در اولین فرصت بچه ها هم واکسینه شوند

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، بعد از آغاز واکسیناسیون مردم دنیا در برابر کرونا، در حال حاضر تعداد مبتلایان در سطح دنیا به کمترین حد خود از زمان آغاز همه گیری رسیده است اما با توجه به این که بسیاری از بچه ها به علت نبود واکسن مناسب، هنوز واکسینه نشده اند، نگرانی ها از احتمال ناقل بودن آنها همچنان وجود دارد.

در اولین فرصت بچه ها هم واکسینه شوند

در ماه های اخیر خبرهایی حاکی از تایید بعضی واکسن ها در جهان برای نوجوانان به گوش می رسد اما آیا بچه ها به تزریق واکسن احتیاج دارند و واکسینه نشدن آنها می تواند تبعات خطرناکی را برایشان داشته باشد؟ آموزشگاه اطفال آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر نموده اعلام نموده است بچه ها و نوجوانان حدود 17 درصد کل موارد ابتلا به کرونا را در این کشور تشکیل می دهند که در مقایسه با آمار چند ماه گذشته به حدود 50 درصد کاهش یافته است.

یکی از دلایل این فرایند کاهشی می تواند واکسیناسیون گروه سنی 12 تا 15 سال در ایالات متحده باشد. گزارش های منتشر شده در مجله لنست نشان می دهد در هر یک میلیون کودک، کمتر از دو کودک در جهان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند حتی بچه های که به علت ابتلا به بیماری های زمینه ای در معرض آلودگی با عفونت کرونا هستند، در کشورهایی مانند انگلیس واکسینه نشده اند و فقط نوجوانانی که به علت معلولیت های شدید احتمال ابتلا به کرونا در آنها بسیار بالاست، در صف انتظار دریافت واکسن هستند.

عوارض جانبی واکسن کووید برای نوجوانان 12 تا 15 ساله چیست؟

نتایج آنالیز ها نشان می دهد تزریق واکسن کووید در نوجوانان 12 تا 15 ساله عوارضی مانند تزریق واکسن در نوجوانان 16 ساله دارد.

عوارضی مثل درد هنگام تزریق، خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی، تب و درد مفصلی. این عوارض در بچه ها و نوجوانان هم مانند بزرگسالان بین یک تا سه روز پس از واکسیناسیون ممکن است طول بکشد اما معمولا بعد از تزریق دوز دوم، در نوجوانان علائمی مشاهده نمی گردد.

به خاطر داشته باشید بین 15 تا 30 دقیقه بعد از تزریق مراقب کودک باشید تا در صورت بروز واکنش های شدید حساسیتی، سریع تحت درمان قرار بگیرد. پزشکان توصیه می نمایند برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی بهتر است بعد از تزریق واکسن از مسکن های معمولی بهره ببرید.

کدامیک از واکسن های کرونا برای بچه ها تاییدیه دارند؟

یکی از معروف ترین و مؤثرترین واکسن های موجود در جهان برای ویروس کرونا، واکسن فایزر بیوان تک است که در دو دوز به فاصله 21 روز از هم باید تزریق گردد.

محققان تایید نموده اند که واکسن فایزر ـ بیوان تک، در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در نوجوانان 12 تا 15 سال اثربخشی 100 درصدی دارد.

پیش از این، نتایج تحقیقات نشان داده بود این واکسن در نوجوانان 16 سال به بالا تأثیر 95 درصدی دارد. کانادا نخستین کشوری بود که در جهان استفاده از واکسن کووید - 19 را برای مصرف اورژانسی در نوجوانان 12 تا 15 سال تایید کرد و بعد از آن سازمان غذا و داروی آمریکا هم این تاییدیه را صادر کرد.

آنالیز ها نشان می دهد گروه سنی 12 تا 15 سال هم به اندازه افراد بزرگسال می توانند ناقل ویروس کرونا باشند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده است کشورها تنها در صورتی که اندازه دو دوز واکسن برای تزریق به گروه های در اولویت را به اندازه کافی تأمین نموده باشند، می توانند گروه سنی 12 تا 15 سال را هم واکسینه نمایند.

نوجوانان 12 تا 15 ساله ای که به علت ابتلا به بیماری های پرخطر در معرض ابتلا به کووید- 19 هستند، همزمان با گروه های پرخطر جامعه باید واکسینه شوند.

وقتی بچه ها به نوع شدید کرونا مبتلا نمی شوند، چرا لزوم واکسیناسیون در این سنین تا این حد مورد توجه است؟

از ابتدای همه گیری کرونا محققان اعلام نموده بودند که بچه ها معمولا به نوع خفیف بیماری مبتلا می شوند و علائم آن کاملا شبیه سرماخوردگی است و شرایط حادی را برای آنها به وجود نمی آورد. درست است که تا به امروز فقط یک نمونه از واکسن های فراوری شده در جهان برای تزریق به سنین نوجوان مورد تأیید قرار گرفته است اما به طورکلی، واکسن کووید 19 می تواند از ابتلای بچه ها به کووید 19 و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند. بعلاوه در صورتی که بچه ها واکسن کووید 19 را دریافت نموده باشند، از ابتلای آنها به نوع شدید بیماری جلوگیری می گردد.

آیا شرایطی در بچه ها وجود دارد که نباید واکسن تزریق نمایند؟

تزریق این واکسن تنها به نوجوانان 12 سال به بالا مجاز است و آزمایش های بالینی روی بچه ها سنین پایین در حال اجرا است تا محققان بعد از اعلام نتایج، نسبت به بی خطر بودن آن در بچه ها زیر 12 سال اطلاع دهند.

در این میان، نوجوانانی که سابقه واکنش شدید آلرژیک به مواد به کار رفته در واکسن ها دارند، گزینه مناسبی برای تزریق واکسن کرونا نیستند.

فاز اول و دوم واکسن آزمایشی که روی بچه ها زیر 12 سال اجرا شده، نشان می دهد که واکسن غیرفعال کووید 19 (کروناواک) ایمنی خوبی داشته و مقاومت بالایی در بدن بچه ها 3 تا 17سال ایفا می نماید و می تواند در گام بعدی به طور گسترده به این گروه های سنی تزریق گردد.

آیا با تزریق واکسن کرونا، بچه ها ممکن است به بیماری کووید 19 مبتلا شوند؟

بیشتر واکسن هایی که در حال حاضر در جهان فراوری شده اند از ویروس غیرزنده و غیرفعال در فراوری آن استفاده شده است. علاوه بر این فرآیند فراوری و اعتبارسنجی عملکرد ویروس به گونه ای است که اجازه نمی دهد هیچ نوع ویروس زنده و فعالی به وسیله واکسن وارد بدن فرد دریافت نماینده گردد.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه وبلاگ خرید اینترنتی

منبع: جام جم آنلاین

به "در اولین فرصت بچه ها هم واکسینه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اولین فرصت بچه ها هم واکسینه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید