3 روش ساده برای اینکه از جوش و آکنه های پوست جلوگیری کنید

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، آکنه یا جوش صورت زمانی به وجود می آید که فولیکول های مو با سلول های مرده و چربی ها مسدود شوند. جوش های صورت معمولا بر روی پوست های حساس و آسیب پذیر صورت ظاهر می شوند؛ اما ممکن است که در قسمت کمر، شانه و یا سایر قسمت های بدن هم دیده شود. در بعضی موارد، آکنه ممکن است باعث ایجاد زخم و آسیب دائمی به پوست شود. روش های زیادی برای پیشگیری از بروز جوش و آکنه وجود دارند. در ادامه این مقاله با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با این روش ها اگر پوست مستعد جوش دارید، از ظاهر شدن آن ها جلوگیری کنید.

3 روش ساده برای اینکه از جوش و آکنه های پوست جلوگیری کنید

1. با رعایت بهداشت از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری کنید

نوع پوستتان را بشناسید

هرکسی با توجه به پوستش ممکن است جوش بزند. پوست های چرب و بعد از آن پوست های مختلط بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند. پوست مختلط به این معنی است که شما هم منطقه ها خشک دارید و هم چرب. منطقه ها چرب صورتتان معمولا قسمت های پیشانی، بینی و چانه است که منطقه T (T Zone) نامیده می شود. دانستن نوع پوست شما به شما در انتخاب محصولات پوستی مناسب کمک خواهد کرد.

پوستتان را بدون خشونت و در زمان های معین تمیز کنید

با استفاده از ضربه های ملایم و حرکات دورانی، از طریق یک پاک کننده مناسب، پوستتان را تمیز کنید تا سلول های مرده از بین بروند. بهتر است شوینده ای که استفاده می کنید ملایم و بدون صابون باشد تا باعث خشک شدن پوستتان نشود و به آن آسیب نرساند. قسمت هایی از پوست را که دارای جوش هستند، بیشتر از دوبار در روز نشویید. شست وشوی بیش از حد پوست شما را تحریک خواهد کرد.

بعد از شستن پوستتان، حتما آن را از طریق یک حوله تمیز خشک کنید. اگر حوله شما استفاده شده یا کثیف باشد باعث بیشتر شدن جوش های روی پوست شما می شود.

دوش بگیرید

شاید عجیب باشد، اما تمیز نگه داشتن موهایتان حتی به پیشگیری از جوش زدن کمک خواهند کرد. موها به طور طبیعی روغن دارند و چرب هستند و در صورتی که در زمان مناسب شسته نشوند، چرب تر شده و کثیف می شوند. اگر وقت نداشتید که دوش بگیرید یا به حمام بروید، موهایتان را دور از صورتتان به پشت ببندید.

همچنین بعد از عرق کردن حتما دوش بگیرید. زمانی که عرق روی پوست شما می ماند و یا روی بدن شما می ریزد، باعث تغذیه باکتری ها شده و در نهایت باعث ایجاد جوش و آکنه می شود.

از محصولات دارای چربی دوری کنید

سعی کنید از لوازم آرایشی، ضد آفتاب، لوسیون و محصولات پوستی بدون چربی استفاده کنید. محصولات حاوی چربی می توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی شما شوند. سعی کنید همیشه محصولاتی را انتخاب کنید که بر پایه آب هستند و چربی و الکل در ترکیبات خود نداشته باشند.

  • قبل از استفاده از این محصولات آرایشی و پوستی، همیشه دست ها و پوست خود را تمیز کنید.
  • شب ها قبل از خواب حتما آرایش خود را کاملا پاک کنید. یکی از دلایل اصلی جوش صورت، ماندن طولانی مدت آرایش بر روی پوست است.
  • اگر تاریخ مصرف محصولات آرایشی تان گذشت، فورا آن ها را دور بریزید.
  • براش ها و پدهای آرایشی تان را هر دو هفته یک بار از طریق آب ولرم و صابون بشویید و تمیز کنید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

برای محافظت از پوست صورتتان، هر روز از مرطوب کننده و ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید. طبق نظر متخصصین پوست آمریکایی، کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید باید ویژگی ضد آب بودن و طیف گسترده و پوشش UVA و UVB و SPF حداقل 30 را داشته باشد. علاوه بر آن، سعی کنید از آفتاب گرفتن و برنزه شدن دوری کنید. در بسکمک از موارد آفتاب گرفتن باعث شدیدتر و بیشتر شدن آکنه های پوست می شود. همچنین اگر از داروهای ضد آکنه استفاده می کنید، ممکن است پوست شما به نور آفتاب حساس تر باشد.

بهتر است که به پوست خود دست نزنید

دست زدن به پوست و یا کندن جوش ها باعث ایجاد آکنه و لک بر روی پوست می شوند. از قرار دادن گوشی همراهتان بر روی صورتتان خودداری کنید، زیرا با اجسام زیادی در تماس بوده و ممکن است حامل باکتری های زیادی باشد.

هرچیزی که با پوست مستعد جوش شما در تماس است را تمیز نگه دارید. روکش بالشتان را هر هفته بشویید و اگر چادر یا مقنعه استفاده می کنید که با صورتتان تماس دارد، هر روز آن را عوض کرده و تمیز کنید.

  • روتین مراقبت از پوست جوش دار که مثل یک معجزه عمل می کند

2. با استفاده از دارو از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری کنید

از درمان موضعی استفاده کنید

حتی زمانی که پوست شما شفاف و بدون مشکل است، می توانید از محصولات جلوگیری از جوش استفاده کنید. برای مثال می توانید از یک کرم یا ژل ضد آکنه برای کنترل چربی صورتتان استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از دکتر پوست کمک بگیرید.

استفاده از داروهای آکنه را ادامه دهید و ول نکنید

بعضی از داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می شوند، بعد از برطرف شدن آکنه ها به نام داروهای پیشگیری از جوش و آکنه هم قابل استفاده هستند. برای ادامه استفاده از این داروها می توانید با دکتر پوست خود مشورت کنید. در بعضی موارد دکترهای پوست ممکن است به شما قرص های آنتی بیوتیک، هورمونی و یا قرص ضد بارداری برای درمان و پیشگیری از آکنه تجویز کنند. توجه کنید که قبل از استفاده حتما داروها را بررسی کنید تا به آن ها حساسیت نداشته باشید. همچنین خانم های باردار نباید از این داروها استفاده کنند.

در جلسات نور درمانی شرکت کنید

شاید اصطلاح نور درمانی یا فتوتراپی به گوشتان خورده باشد. در جلسات نور درمانی، پوست شما در معرض طول موج خاصی از نور قرار می گیرد که از طریق دستگاه کنترل می شود. در نور درمانی باکتری هایی که باعث ایجاد جوش، اگزما و آکنه می شوند مورد هدف قرار می گیرند، بنابراین از ایجاد آن ها جلوگیری می کند و همچنین در از بین بردن لکه های پوستی هم تأثیر دارد.

توجه داشته باشید که اگر تحت درمان از طریق داروهای ضد آکنه هستید، پوست شما ممکن است نسبت به نور حساس باشد و واکنش نشان دهد. قبل از امتحان این روش حتما با دکتر پوست خود مشورت کنید.

  • هرآنچه که باید درباره لایه برداری ایمن پوست خود بدانید

3. با خوب زندگی کردن از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری کنید

لباس های تنگ نپوشید

برای پیشگیری از آکنه های پوستی، لباس های چسب نپوشید. لباس های چسب و بعضی اکسسوری ها مانند کوله پشتی و کلاه ایمنی، باعث به دام انداختن گرما و رطوبت در پوست شما شده و باعث ایجاد جوش می شوند. همچنین همیشه قبل از پوشیدن لباس های ورزشی، آن ها را با آب و صابون بشویید.

بعضی از متخصصین پوست توصیه می کنند که برای جلوگیری از جوش، از لباس با پارچه های قابل تنفس مانند پنبه و ابریشم استفاده کنید. پارچه های صنعتی و مصنوعی مانند لاکرا باعث عرق کردن و رشد باکتری ها می شوند.

از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد جوش می شوند خودداری کنید

بعضی از متخصصین پوست معتقدند که غذاهایی مانند لبنی جات، کربوهیدرات، شکلات ها و غذاهای چرب با ایجاد جوش بر روی پوست ارتباط مستقیمی دارند. این محرک ها برای هر شخصی ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است به غذاهایی که می خوردی توجه کنید.

از استرس دوری کنید

استرس باعث ایجاد آکنه و جوش نمی شود، اما آن را بدتر می کند. در تحقیقاتی که در سال 2003 انجام شد، معین شد که دانش آموزان در طول دوره امتحانات از ایجاد آکنه رنج می برند، زیرا تحت استرس و فشار زیادی هستند. آکنه خود می تواند دلیلی برای استرس باشد، اگر فردی هستید که پوست مستعد آکنه دارید، باید موقعیت های استرس زا را شناسایی کنید و از آن ها دوری کنید. یوگا، مدیتیشن، ماساژ، آروماتراپی و نوشتن بعضی از راه های مدیریت موقعیت های استرس زا هستند که می تواند به شما در جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه کمک کند.

حرف آخر

پوست صورت همیشه جز اولین مواردی است که در ظاهر و استایل شما جلب توجه می کند. اگر فردی هستید که به ظاهر خود اهمیت می دهید و دوست دارید همیشه پوستی مجذوب کننده، شفاف و درخشنده داشته باشید، بهتر است با رعایت نکات بسیار ساده به پوست خود اهمیت بدهید.

منابع:Healthline, Wikihow

منبع: دیجی استایل

به "3 روش ساده برای اینکه از جوش و آکنه های پوست جلوگیری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش ساده برای اینکه از جوش و آکنه های پوست جلوگیری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید