مسکو به طالبان هشدار داد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تهران (پانا) - زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه به دقت شرایط مرزهای تاجیکستان و افغانستان را زیر نظر داریم، تاکید نمود در صورت احتیاج، تدابیر اضافی از سوی روسیه و تاجیکستان برای جلوگیری از اقدامات خصمانه یا تحریک آمیز بکار گرفته می گردد.

مسکو به طالبان هشدار داد

به گزارش جماران؛ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: این کشور و سازمان پیمان امنیت جمعی با قاطعیت برای جلوگیری از اقدامات تجاوزگرانه و تحریک آمیز در مرزهای تاجیکستان و افغانستان کوشش خواهند کرد.

زاخارووا روز آدینه در نشست خبری هفتگی اضافه نمود: تشدید تنش ها در مرزهای جنوبی کشور متحد ما در سازمان پیمان امنیت جمعی (تاجیکستان) نمی تواند نگرانی ما را برنیانگیزد.

زاخارووا با بیان اینکه شاهد افزایش شدید تنش ها در مرزهای این دو کشور هستیم، گفت: مسکو و دوشنبه به وسیله کانال های نظامی، سازمان های مرزبانی و دیپلماتیک، تماس های فشرده (در خصوص سیر اوضاع افغانستان) دارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به دقت شرایط مرزهای تاجیکستان و افغانستان را زیر نظر داریم. در صورت احتیاج، تدابیر اضافی از سوی روسیه و تاجیکستان برای جلوگیری از اقدامات خصمانه یا تحریک آمیز بکار گرفته می گردد.

وی از طرف های مناقشه افغانستان برای جلوگیری از توسعه دامنه تنش ها در این کشور دعوت به خویشتنداری کرد.

او گفت: از طرف های درگیر در مناقشه افغانستان دعوت به خویشتنداری و پرهیز از توسعه دامنه تشنج به خارج از مرزهای این کشور می کنیم.

زاخاروو خاظرنشان کرد که گروه طالبان حدود دو سوم (بیش از 60 درصد) مرز افغانستان و تاجیکستان را کنترل می نمایند.

روسیه بارها از خروج شتاب زده امریکا از افغانستان که باعث بروز تنش های بیشتر در جامعه این کشور شده، انتقاد نموده است.

مقام های روس امیدوارند که بتوانند گروه طالبان را در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت دهند و شرایط را برای حل و فصل سیاسی اوضاع این کشور پس از تکمیل فرایند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم نمایند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز پنجشنبه در این رابطه گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشانه قبول شکست از سوی واشنگتن است.

لاوروف طی سخنانی در دانشگاه دولتی خاور دور روسیه در منطقه ولادی وستوک طی پاسخی در خصوص امکان اعزام نیروهای روسیه به افغانستان ضمن رد چنین امکانی گفت که پاسخ کاملا آشکار است.

وی در همین حال گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی امکان یاری به تاجیکستان درصورت حمله تروریست ها از افغانستان به این کشور را سریع آنالیز خواهد نمود.

لاوروف در همین حال هشدار داد که بر اثر رکود فرایند حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان، تروریست های گروه داعش این کشور را سریع پر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که مسکو در چارچوب تعهداتش به سازمان پیمان امنیت جمعی از تاجیکستان در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی افغانستان حمایت خواهد نمود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش احتمالی روسیه به وخیم تر شدن شرایط در مرزهای تاجیکستان و افغانستان، گفت: تعهدات مسکو در قالب این پیمان همچنان پابرجاست.

لاوروف اضافه نمود: برای جلوگیری از تنش در مرز تاجیکستان-افغانستان هر گونه کوششی را به کار می گیریم.

به گفته وی نمایندگان این سازمان پیش از این برای ارزیابی شرایط از منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان بازدید نموده اند.

لاوروف گفت: اوضاع افغانستان را دنبال می کنیم؛ پوتین در همین ارتباط با رهبران آسیای میانه در تماس است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مسکو به طالبان هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو به طالبان هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید