تکیه چال، حسینیه ای با 700 سال قدمت

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تکیه چال حسینیه قدیمی است که به گفته اهالی دولاب قدمت آن به بیش از 700 سال می رسد و وسعتی بالغ بر 600 مترمربع دارد که تا سال 1333 به صورت چادر بوده و در ماه های محرم و صفر پهلوانان محله با علم کردن 2 تیرک و چادر عظیم، خیمه امام حسین(ع) را آنجا برپا می کردند.

تکیه چال، حسینیه ای با 700 سال قدمت

وبلاگ خرید اینترنتی- مژگان مهرابی: تکیه چال حسینیه قدیمی است که به گفته اهالی دولاب قدمت آن به بیش از 700 سال می رسد. وسعتی بالغ بر 600 مترمربع دارد و تا سال 1333 به صورت چادر بوده و در ماه های محرم و صفر پهلوانان محله با علم کردن 2 تیرک و چادر عظیم، خیمه امام حسین(ع) را آنجا برپا می کردند.

اما بعد از دهه 30 فردی به اسم احمد متبحری از معتمدان محله برای ساخت حسینیه اقدام می نماید و با یاری اهالی این مکان ساخته می گردد. معماری تکیه چال، در نوع خود بی نظیر است. سقف تالار این حسینیه از طاق ضربی درست شده و در آن تیرآهن به کار نرفته و آجرها با ساروج کنار هم قرار گرفته اند. از دیگر شاخص های تکیه چال، وجود نخل عظیمی است که فقط روز عاشورا در محله گردانده می گردد.

همچنین این حسینیه ستون نگهدارنده ندارد چون نخل وقتی وارد تکیه می گردد بتواند به راحتی دور بچرخد. اما نخل تکیه چال که در واقع نمادی از تابوت نداشته امام حسین(ع) است، بانی آن فردی به نام ارباب مهدی بوده که با سفر به یزد با آیین نخل گردانی آشنا شده و وقتی برگشته، درخت های کاج باغش را چیده و از آنها برای درست کردن نخل استفاده نموده است.

مصداق نخل تکیه چال در تهران وجود ندارد. از عمر این نخل بیش از 8 دهه می گذرد و اهالی در ماه های محرم و صفر آن را سیاهپوش می نمایند.

درحال حاضر متولی تکیه چال خاندان متبحری هستند که از 200 سال پیش نسل به نسل کلیددار این مکان معنوی بوده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تکیه چال، حسینیه ای با 700 سال قدمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه چال، حسینیه ای با 700 سال قدمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید