فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، همگی شما احتمالاً با فوائد مختلف آب لیمو در سلامتی و زیبایی برخورد داشته اید، اما آیا می دانید که پوست لیمویی که پس از گرفتن آب آن به دور می اندازید، دارای خواص دارویی بوده و می تواند جهت برخورداری از

فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

همگی شما احتمالاً با فوائد مختلف آب لیمو در سلامتی و زیبایی برخورد داشته اید، اما آیا می دانید که پوست لیمویی که پس از گرفتن آب آن به دور می اندازید، دارای خواص دارویی بوده و می تواند جهت برخورداری از سلامتی بیشتر بسیار مفید باشد. این مقاله فوائد و موارد بیشتری از خواص پوست لیمو را مورد بحث قرار می دهد.

فواید پوست لیمو

پوست لیمو خواه به صورت تازه و یا به شکل خشک شده باشد، جهت تهیه لوازم مختلف آرایشی، آشپزی و مقاصد دارویی بکار برده می گردد. مصرف آن و استفاده موضعی از این پوست برای بسیاری از افرادی که از بیماریهای مختلفی مانند مسائل قلبی، آکنه، کلسترول، اسکوربوت، و دردهای بسیار دیگری رنج می برند، مفید است. پوست لیمو حاوی آنزیمهای ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی همانند ویتامین C، ویتامین P، کلسیم، پتاسیم، فیبر، لیمونن، اسید سیتریک، فلاونوئیدهای پلی فنل و سالوسترول کیو 40 (salvestrol Q40) است که پوست این میوه را جهت برخورداری از سلامت جسمی و روحی به یک ضرورت تبدیل ساخته است. نه تنها این مورد، بلکه بوی برخواسته از پوست لیمو آن را به ماده ای عالی جهت تهیه عطرهای گیاهی به منظور بهبود خلق و خوی بدل ساخته است. در لیست ذیل، چند مورد از مصارف عمده و فوائد پوست لیمو را در اختیارتان قرار می دهیم و به مواردی مانند عاملی عالی در بهداشت و سلامت دهان و دندان، خنثی ساختن رادیکالهای آزاد، و پوست لیمو و سلامتی پوست در مقاله ای تحت اسم فوائد پوست لیمو به تفصیل پرداخته ایم.

کاهش دهنده سطوح کلسترول

مصرف پوست لیمو به کاهش سطوح کلسترول در بدن یاری نموده، که به نوبه خود به افزایش سلامت قلب یاری می کند. پتاسیم موجود در این پوست در واقع به حفظ فشار خون یاری می کند. فلاونوئیدهای پلی فنول، کلسترول LDL که کلسترول بد محسوب می شوند را کاهش می دهند. ویتامین C و ویتامین P هم به باز شدن عروق خونی یاری نموده در نتیجه از بروز خطر ابتلا به عوارض مرتبط با آن همانند فشار خون، بیماری قلبی و بیماری قلبی دیابتی جلوگیری نموده و یا آن را به حداقل می رساند.

یاری به مبارزه با سرطان

همانطور که پیش از این اسم شد، پوست لیمو حاوی ترکیباتی تحت اسم سالوسترول کیو 40 و لیمونن بوده که به جهت مبارزه با سلولهای سرطانی موجود در بدن شناخته شده اند. بعلاوه فلاونوئیدهای موجود در پوست لیمو تعیین شده است که در مهار تقسیم سلولهای سرطانی مؤثر می باشند. بنابراین مصرف پوست لیمو به اسم نوعی اقدام پیشگیرانه علیه ایجاد انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان کولون، و سرطان پوست شناخته می گردد. طی مطالعه اجرا شده تعیین شده است که مصرف چای داغ با پوست لیمو در جلوگیری از ایجاد سلولهای سرطانی مؤثر است.

بهبود سلامت استخوان

استخوانهای قوی و سالم به مقادیر خوبی از کلسیم احتیاج داشته و پوست لیمو حاوی کلسیم و بعلاوه ویتامین C است. مصرف پوست لیمو در واقع به اثبات رسیده است که در جلوگیری از بروز اختلالات مختلفی همانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، شکستگی استخوان، پلی آرتریت التهابی، و آرتروز مفید است.

تقویت سیستم ایمنی و هاضمه

اصل و اساس حفظ سلامتی بدن و محافظت از فرد در برابر عفونتها و بیماریها ایجاد یک سیستم ایمنی قوی است و بله، مصرف پوست لیمو قطعاً می تواند به شما در این امر یاری کند! یک سیستم ایمنی قوی سیستمی است که می تواند در برابر عفونتها به طور مؤثر مقاومت نموده و مواد مغذی ضروری بخصوص ویتامین C موجود در این پوست زرد آن را جهت مقاومت در برابر چنین عفونتها و بیماریهای متعاقب آن ممکن می سازد. به همین علت است که مصرف پوست لیمو بعلاوه به اسم راهی مؤثر جهت درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و عفونتهایی با طبیعت مشابه در نظر گرفته می گردد. نه تنها این مورد بلکه لیمو هنگامی که با پوست مصرف گردد بعلاوه جهت تقویت دستگاه گوارش مفید است به این علت که از فیبر خوراکی برخوردار بوده که اجابت مزاج سالم را تقویت می سازد.

افزایش دهنده سوخت و ساز و یاری به کاهش وزن

پوست لیمو متشکل از جزء شناخته شده ای تحت اسم تکتین است که به کاهش وزن یاری می کند. پکتین در واقع دارای خواصی است که آن را به شکل ژله تبدیل نموده در نتیجه از جذب بیش از حد قند در بدن شما جلوگیری نموده که به نوبه خود به حفظ وزن تان یاری می کند. بنابراین مرتبه بعد که آب گرم با آبِ لیمو مصرف می کنید، خوردن پوست آن را از قلم نیاندازید.

دیگر فوائد با ارزش

فوائد مصرف پوست لیمو تنها به آنچه در بالا ذکر شد، محدود نمی گردد. پوست لیمو بعلاوه حاوی مواد مغذی ضروری مختلفی است که می توانند رشد ناخن، پاکسازی کبد، بهبود جریان خون، یاری به مقابله با عفونتهای گوش، آسیب پذیری مویرگی، واریس، انقباضات عضلانی، سکته مغزی، و غیره را موجب شوند.

احتیاط

از تمام فوائد ممکن مصرف پوست لیمو اطلاع یافته ام. گرچه ضرری در آن وجود ندارد، با این حال، چند مورد را بایستی پیش از امتحان آن در نظر داشته باشید. به این نکات در ذیل اشاره شده است.

شستن مناسب

بسیار مهم است که پیش از مصرف، پوست لیمو را به خوبی بشویید. به این علت که در حین رشد و پرورش میوه، آفت کش ها و حشره کش های مختلفی به آن زده شده که ممکن است بر روی پوست به جای مانده باشند. به عبارت دیگر، هنگامی که این لیموها به دیگر نواحی فرستاده می شوند، از نوعی واکس مخصوص بر روی آنها استفاده می نمایند تا از خراب شدن پوست آن جلوگیری گردد. این واکس یا موم می تواند با استفاده از ترکیب مبتنی بر حشره، گیاه و یا حیوان تهیه گردد. بنابراین بهتر است که پوست لیمویی را مصرف کنید که در حیاط خانه خود پرورش داده اید و یا انواعی که به صورت ارگانیک پرورش داده شده باشند.

تبلور

نگرانی دیگری که به هنگام مصرف پوست لیمو وجود دارد، میزان قابل توجه اگزالات موجود در آن است. اگزالات در انسانها و یا حیوانات هم دیده می گردد. مطالعات اجرا شده نشان می دهند هنگامی که میزان زیادی از این ماده در بدن وجود داشته باشد، آنگاه ممکن است مسائلی مرتبط با تبلور از جمله شکل گیری سنگ در کلیه و کیسه صفرا ایجاد گردد. به همین علت است که افراد مبتلا به این مسائل بایستی از مصرف آن خودداری نمایند.

به منظور برخورداری از فوائد سلامتی بخش پوست لیمو، اهمیت دارد که آن را به اسم بخشی مهم از رژیم غذایی روزانه خود وارد سازید. هر 100 گرم پوست لیمو حاوی حدوداً 160 میلی گرم پتاسیم، 134 میلی گرم کلسیم، 129 میلی گرم ویتامین C، و حدود 6ر10 گرم فیبر است. غیر از آن، بعلاوه حاوی بیش از 44 نوع فلاون گلیکوزید، و دیگر اسیدهای گیاهی و مواد مغذی است که آن را به همان با ارزشی امروز ساخته است. مطالعات اجرا شده بعلاوه ارتباط میان مصرف پوست لیمو جهت کنترل خونریزی را نشان می دهند. بعلاوه مصرف آن حتی در طول دوران بارداری و شیردهی بی خطر در نظر گرفته می گردد. با این حال به این علت که بارداری شرایط بسیار خطیری است، بهتر است که پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید. بنابراین، جرعه ای از چای لیمو نوشیده و یا از لیموناد تازه مصرف نموده و به زندگی سالم خوش آمد گویید... امیدوارم که از آندسته افرادی نباشید که پوست لیمو را به دور می اندازند، همین طور است؟

منبع: راسخون

به "فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد پوست لیمو در بهبود سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید