دنیای زیبا و دوست داشتنی روجلد کتاب های جیبی علمی تخیلی و فانتزی در دهه های گذشته

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، هنوز هم وقتی روجلد یکی از کتاب هایی را که می بینم که زمانی کودکی و نوجوانی خریده بودم، قلبم به ضربان می افتد و فشرده می گردد.

دنیای زیبا و دوست داشتنی روجلد کتاب های جیبی علمی تخیلی و فانتزی در دهه های گذشته

یاد روزهایی می افتم که سخت بودند، اما از بس برخوردی با زندگی های دیگر نداشتیم، آن روزها را سخت نمی دانستیم. یاد روزهای می افتم که ویترین کتابفروشی ها را دید می زدم و منتظر کتاب های تازه مورد علاقه ام بودم. آن موقع هنوز کتابفروشی ها، حتی در شهرهای کوچک هم برای خود رونقی داشتند و گاه کتاب هایشان را سکوهای چوبی بیرون کتابفروشی می چیدند.

یادم کتابفروشی های می افتم که الان تبدیل به فست فروشی و بوتیک های لباس شده اند و معلوم نیست که کتابفروش های پیر دوست داشتنی آنها زنده هستند یا مدتی است که آرمیده اند.

حالا تصور کنید که مایی که آن روزها را تجربه نموده ایم با ماشین زمان به گذشته برویم و تصور کنیم که نوجوان های فرنگ نشینی مثل ما، چه کالاهای فرهنگی ای را می توانستند بخرند و از آنها لذت ببرند.

بی شک روجلد کتاب های جیبی علمی تخیلی و فانتزی، یکی از خواستنی ترین چیزهایی است که ما می توانیم مرور کنیم. آن هم روجلدهایی که در دهه 60 و 70 و اوایل 80 عمدتا به کلی دستی طراحی می شدند.

این نقاشی ها انسانی بودنشان را فریاد می زنند. رنگ آمیزی و فونت و پرسپکتیو و انحناها و بافت و تخیل آنها، چیزهایی یکتایی هستند که الان کمتر پیش می آید تکرار شوند.

در دهه 60 و نیمه اوایل دهه 70، ما کتاب های نوستالژیک علمی تخیلی زیادی خریدیم. روجلد بعضی از آنها به صورت بی ربط و دم دستی از نقاشی های مجلات و کتاب های خارجی قیچی شده بود یا با کمترین تغییر برداشت شده بود و برای تعداد اندکی از آنها روجلدهای اختصاصی طراحی شده بود.

این روزها که می بینم خوشبختانه باز هم کتاب های علمی تخیلی در بازار کتاب ایران نیمه جانی گرفته اند، متاسفانه آن خوش سلقیگی لازم برای طراحی کاورهای خوب را نمی بینم. شاید پیدا کردن طراحان خوش ذوق، آشنا به ژانر و خلاق سخت شده و شاید معدود کسانی که این شرایط را دارند، دستمزد بالایی دارند و شاید هم ناشرها حاضر نیستند که بودجه ای برای این چیز مهم کنار بگذارند.

در اینجا برای نمونه تعدادی از کاورهای دوست داشتنی کتاب های علمی تخیلی قدیمی را با هم مرور می کنیم.

منبع: یک پزشک

به "دنیای زیبا و دوست داشتنی روجلد کتاب های جیبی علمی تخیلی و فانتزی در دهه های گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای زیبا و دوست داشتنی روجلد کتاب های جیبی علمی تخیلی و فانتزی در دهه های گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید