اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را ابلاغ کرد.

اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت هیات وزیران در جلسه 19 مرداد 1401، با هدف شفاف سازی و تسهیل فرآیند واردات و صادرات کالا و نیز ثبت آماری رویه های مرزنشینی و پیله وری جهت معین شدن منشأ ارز و مدیریت واردات کالا، با اصلاح بعضی مواد آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موافقت کرد.

بر این اساس، کالاهای وارد شده به منطقه ها آزاد تجاری- صنعتی و ویژه مالی حتی با رویه مرز نشینی و پیله وری با رعایت مفاد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در صورت انطباق با یکی از موارد مندرج در تبصره (5) ماده (11) این آیین نامه، مشمول مقررات این ماده خواهد بود.

بعلاوه سقف ارزشی صادرات برای دریافت نمایندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، مشخص می شود. در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف در سال اول 500 هزار دلار مشخص می شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف مشخص شده به اندازه مبلغ برطرف تعهد شده، مجدداً قابل استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از سقف ارزش کالای صادراتی، مستثنی است و افزایش سقف یاد شده با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

بعلاوه به موجب اصلاح ماده (20) آیین نامه مذکور، لیست کالاهای نجاز یا مشروط مورد احتیاج دارندگان کارت پیله وری، به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و اعلام می شود و این افراد می توانند پس از اخذ ثبت آماری معتبر از سامانه جامع تجارت، کالاهای خود را وارد و ترخیص نمایند.

براساس اصلاح تبصره (4) ماده (27) این آیین نامه، واردات مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین آلات مورد احتیاج واحدهای تولیدی در ازای صدور محصولات تولیدی خود بلامانع است و این گونه واحدها می توانند معادل ارزش کالای وارده (برطبق سند ترخیص گمرکی) تعهدات ارزی مربوط را تسویه نمایند.

بعلاوه به موجب الحاق یک تبصره ذیل ماده (40) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، چنانچه ثبت سفارش در زمان اظهار کالا معتبر باشد، ترخیص بدون تمدید اعتبار ثبت سفارش، مجاز است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید