سوپر لیگ؛ زلزله فوتبالی کرونا، یوفا و فیفا به گِل خواهند نشست

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، رضا شجیع استاد دانشگاه و کارشناس ورزش در یادداشتی برای گروه ورزشی خبرنگاران نوشته است: در زلزله کرونا فوتبال جهان را تکان داد؛ اتفاقی که به شخصه خیلی زودتر منتظرش بودم. آسیب اقتصادی باشگاه های بزرگ در اثر کرونا و انفعال یوفا و فیفا باعث شد که در نهایت خود باشگاه ها دست به تأسیس سوپر لیگ بزنند.

سوپر لیگ؛ زلزله فوتبالی کرونا، یوفا و فیفا به گِل خواهند نشست

12 باشگاه بزرگ اروپایی رسماً با امضای بیانیه ای خبر تولد سوپر لیگ را اعلام کردند. معاهده ای که از آغاز لیگی با حضور 20 تیم درجه اول اروپایی خبر می دهد و برای هر باشگاه رقمی معادل 3/5 میلیارد دلار درآمد دارد. این آغاز یک جنگ مالی - فوتبالی بزرگ است؛ چرا؟

1 - احتمالاً فیفا و یوفا بازیکنان شرکت کننده در سوپر لیگ را از حضور در جام جهانی، جام قهرمانان و سایر رویدادهای مشابه محروم خواهند کرد.

2 - باشگاه های شرکت کننده در سوپر لیگ از شرکت در جام قهرمانان اروپا محروم می شوند.

3 - با این اوصاف جام قهرمانان و جام جهانی از حضور چهره های شماره یک فوتبال جهان محروم شده و این رویدادها به سرعت به رویدادهای درجه 2 و کم کیفیت تر نسبت به سوپر لیگ تبدیل می شوند.

4 - گردش مالی سوپر لیگ که پیش بینی می شود در بلندمدت به 10 میلیارد دلار هم برسد، گردش مالی سایر رویدادهای فوتبالی جهان را تحت تأثیر قرار داده و عملاً آنها را به سمت ورشکستگی سوق خواهد داد.

معتقدم ایده سوپر لیگ که به عنوان تز نجات باشگاه های بزرگ اروپایی در شرایط کرونا طراحی شده و به نوعی نشانگر عطش سرمایه داری و عقلانیت ابزاری محسوب می شود، در نهایت به حذف ضعیف ترها و در نتیجه محو فوتبال آماتوری به معنای واقعی منجر خواهد شد.

در مقابل هواداران هر هفته شاهد فوتبال های باکیفیت و مهیج خواهند بود و کسی نمی داند تداوم این شرایط، یعنی قرار دریافت هوادار در معرض هیجان مداوم و فوتبال باکیفیت چه پیامدهایی به دنبال دارد. آنچه مسلم است سوپر لیگ چون هیولایی تمام فوتبال جهان را خواهد بلعید و سازمان های بزرگی چون یوفا و فیفا مانند دایناسورهای در حال انقراض به گل خواهند نشست.

بی تردید این اتفاق تأثیرگذارترین و عمیق ترین تأثیری است که کرونا به ورزش تحمیل کرده است؛ تأثیری که در آینده نزدیک هم پیرامون آن خواهم نوشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سوپر لیگ؛ زلزله فوتبالی کرونا، یوفا و فیفا به گِل خواهند نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوپر لیگ؛ زلزله فوتبالی کرونا، یوفا و فیفا به گِل خواهند نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید