شاخص پایین سرانه پزشک در ایران ، شاخص سرانه در کشورهای پیشرفته جهان 35 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به شاخص های تعریف شده برای سرانه پزشک در جهان گفت: چاره ای جز افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی نداریم.

شاخص پایین سرانه پزشک در ایران ، شاخص سرانه در کشورهای پیشرفته جهان 35 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ خرید اینترنتی، رجبعلی برزویی گفت: بر اساس سند درمان کشور (1404)، که در سال های 94 تا 96 در وزارت بهداشت تهیه شده است، کمبود پزشک وجود دارد.

وی با اشاره به شاخص های جهانی، گفت: آنچه برای سرانه پزشک در کشور مطرح است، 18 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است.

برزویی ادامه داد: شاخص سرانه پزشک در منطقه بالای 23 و در کشورهای پیشرفته جهان، 35 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با عنوان این مطلب که آمارهای متعددی در ارتباط با تعداد پزشک در کشور وجود دارد، اضافه نمود: وزارت بهداشت در سال 94، گزارش رسمی از تعداد پزشکان فعال در کشور تهیه کرد که نشان می داد 42206 پزشک عمومی و 33152 پزشک متخصص و فوق تخصص داریم که مجموع آنها 78358 پزشک می گردد.

وی گفت: بر اساس نقشه راه درمان کشور، اگر فرض کنیم از سال 95 هر چه دانشجوی پزشکی داشته ایم، در کشور هستند و طبابت می نمایند، عددی نزدیک به 101 هزار نفر می گردد که با این احتساب، سرانه پزشک به ازای 10 هزار نفر جمعیت، 11.8 پزشک می گردد.

برزویی بعلاوه به توزیع نامناسب پزشک در کشور اشاره نمود و اضافه نمود: آنالیز های کارشناسی نشان می دهد که 50 درصد جمعیت کشور به 3.8 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت دسترسی دارند. البته این عدد در تهران 35 پزشک است که نشان می دهد توزیع پزشک عادلانه نیست.

وی تاکید نمود: اگر سالیانه بین 3 تا 5 هزار دانشجوی پزشکی اضافه گردد، 11 سال دیگر به سرانه 18 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت خواهیم رسید.

برزویی گفت: ضمن اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی می رود و اگر در برطرف کمبود پزشک تعجیل نکنیم، قطعاً در آینده با مسائل زیادی روبرو خواهیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: البته ما الزامات مورد احتیاج برای افزایش ظرفیت پزشکی را قبول داریم و همه باید به حل این مشکل یاری کنیم. امیدواریم وزارت بهداشت نیز در این راستا، یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شاخص پایین سرانه پزشک در ایران ، شاخص سرانه در کشورهای پیشرفته جهان 35 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص پایین سرانه پزشک در ایران ، شاخص سرانه در کشورهای پیشرفته جهان 35 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید