آنالیز تغییرات ژنومیکی و ساختار جمعیتی گوسفندان ایران

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طرح آنالیز تغییرات ژنومیکی و ساختار جمعیتی گوسفندان ایران به وسیله مشخص توالی کل ژنوم با هدف درک ارتباطات ژنتیکی، تاریخ جمعیت، ساختار ژنتیکی درون و بین جمعیت ها در گوسفندان بومی ایران و شناسایی نشانگرهای خاص نژادی به منظور استفاده در آزمون انتساب در پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی مستقر در رشت در حال انجام است.

آنالیز تغییرات ژنومیکی و ساختار جمعیتی گوسفندان ایران

نژادهای بومی گوسفند که به خوبی با طیف وسیعی از شرایط کشاورزی- زیست محیطی (آب و هوای مختلف، انواع بیماری و خوراک محلی) سازگار شده اند، دامداری پایدار در مناطق حاشیه ای و سخت در هر کشور را تضمین می نمایند.

توصیف مولکولی منابع ژنتیکی قابل دسترس و جمع آوری اطلاعات در خصوص تنوع و ساختار ژنتیکی برای توصیف و حفاظت از ژرم پلاسم بسیار لازم است. معین ژنوتیپ کل ژنوم (Whole genome typing) درک ما را از ساختار ژنتیکی جمعیت های گونه های دامی اهلی، منشأ آنها، اثر مهاجرت و همچنین جابجایی جمعیت های انسانی متصل به این فرآیندها را افزایش می دهد.

نژادهای بومی، مخازن ژنی مهم برای صفات سازگاری هستند و می توانند برای تضمین کارآیی برنامه های اصلاحی تنظیم شده برای شرایط جغرافیایی متنوع به کار فرایند.

در این مطالعه 20 نژاد گوسفند بومی ایران شامل شامل بلوچی، مغانی، شال، افشاری، زل، تالشی، مهربان، لری بختیاری، زندی، دالاق، نائینی، فراهانی، کبوده شیراز، ترکی قشقایی، سنجابی، قره گل، قزل، کردی خراسان، ماکویی و کلکویی با استفاده از معین ژنوتیپ افراد با SNPchip700k و بعد از آنالیز اولیه معین توالی کل ژنوم (Whole genome sequencing) مورد مطالعه قرار گرفتند.

درک ارتباطات ژنتیکی، تاریخ جمعیت، ساختار ژنتیکی درون و بین جمعیت ها در گوسفندان بومی ایران، اثر انتخاب بر ژنوم گوسفندان بومی ایران، آنالیز میزان وجود هاپلوتایپ های مشترک (Haplotype sharing) بین گوسفندان بومی ایران و شناسایی نشانگرهای خاص نژادی به منظور استفاده در آزمون انتساب از جمله اهداف این طرح است.

پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری که در رشت مستقر است یکی از پژوهشکده های منطقه ای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است که در سه بخش بیوتکنولوژی دام، طیور و آبزیان، ژنومیکس و کشت بافت و انتقال ژن با اولویت دام، طیور و آبزیان و حشرات صنعتی و سپس گیاهان استراتژیک منطقه فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنالیز تغییرات ژنومیکی و ساختار جمعیتی گوسفندان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تغییرات ژنومیکی و ساختار جمعیتی گوسفندان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید