تنگ ظلمات اصفهان جاذبه ای ناشناخته در دل کویر!

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تنگ ظلمات یکی از جاذبه های طبیعی فوق العاده کویر مرکزی ایران است که هنوز ناشناخته و بکر است ولی به تازگی گردشگران را به سوی خود جذب نموده است.

تنگ ظلمات اصفهان جاذبه ای ناشناخته در دل کویر!

تنگ ظلمات (یا تنگه ظلمات) یکی از جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده در کویر مرکزی ایران است که در اثر انواع فرسایش های مختلف تشکیل شده است. بسیاری از گردشگران همزمان با دیدن این جاذبه طبیعی به دلیل پارک ملی کویر نیز می فرایند.

نمایی از داخل تنگ ظلمات

تنگ ظلمات کجاست؟

تنگ ظلمات در جنوب شرقی پارک ملی کویر واقع در غرب کویر مرکزی ایران در استان اصفهان واقع شده است. این مکان در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است. تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 2 کیلومتر است. این تنگه در انتهای جهتی که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه می گیرد تشکیل شده است.

موقعیت جغرافیایی تنگه N 52° 41′ 59.31″ و E 34° 24′ 22.20″ است که در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است. تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 2 کیلومتر است. این تنگه در انتهای مسیلی که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه میگیرد تشکیل شده است. در قسمت شمالی ارتفاع دیواره ها کوتاه تر و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها افزایش می یابد، به نحوی که در برخی از نقاط تا حدود 30 متر نیز قابل مشاهده است. اثرات جریانهای سیلابی بر دیواره ها قابل مشاهده است.

موقعیت جغرافیایی تنگ ظلمات

چگونه به تنگ ظلمات برویم؟

برای دسترسی به این منطقه باید از یکی از جهتهای دسترسی محیط بانی سفید آب واقع در 50 کیلومتری شرق مرنجاب و 120 کیلومتری جنوب ورامین به سمت محیط بانی ملک آباد واقع در شرق آن حرکت کرد. قبل از منطقه فسیل آباد وارد جاده شط شد و پس از طی مسافتی در حدود 10 کیلومتر به تنگ ظلمات رسید. محیط بانی سفیدآب از 3 جهت قابل دسترسی است. جهت اول ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محیط بانی مبارکیه، قصر بهرام و سفیدآب، جهت دوم کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب، سفید آب، و جهت سوم کاشان، ابوزیدآباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی، سفید آب است. فقط از قلم نیاندازید که برای رسیدن به این منطقه نیازمند یک بلد محلی و مهم تر از آن نیازمند کسب مجوز از سازمان محیط زیست هستید.

نمایی از داخل تنگ ظلمات

نکات قابل توجه تنگ ظلمات

در قسمت شمالی تنگ ظلمات ارتفاع دیواره ها کوتاه تر و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها افزایش می یابد، به نحوی که در برخی از نقاط تا حدود 30 متر نیز قابل مشاهده است. اثرات جریان های سیلابی بر دیواره ها قابل مشاهده است. این منطقه در یکی از زون های حساس پارک ملی کویر واقع شده است از این رو بازدید از آن نیازمند کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره پارک ملی کویر است. کوه دم در شرق این تنگه و در مجاورت باتلاق های ریگ جن واقع شده است.

عبور شاسی بلند از داخل تنگ ظلمات

پیشنهاد وبلاگ خرید اینترنتی

بهترین زمان برای گذر از این تنگه ساعاتی قبل از غروب آفتاب است. به شما پیشنهاد می کنیم که یک دست لباس اضافی به همراه داشته باشید زیرا پیاده روی چند ساعته باعث می گردد لباس های شما خیس گردد. بنابراین برای جلوگیری از سرما خوردگی داشتن یک دست لباس اضافی لازم است.

از مکانهاینزدیک به تنگ ظلمات می توان به جزیره سرگردان، کویر مرنجاب، منطقه حفاظت شده یخاب،قلعه کرشاهی، منطقه حفاظت شده خارو و کاروانسرای مرنجاب اشاره نمود. در نتیجه اگر وقت کافی دارید می توانید به این مناطق هم سری بزنید. در زیر می توانید عکس های بیشتری از این جاذبه طبیعی مشاهده کنید.

خروجی تنگ ظلمات

گروه گردشگری وبلاگ خرید اینترنتی

منبع: setare.com

به "تنگ ظلمات اصفهان جاذبه ای ناشناخته در دل کویر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگ ظلمات اصفهان جاذبه ای ناشناخته در دل کویر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید