یک ایرانی برنده نوبل ریاضی شد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، برندگان مدال فیلدز در سال 2018 میلادی اعلام شدند. کوچر بیرکار ریاضیدان کردتبار ایرانی یکی از برندگان مدال فیلدز در سال 2018 است. وی هم اکنون در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

یک ایرانی برنده نوبل ریاضی شد

کوچر بیرکار برای تحقیقات در حوزه هندسه جبری مشهور شده است. او پیش از این برنده جایزه لورهولم نیز شده است. به هر حال مدال فیلدز برای مطالعات این دانشمند درباره طرح فانو به او اعطا شده است. این طرح به نام جینو فانو ریاضیدان ایتالیایی نامگذاری شده است.

این ریاضیدان تحصیلاتش را تا خاتمه مقطع دبیرستان در مریوان گذراند و در سال 2000 در رشته کارشناسی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا مهاجرت کرد و در سال 2004 از دانشگاه ناتینگهام دکتری گرفت.

سه برنده دیگر سال جاری جایزه فیلدز، پیتر شولتز از آلمان، لسیو فیگالی از ایتالیا و آکشی ونکاتش هندی استرالیایی هستند.

لسیو فیگالی از موسسه ETH در زوریخ برای تحقیق درباره نظریه معادلات مشتق جزئی و احتمالات برنده این جایزه شده است.

پیتر شولتز برنده دیگر این مدال در دانشگاه بن مشغول به کار است. او برای پژوهش درباره تقاطع بین نظریه اعداد و هندسه تمرکز برنده این مدال شده است.

آکشی ونکاتش هندی استرالیایی نیز برای ترکیب تئوری اعدادتحلیلی با دینامیک همگن، توپولوژی و نظریه نمایندگی برنده این جایزه شده است. این ریاضیدان اکنون در دانشگاه پرینستون و استنفورد مشغول به کار است.

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، مدال فیلدز جایزه ای است که هر چهار سال یکبار از سوی اتحادیه جهانی ریاضیات به دو، سه یا چهار ریاضیدان زیر 40 سال با تحقیقات ارزنده اعطا می گردد.

این جایزه به ابتکار ریاضی دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می گردد.

جایزه فیلدز به طور رسمی از سال 1954 اهدا می گردد. این جایزه را نوبل ریاضیات می خوانند (جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی گردد).

این مدال برای اولین بار به دو دانشمند ریاضیدان لارس آلفُرس و جسی داگلاس داده شد.

مریم میرزاخانی نیز در سال 2014 به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها برندهٔ مدال فیلدز شد. وی تنها زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز بود. وی سال گذشته بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "یک ایرانی برنده نوبل ریاضی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ایرانی برنده نوبل ریاضی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید