بخش خصوصی واگذار کند و به همین دلیل پس از نخستین مأموریت که برای اوایل سال 2022 برنامه ریزی شده است، دوباره با آکسیوم اسپیس (Axiom Space) برای فرستادن فضانوردان خصوصی به آزمایشگاه مداری زمین تفاهم نامه ای امضا خواهد کرد تا مأموریت آکیسوم 2 (Ax-2) را بین پاییز 2022 و اواخر بهار 2023 اجرایی کند.

Ax-2 از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و برای یک مأموریت حداکثر 14 روزه از طریق پرتابگر و فضاپیمای اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رفت. در پی این انتخاب، ناسا و آکسیوم درباره فعالیت های درون مداری برای فضانوردان خصوصی مذاکره خواهند کرد تا با هماهنگی خدمه ایستگاه فضایی و کنترل کننده های زمینی، مأموریت را پیش ببرند. ایده انجام مأموریت Ax-2 شامل تحقیقات علمی و فعالیت های آگاهی دهنده خواهد بود.

همان طور که برای انتخاب هر یک از خدمه ایستگاه فضایی بین المللی استاندارد است، انتخاب فضانوردان خصوصی پیشنهاد شده از طریق آکسیوم برای مأموریت Ax-2 از طریق ناسا و شرکای بین المللی آن بررسی خواهد شد. خدمه پیشنهادی همچنین باید تحت آزمایش صلاحیت پزشکی ناسا قرار بگیرند تا برای پرواز به ایستگاه فضایی تأیید شوند.

ناسا این پیشنهاد مأموریت را بر اساس توانایی آکسیوم در اجرای موفقیت آمیز آن، توانایی آژانس در پشتیبانی از آن و سهم آن در برنامه و هدف ناسا برای تجاری سازی مدار پایین زمین انتخاب کرد. این مأموریت مشمول سیاست قیمت گذاری به روز شده ناسا برای مأموریت های فضایی خصوصی می شود که هزینه های کامل اجرای مأموریت هایی را که بالاتر از قابلیت های ایستگاه فضایی پایه است، برای آژانس روشن می کند.

در همین حال حرکت به سوی نخستین مأموریت فضایی خصوصی آکسیوم و ناسا به ایستگاه فضایی، یعنی مأموریت آکسیوم 1 (Ax-1) که برای پرتاب در 21 فوریه 2022 (2 اسفند 1400) برنامه ریزی شده است، ادامه دارد. هم اکنون خدمه پیشنهادی آکسیوم در حال تکمیل ارزیابی های نهایی از طریق ناسا و شرکای بین المللی این آژانس هستند.

با این وجود ناسا نتیجه فراخوان تحقیقاتی ژوئن 2021 خود برای سومین مأموریت فضایی خصوصی به ایستگاه را اعلام نکرد. آژانس در این باره اعلام کرد که درس های آموخته شده در نخستین پرواز فضایی کاملا خصوصی به ایستگاه و همچنین داده های دیگر فعالیت های قابل اجرا را جمع آوری و فرصت پرواز فضایی تازه ای را در آینده اعلام خواهد کرد.

عکس کاور: برنامه ریزی آکسیوم اسپیس نخستین مأموریت های عملیاتی کاملا خصوصی ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: Axiom Space

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "ناسا در دومین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی با آکسیوم اسپیس همکاری می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا در دومین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی با آکسیوم اسپیس همکاری می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید