تخلف آشکار رانندگان تاکسی ، شهروندان معترض مسئولان بی تفاوت

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، درحالی ستاد تنظیم بازار استان همدان میزان افزایش کرایه تاکسی های همدان را 29.4 درصد اعلام نموده که رانندگان تاکسی به آن پایبند نبوده و در بعضی مسیرها تا افزایش 45 درصدی کرایه را شاهدیم.

تخلف آشکار رانندگان تاکسی ، شهروندان معترض مسئولان بی تفاوت

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی آنلاین به نقل از مهر، نزدیک 4 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد؛ ویروسی که بخش های مختلف مالی و اجتماعی را تحت تأثیر قرارداد و حتی در بخش هایی به ابزاری برای دور زدن قانون تبدیل شد.

این روزها افزایش غیرمتعارف نرخ تاکسی های شهر همدان در بعضی خطوط با اعتراض شهفرایندان همدانی روبرو است چراکه سالانه نرخ کرایه تاکسی در همدان به فراخور افزایش تورم، درصد معینی افزایش پیدا می کرد؛ اما سال جاری افزایش بی سابقه ای را در نرخ تاکسی ها شاهدیم، به گونه ای که در بعضی از خطوط این افزایش به 50 درصد هم می رسد.

برای آنالیز شرایط موجود راهی سطح شهر شدیم و در جمع شهفرایندان همدانی به آنالیز موضوع پرداختیم و نرخ گذاری در چند خط تاکسی را طی دو ساعت با استفاده از نقلیه عمومی تاکسی آنالیز کردیم.

  • رانندگان تاکسی نباید کرایه 4 نفر را از 3 نفر بگیرند
  • سه گانه بحران تاکسی داران قشم

میدان امام همدان مبدأ جهت بعضی تاکسی ها در 6 خیابان اصلی شهر است؛ در ابتدای خیابان تختی سوار بر یک تاکسی که مقصدش اعتمادیه همدان عنوان شده جویای شرایط شدم و در ابتدا با چند راننده تاکسی به تبادل نظر پرداختم.

بیات که مردی جاافتاده بود در تبادل نظر با مهر و در شرح به این سؤال که چرا هنوز نرخ نامه معینی در اختیار ندارید، گفت: هنوز شرایطمان معین نیست، تو را به خدا واقعیت ها را منعکس کنید من دیروز 9 میلیون تومان خرج سرویس تاکسی نموده ام آیا رواست افزایش نرخ ها به گونه ای باشد که از جیب خرج کنیم.

وی بیان نمود: به نظر می رسد مسئولان فقط شعار می دهند چراکه ما هنوز هم که هنوز است احساس نمی کنیم مسئولان خود را از ما مردم بدانند، بارها اعلام شده حامی قشر تاکسی دار در همدان هستند اما واقعیت این گونه نیست.

بیات گفت: در ایام شیوع کرونا خبر از تدابیر مختلف برای حفظ جان رانندگان تاکسی داده می شد اما هنوز هم که هنوز است فضای جدانماینده راننده تاکسی از مسافران را ندیده ایم، آن قدر سختی متحمل می شویم که دیگر این چیزها برایمان مهم نیست.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی هم گفت: از ما درخواست شده 3 مسافر را در هر جهت جابجا کنیم درحالی که افزایش کرایه ای که در نظر گرفته اند اگر آن یک مسافر را کم کنیم حتی از سال گذشته هم کمتر خواهد شد، شما الآن تاکسی ها را یک به یک چک کن آیا کسی پروتکل بهداشتی را رعایت می نماید که حال یک نفر مسافر کمتر به آن یاری کند.

وی بیان نمود: تهیه ماسک هزینه دارد و اگر متقاضی اجرای پروتکل بهداشتی هستند باید تدابیر آن هم اندیشیده گردد، هرسال این موقع تکلیف ما به لحاظ افزایش نرخ کرایه معین بود اما سال جاری هنوز هم بلاتکلیف هستیم.

وی گفت: افزایش 29 درصدی نرخ تاکسی را قبول نداریم چراکه پاسخگو نیست، خرج زندگی به اندازه ای بالا رفته که اگر حتی نرخ ها را تا 50 درصد هم افزایش دهند بازهم به سختی می توان زندگی کرد اما به هرحال ما درخواست داریم شرایطمان معین گردد که بالاخره تکلیفمان را بدانیم.

سوار بر تاکسی جهت اعتمادیه درحالی که 4 مسافر در تاکسی نشسته بودند راهی مقصد شدیم که در جهت تبادل نظر با مسافران این جهت را ادامه دادم.

یکی از مسافران اضافه نمود: طی روزهای اخیر نه از رعایت پروتکل های بهداشتی خبری هست و نه از نظارت دستگاه های متولی، رانندگان در پاسخ چرایی دریافت اضافه کرایه با مسافران بحث می نمایند.

وی گفت: جهتی که پیش ازاین کرایه آن 1,400 تومان بود 2,000 تومان شده است و این افزایش کرایه رقمی حدود 43 درصد است، به نظر می رسد نظارت ها رهاشده و خبری از این درخواست نیست.

یکی دیگر از مسافران نیز بیان نمود: این روزها جروبحث بین مسافر و راننده و برنده شدن راننده در این میان به یک موضوع معمول برای مسافران تبدل شده است، نظارت و بازرسی لازمه قانونمند شدن در هر بخش است.

آنچه از تبادل نظرها برمی آید اینکه به هرحال نه مسافر و نه راننده راضی به ناراحت کردن یکدیگر نیستند اما شرایط به گونه ای رقم خورده که هرروز چند جروبحث بی فایده اعصاب خردی را برای آنان رقم می زند.

افزایش نرخ غیرمتعارف از سوی شهفرایندان همدانی با توجه به افزایش تنگنای مالی در پس بروز بیماری کرونا، به یک گلایه مندی بدل شده که برای آنالیز زمان سرانجام این شرایط با مسئولان نیز به تبادل نظر نشستیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در همین خصوص در تبادل نظر با خبرنگار مهر گفت: سوار کردن 4 مسافر در تاکسی خلاف مصوبه ستاد مقابله با کرونا است، در شهرهای عظیم نامه ای از شهرداری به شورای شهر ارسال و مجوزی گرفته شده که رانندگان تاکسی

یک نفر کمتر سوار نمایند منتهی کرایه آن یک مسافر بین سایر مسافران سرشکن گردد.

شورای شهر همدان میزان افزایش نرخ تاکسی ها را 35 درصد اعلام نموده بود

علی فتحی بیان نمود: شورای شهر همدان میزان افزایش نرخ تاکسی ها را 35 درصد اعلام نموده بود اما ستاد تنظیم بازار به موضوع ورود کرد و آن را به 29.4 درصد رساند، پس ازاین اتفاق موضوع مورد اعتراض نهاده شد و مقرر شد مجدد در جلسه ای مطرح گردد.

وی در شرح به این سؤال که در حال حاضر رانندگان تاکسی قانونمند رفتار نمی نمایند و مدیریت نرخ کرایه تاکسی در همدان به دست آن ها افتاده و بی نظمی در این بخش را شاهدیم و این سؤال پیش می آید که دلیل تقدیر از مدیرعامل تاکسیرانی همدان در صحن شورای شهر چه بوده است، گفت: مدیرعامل تاکسیرانی همدان به دلیل پیگیری های صورت گرفته در تهیه بسته های معیشتی برای رانندگان تاکسی که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان تأمین شد موردتقدیر نهاده شد و پیگیر 400 فقره وام دو میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی بود که به تعداد زیادی از رانندگان تاکسی پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در شرح اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی در بعضی خطوط همدان تا 50 درصد بوده است و حال جوابگوی این شرایط چه کسی است، گفت: متأسفانه نامه معاون اول رئیس جمهور سبب شد که به واسطه آن اختیارات نرخ گذاری بر روی تاکسی ها از ما سلب گردد.

فتحی گفت: طبق بند 27 ماده 80 افزایش نرخ نامه تاکسی و اتوبوس دست ماست، طبق نامه ارسالی معاون اول رئیس جمهور هرگونه افزایش قیمت باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام گردد که همین نامه اختیارات را از ما گرفت.

وی در شرح اینکه 3 ماه از سال می گذرد اما همچنان هیچ گونه نرخ نامه ای بر روی شیشه تاکسی ها برای اطلاع شهفرایندان نصب نشده است، گفت: نرخ نامه ستاد تنظیم بازار مبنی برافزایش 29.4 درصدی نرخ کرایه به تاکسی داران اعلام شده اما نسبت به آن اعتراض شد و ابلاغ انجام نشد و مجدد پیگیری ها در دست اقدام است تا حداقل افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها به تصویب برسد.

فتحی گفت: جلسه ای با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نیز برگزار گردید، گفت: این موضوع نیز در دستور کار ستاد تنظیم بازار بود اما رسیدگی به موضوع به زمان دیگری موکول شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بی توجهی به این موضوع تبعات اجتماعی دارد و باید رسیدگی به آن در اولویت قرار گیرد، گفت: ستاد تنظیم بازار باید رسیدگی به موضوع را اولویت قرار دهد.

وی در شرح به این سؤال که طی ماه های اخیر بارها موضوع پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی رسانه ای شده اما عملاً خبری از این اتفاق نیست و تعداد انگشت شماری از رانندگان تاکسی به دستگاه پرداخت وجه مجهز هستند و بعضی نیز که دستگاه کارت خوان را خریداری نموده اند به سامانه پرداخت الکترونیکی متصل نشده اند حال این شرایط چه موقع ساماندهی خواهد شد، گفت: شرکتی همدانی تعداد 70 تا 80 دستگاه پوز خریداری نموده تا در اختیار تاکسی داران قرار دهد منتهی هر یک از این دستگاه ها حدود دو میلیون تومان هزینه دارد و تاکسی دار عدم توانایی در خرید آن را مطرح می نماید.

فتحی بیان نمود: شرکت هم توانایی رایگان در اختیار گذاشتن این دستگاه ها را ندارد چراکه برای آن هزینه نموده است، گفت: عنوان شده برای حدود 3 هزار تاکسی فعال در همدان اعتباری حدود 5 تا 6 میلیارد تومان ردیف بودجه لحاظ گردد تا دستگاه ها به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد.

اعتبار لازم برای خرید این دستگاه ها را در ردیف بودجه سال جاری نیاورده ایم

وی گفت: متأسفانه اعتبار لازم برای خرید این دستگاه ها را در ردیف بودجه سال جاری نیاورده ایم، در تلاشم یا اصلاح ردیف بودجه صورت گیرد یا در بودجه سال آینده اعتبار موردنیاز لحاظ گردد تا این مساله برطرف گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: دربند 27 ماده 80 شوراها تصریح شده نرخ گذاری در مورد کرایه وسایل نقلیه درون شهری بر عهده شوراها است، این فرایند تا سال های گذشته اجرایی می شد اما طی چند سال اخیر گویا دولت و مجلس علاقه مند به تقویت شوراها نیستند بنابراین در این باب معین نرخ کرایه منوط به تائید ستاد تنظیم بازار شد.

کامران گردان بیان نمود: در کمیته نرخ گذاری نمایندگان فرماندار، تعزیرات، صنعت و معدن، شورا و تاکسیرانی همگی حضور دارند، در نرخ گذاری شاخص های مختلفی همچون طول جهت، شیب جهت و چراغ مسی، جاذب مسافر بودن و غیره موردتوجه قرار می گیرد اما در نرخ گذاری دو رویکرد نگاه به شرایط معیشت مردم و دیگری نگاه به شرایط تاکسیران موردتوجه ماست.

وجود سه هزار و 500 تاکسی در همدان

وی بیان کرد: وجود سه هزار و 500 تاکسی بیانگر لزوم توجه به این قشر است، چراکه با احتساب خانوار آن ها، به طور میانگین این افراد یک خانواده حداقل 13 یا 14 هزارنفری را تشکیل می دهند.

این صحبت ها در حالی عنوان شده که سرپرست معاونت نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان معتقد است بر اساس بند 20 مصوبات سومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان همدان در تاریخ دهم اردیبهشت ماه نرخ کرایه تاکسی ابلاغ و این مهم به فرمانداری، معاون خدمات شهری شهرداری، معاون سازمان تاکسیرانی و اداره کل تعزیرات اعلام شده است.

داریوش صفاری با تأکید بر اینکه طبق مصوبه مذکور نرخ کرایه تاکسی در شهر همدان به طور میانگین 29. 4 دهم درصد افزایش یافته است، گفت: این نرخ به تاکسیرانی برای اجرا ابلاغ شده است.

صفاری اظهار کرد: درصورتی که ضمن رصد بازرسان از سطح بازار معین گردد میزان دریافت کرایه تاکسی از نرخ 29.4 درصدی بیشتر است با متخلفان برخورد قانونی خواهیم کرد، اگر کسی خارج از نرخ نامه ابلاغی اقدام کند، متخلف محسوب می گردد.

با این تفاسیر‬ به نظر می رسد این روزها در تاکسیرانی همدان هرکس ساز خود را می زند و کسی جوابگوی تضییع حقوق شهفرایندان همدانی نیست و نه تنها مشکل حل نشده بلکه اختلاف بین دو مرجع تصمیم گیری به مسائل دامن زده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تخلف آشکار رانندگان تاکسی ، شهروندان معترض مسئولان بی تفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلف آشکار رانندگان تاکسی ، شهروندان معترض مسئولان بی تفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید