خواص میوه اژدهای قرمز

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، اگر به میوه علاقه دارید، پس شاید امتحان کردن میوه اژدها که یک میوه بسیار عجیب و خوشمزه است را دوست داشته باشید. در این نوشتار خواص میوه اژدها برای سلامتی را برای شما بازگو میکنیم. با ما همراه باشید.

خواص میوه اژدهای قرمز

میوه اژدها چیست؟

میوه اژدها یک میوه عجیب وغریب و خوشمزه است که به علت غنی بودن و مزایای آن اغلب به عنوان یک میوه فوق العاده استوایی شناخته می گردد. این میوه تا حدودی باکیفیت زیر ذره بین است که باعث می گردد نبست به بسیاری از میوه های دیگر و غذاهای بهداشتی کمتر شناخته باشد. درخت این میوه بعلاوه به عنوان pitaya یا pitahaya شناخته می گردد که به ترتیب از جنس Stenocereus و Hylocereus است. این درخت ها در مکزیک، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی وجود دارد، اما مهاجران نیویورک احتمالاً آن را به کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند کامبوج، تایلند، تایوان، ویتنام و فیلیپین منتقل نموده اند، جایی که بخش مهمی از مصرف میوه های رژیمی به جای مانده است.

میوه اژدها در سه نوع می باشد: پوست قرمز با گوشت قرمز، پوست قرمز با گوشت سفید و پوست زرد با گوشت سفید. هر دو میوه اژدها اعم از شیرین و ترش بسته به نوع، شکل و اندازه آن دارد. ازلحاظ شایع ترین شکل میوه اژدها، آن کمی کوچک تر از طالبی است که در رنگ قرمز دیده می گردد و به صورت گسترده ای رشد می نماید.

هنگامی که آن را باز می کنید، بافت این میوه مانند کیوی است و گوشت آن با دانه های سیاه کوچکی پرشده است که به بهبود هضم یاری می نماید. از گوشت این میوه برای ساختن نوشیدنی استفاده می گردد و می تواند برای سایر نوشیدنی ها نیز استفاده گردد، درحالی که برگ میوه می تواند به شکل بسیار خوبی در تهیه چای استفاده گردد. پوست بیرونی این میوه دارای ارزش تغذیه ای کمی است و به ندرت خورده می گردد.

مزایای سلامت میوه اژدها عمدتاً به ویژگی آنتی اکسیدانی، ضد باکتری بودن و خواص تغذیه ای آن مربوط می گردد. مزایای مصرف این میوه شامل تقویت سیستم ایمنی، متابولیسم بدن و فرایند صحیح گوارش است. اکنون به جزئیاتی در باب این فواید نگاه می کنیم:

افزایش سطح ایمنی بدنیکی از مزایای استفاده از میوه اژدها، توانایی آن در تقویت سیستم دفاع بدن است. سطح بالای ویتامین C موجود در میوه اژدها یکی از قوی ترین دارایی های بدن برای سیستم ایمنی بدن است و مصرف این میوه فعالیت آنتی اکسیدان های دیگر بدن نیز را تحریک می نماید. آنتی اکسیدان ها به طور فعال در جستجوی و حذف رادیکال های آزاد (که مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به طور مستقیم با مسائل بالقوه کشنده ای مانند بیماری های سرطان و قلب در ارتباط هستند) مؤثر هستند.

غنی از ویتامین هامیوه اژدها بعلاوه غنی از ویتامین های دیگری علاوه بر ویتامین C، ازجمله چند ویتامین گروه B است. ویتامین B1، B2 و B3 موجود در میوه اژدها جنبه هایی مختلفی از سلامت انسان را از فشارخون، سلامت پوست و کلسترول تا به عملکرد تیروئید و متابولیسم کربوهیدرات بهبود می بخشد.

یاری به فرایند هضممیوه اژدها دارای محتوای فیبر بسیار بالایی هستند و این بدین معنی است که آن ها می توانند با فراوری حجم زیاد حرکت های روده را تسهیل نمایند، از عبور راحت و تسهیل شده مواد از دستگاه گوارشی، تحریک حرکت روده ای و ایجاد اثر گوارشی یاری می نماید. با تنظیم عملکرد روده با فیبر غذایی، این میوه در جلوگیری از ابتلای به مسائل مختلفی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و حتی بیماری های جدی مثل سرطان کولورکتال یاری می نماید.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشدمیوه اژدها یک میوه کاملاً عجیب وغریب با تعدادی از خواص منحصربه فرد است که یکی از آن ها نداشتن هیچ اندازهی از LDL یا کلسترول بد و تقریباً هیچ چربی اشباع ناسالمی است. با کاهش اندازه کلسترول در خون، شانس پلاک و ایجاد لخته در شریان ها و رگ های خونی کمتر می گردد، درنتیجه احتمال ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. با استفاده از مصرف میوه اژدها به عنوان منبع بسیاری از مواد مغذی دیگر، هیچ اثر منفی ناشی از مصرف این میوه بر روی بدن شما وجود ندارد، ازاین رو معروفیت میوه به عنوان یک میوه فوق العاده درست است. چربی این میوه برای بدن شما مفید است و دانه های میوه اژدها حاوی این چربی خوب است که می تواند HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهد. کلسترول HDL به طور فعال اندازه کلسترول LDL را با مهار گیرنده هایی که به دیواره های شریان متصل می شوند، کاهش می دهد.

پیشگیری از ابتلای به سرطانعلاوه بر کیفیت آنتی اکسیدانی ویتامین C که سیستم ایمنی را تقویت می نماید، میوه اژدها بعلاوه حاوی منابع دیگری از آنتی اکسیدان های طبیعی است. کاروتن که در میوه های اژدها یافت می گردد، با چندین ویژگی ضد سرطان بودن در ارتباط است. بعلاوه این ماده مؤثر کاهش حجم تومور یاری می نماید. اساساً میوه اژدها سیستم ایمنی بدن شمارا ازهرجهت تقویت می نمایند، بنابراین اگر احساس می کنید که تحت شرایط آب و هوایی اغلب مریض می شوید یا احساس می کنید که شما در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید، ممکن است مصرف میوه اژدها برای شما و غلبه بر این موارد مؤثر باشد.1

آکنه را درمان می نمایدآکنه- هدیه دیگری از پوست چرب- در نخستین سال های بلوغ ظاهرمی گردد و گاهی تا سی سالگی هم دست از سرتان برنمی دارد. آکنه واقعا آزاردهنده است، اما نه عزاداری برای این مهمان ناخوانده، راهکار است نه رفتن در پی این محصول و آن محصول موجود در بازار.

برای دردهای معده مناسب استاین میوه خاص می تواند به درمان برخی دردهای معده مانند سوء هاضمه و یبوست، بدون آسیب رساندن به شما، یاری کند.

میوه اژدها سرشار از فیبر است و آب فراوان دارد که آن را برای افراد مبتلا به یبوست عالی نموده است. این مواد، ازطریق تسهیل عبور غذای هضم شده از دستگاه گوارش، حرکات روده شما را بهبودمی بخشد. فیبر موجود در این میوه، مدفوع را حجیم نموده و بنابراین به درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یاری می نماید.

قند خون را کاهش می دهدپس از کلسترول، بیماری ترسناک دیگر دیابت است. نوسان سطح قندخون می تواند شما را مجبور به کارهای سخت کند- رژیم نه به شکر، نه به کروهیدرات. اگر شما هم مثل من عاشق شیرینی باشید، این کار واقعا برای تان سخت است.

از گلوکوم مادرزادی جلوگیری می نمایدیک مطالعه نشان داده است که خوردن میوه اژدها میتواند از گلوکوم مادرزادی جلوگیری کند.

گفته می گردد این میوه قدرت جلوگیری از سیتوکروم P450، پروتئینی که معمولا در کبد یافت می گردد و می تواند به عملکرد ریه ها و کلیه یاری کند، را دارد. این پروتئین به احتمال بروز گلوکوم مادرزادی مرتبط است.

به کاهش درد آرتریت یاری می نمایدآرتریت معمولا باعث درد، تحریک پذیری و عدم تحرک می گردد زیرا تاثیر مستقیمی بر مفاصل دارد. خوشبختانه، میوه ها و سبزیجات متنوعی می توانند به شما در مبارزه با این دردها یاری نمایند که شامل میوه اژدها هم می گردد.

درواقع، میوه اژدها در کاهش درد آرتریت تاثیردارد و به آن میوه ضدالتهاب گفته می گردد.

بنابراین این میوه شگفت انگیز را در رژیم غذایی خود قراردهید تا درعرض زمان کوتاهی با درد آرتریت خداحافظی کنید.

سلول های بدن را ترمیم می نمایدمیوه اژدها پروتئین ها و آنزیم های خاصی دارد که می توانند در بازسازی و ترمیم سلول ها به بدن یاری نمایند.

این ویژگی هنگام درمان سوختگی ها و جراحات، مفیدند. به خواص درمانی میوه اژدها اعتمادکنید.

بینایی را بهبودمی بخشدافرادی که از تاری دید و درد در پشت چشمان شان شکایت می نمایند باید میوه اژدها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این میوه، هدیه ای برای چشم های شماست و این به خاطر بتاکاروتن و دیگر رنگدانه های گیاهی است. این عناصر می توانند دربرابر رادیکال های آزاد از چشمان مان محافظت نموده و از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد جلوگیری نمایند.2

کمبود آهن را جبران می نمایدمیوه اژدها یکی از معدود میوه های حاوی آهن است. آهن نقش بسیار مهمی در انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن ایفا می نماید؛ نقش مهمی هم در تجزیهٔ غذا به انرژی ایفا می نماید.

متأسفانه خیلی ها آهن کافی مصرف نمی نمایند. تخمین زده شده که حدود 30 درصد از جمعیت دنیا کمبود آهن دارند؛ یعنی رایج ترین کمبود مادهٔ مغذی در سرتاسر دنیا مربوط به همین آهن است.

برای فقر آهن دارید، باید خوراکی های گوناگونی که سرشار از آهن هستند مصرف کنید. منابع سرشار از آهن عبارت اند از: گوشت، ماهی،حبوبات، مغزها و غلات.

میوه اژدها هم یکی از این گزینه هاست. هر پیمانه از این میوه، تقریبا 8 درصد از اندازه موردنیاز روزانهٔ آهن بدن را تأمین می نماید. حاوی ویتامین C هم است، که در جذب آهن به بدن یاری می نماید.

منبع خوبی از منیزیم استهر پیمانه میوه اژدها 18 درصد از اندازه موردنیاز روزانهٔ منیزیم بدن را تأمین می نماید، یعنی نسبت به سایر میوه ها، منیزیم بیشتری دارد. بدن انسان به طور میانه 24 گرم منیزیم دارد.

علی رغم این اندازه به ظاهر اندک، این مادهٔ معدنی در همهٔ سلول های بدن وجود داشته و در بیش از 600 واکنش شیمیایی مهم در بدن ایفای نقش می نماید.

برای مثال، در واکنش هایی ایفای نقش می نماید که برای تجزیهٔ غذا به انرژی، انقباض عضلات، تشکیل استخوان و حتی ایجاد DNA لازم هستند.

البته تحقیقات بیشتری باید انجام بشوند، اما برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که مصرف بیشتر منیزیم، ریسک بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.

مطالعات این را هم نشان داده اند که مصرف منیزیم کافی در رژیم غذایی، در سلامت استخوان ها مؤثر است.

چگونه میوه اژدها را بخوریم؟پوست ضخیم و چرمی شکل میوه اژدها آدم را از خوردن آن منصرف می نماید، اما خوردن این میوه بسیار آسان است. نکته اینجاست که باید میوه ای را انتخاب کنید که کاملا رسیده باشد. میوهٔ نرسیدهٔ اژدها، سبز است. دنبال میوه ای باشید که قرمز روشن باشد. میوهٔ رسیدهٔ اژدها هم مانند آووکادو و کیوی، باید نرم باشد، نه لِه.

پوست کَندن میوه اژدها روش های مختلفی دارد، در اینجا به یک شیوهٔ مصرف میوهٔ اژدهای تازه و رسیده اشاره می کنیم:

با استفاده از چاقوی تیز، میوه را از طول نصف کنید؛

میوه را با قاشق تکه تکه نموده، یا با برش های عمودی و افقی، آن را به شکل قطعه های مکعبی دربیاورید؛ البته نباید برش ها به پوست برسند. بعد روی پوست پشت میوه فشار بیاورید تا مکعب ها جدا شوند؛ می توانید آن ها را با دست یا چاقو هم جدا کنید؛

می توانید میوه اژدها را به سالاد، اسموتی و ماست اضافه نموده، یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

شاید در برخی سوپرمارکت ها، میوه اژدها را پوست کنده و تکه شده هم پیدا کنید.

پی نوشت:

1.www.redmag.ir

2.www.bazdeh.org

3.www.chetor.com

منبع: راسخون

به "خواص میوه اژدهای قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص میوه اژدهای قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید