مقام آمریکایی دو سال پیش درباره ادلب چه گفته بود؟

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، رئیس جمهور آمریکا در حالی ایران، روسیه و سوریه را به کشتار غیرنظامیان در ادلب متهم می نماید که یک مقام دولت او دو سال پیش این منطقه را مأمن تروریست های وابسته به القاعده توصیف نموده بود.

مقام آمریکایی دو سال پیش درباره ادلب چه گفته بود؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خرید اینترنتی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با انتقاد از عملیات آزادسازی استان ادلب، ایران، روسیه و سوریه را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد و در مقابل از موضع ترکیه که برای توقف این عملیات کوشش می نماید، تمجید کرد.

وی در توییتر نوشت: روسیه، سوریه و ایران دارند هزاران غیرنظامی بی گناه را در استان ادلب می کشند، یا در راه کشتن آن ها هستند. این کار را نکنید! ترکیه سخت در کوشش است تا این کشتار را متوقف کند.

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح می گردد که در سال 2017، یک مقام ارشد دولت خود او از ادلب به عنوان مأمنی برای تروریست های القاعده یاد کرد و تلویحا ترکیه را به دلیل آنکه چشم خود را برای انتقال نیروهای گروه های تروریستی به این استان بسته بود، مورد انتقاد قرار داد.

برت مک گورک نماینده وقت دولت آمریکا در ائتلاف این کشور در عراق و سوریه، تابستان دو سال پیش در نشستی در مورد فعالیت های آمریکا در غرب آسیا، درباره ادلب گفت: ببینید، استان ادلب، بزرگترین مأمن القاعده از زمان یازده سپتامبر به شمار می آید و مستقیما با ایمن الظواهری [سرنموده القاعده] در ارتباط است. این مسئله بزرگی است.

او با بیان اینکه این مسئله از مدت ها پیش وجود داشته و آمریکا شاهد این بوده که رهبران القاعده به ادلب می فرایند و در این استان باقی می مانند، گفت: معاون ایمن الظواهری، چرا و چگونه می تواند به استان ادلب برسد؟ چرا این اتفاق می افتد؟ چطور به آنجا می رسند؟ آن ها که چترباز نیستند... رویکرد برخی از شرکای در ارسال ده ها هزار تن سلاح و چشم بستن بر ورود جنگجویان خارجی به سوریه، احتمالا بهترین رویکرد نبوده است و القاعده بیشترین بهره را از این [رویکرد] برده است.

مک گورک می افزاید: و ادلب، حالا یک مسئله بزرگ است. این یک مأمن برای تروریست ها دقیقا در مرز با ترکیه است. بنابراین، این مسئله ای خواهد بود که گفت وگویی بسیار نزدیک در موردش با ترکیه ای ها خواهیم داشت. و فکر می کنم همان کاری را که در ارتباط با داعش کردیم و بخش هایی از مرز را به طوری بستیم که کسی نتواند از آن عبور کند، باید در ادلب هم انجام دهیم. چراکه ادلب مسئله بسیار بزرگی است. این مسئله متفاوت با داعش است، اما مسئله بسیار بزرگی است که باید به عنوان یک هدف ضدتروریسم، به آن بپردازیم.

ادلب که در شمال غرب سوریه واقع شده، عملا تنها منطقه عمده ای از سوریه است که هنوز تحت کنترل گروه های تروریستی واقع شده است. با این حال و با وجود این اظهارات صریح مک گورک در مورد حضور گسترده گروه های تروریستی در ادلب، در هفته های گذشته و با پیشروی مداوم ارتش سوریه در این منطقه، آمریکا بیانیه هایی در محکومیت عملیات آزادسازی این منطقه صادر نموده است.

همزمان ترکیه در کوشش است تا از ادامه این عملیات جلوگیری کند. ترکیه به همین منظور روز دوشنبه یک هیأت سیاسی و نظامی را برای رایزنی با روسیه راهی مسکو کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این هفته گذشته هر اقدامی که بتواند برای جلوگیری از ادامه این عملیات، انجام می دهد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس

به "مقام آمریکایی دو سال پیش درباره ادلب چه گفته بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام آمریکایی دو سال پیش درباره ادلب چه گفته بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید