آیا رژیم میوه بی خطر است؟

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، در حالی که تعریف دقیقی از رژیم غذایی میوه وجود ندارد افراد دنبال نماینده این رژیم 70 تا 80 درصد کالری مورد احتیاج خود را از میوه دریافت می نمایند. یک رژیم میوه شامل میوه های زیادی است که بعضی از آن ها در گروه سبزیجات قرار می گیرند.

آیا رژیم میوه بی خطر است؟

رژیم غذایی میوه بیشتر شامل میوه های خام است و در حال حاضر افراد بیشتری به سمت این رژیم سوق پیدا نموده اند.

رژیم میوه ای به عنوان یک رژیم وگان بیشتر از میوه های خام تشکیل شده است. افرادی که از این رژیم پیروی می نمایند بعضی از سبزیجات، دانه ها و آجیل ها را نیز در برنماه غذایی خود می گنجانند، اما این گروه از افراد به طور معمول فقط مواد غذایی خام می خورند و از مصرف غلات خودداری می نمایند.

به گزارش الو دکتر، در حالی که تعریف دقیقی از رژیم غذایی میوه وجود ندارد افراد دنبال نماینده این رژیم 70 تا 80 درصد کالری مورد احتیاج خود را از میوه دریافت می نمایند. یک رژیم میوه شامل میوه های زیادی است که بعضی از آن ها در گروه سبزیجات قرار می گیرند، مانند:

آووکادو

گوجه فرنگی ها

خیار ها

فلفل

زیتون

کدو

هیچ محدودیتی در میزان مصرف میوه برای فرد و اغلب افراد در حدی برطرف شدن گرسنگی میوه می خورند.

یک رژیم غذایی بعضی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن را به میزان کافی تامین نمی نماید یا حتی فاقد آن است، بعلاوه ای نوع رژیم حاوی میزان زیادی قند است که منجر به بروز بعضی از مسائل پیر امون سلامتی می گردد.

بدن نمی تواند مواد مغذی مورد احتیاج خود را فقط با خوردن میوه جذب کند. هر فرد دنبال نماینده رژیم میوه ای به احتمال زیاد تعدادی از مواد مغذی حیاتی را از دست می دهد، از جمله:

آهن

کلسیم

ویتامین D

زینک

اسید های چرب امگا 3

ویتامین های گروه B از جمله B12

این مواد مغذی نقش مهمی در عملکرد بدن ایفا می نمایند و مصرف میزان بسیار کم آن ها می تواند منجر به بروز مسائلی پیرامون سلامتی گردد، مانند:

پوست خشک و مو های شنماینده

خستگی

احساس ناخوشی

افسردگی

استخوان های ضعیف شده

کاهش سیستم ایمنی بدن

عضلات ضعیف شده

مسائل شناختی

عوارض تهدید نماینده زندگی

کمبود پروتئین یکی از اصلی ترین خطرات رژیم غذایی میوه ای محسوب می گردد. اگرچه فردی که این رژیم را دنبال می نماید ممکن است میزانی آجیل و دانه بخورد، اما این مواد پروتئین لازم و کافی را برای حفظ سلامتی تامین نمی نماید.

کمبود پروتئین باعث بروز تعدادی از مسائل پیرامون سلامتی می گردد، از جمله:

ورم

کم خونی

سیستم ایمنی ضعیف

ضعف جسمانی

مسائل رگ های خونی که منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می گردد

تاخیر در فرایند رشد

میوه ها به طور طبیعی حاوی قند هستند که به آن ها فروکتوز گفته می گردد و بعضی از آن ها در مقایسه با انواع دیگر میوه قند بیشتری دارند.

نوعی میوه با قند بیشتر در شاخص گلیسمی بالاتر قرار گرفته است مقیاسی که سرعت غذا های خاص را نسبت به سرعت افزایش سطح قند خون میزان گیری می نماید. میوه هایی با مقادیر بالاتر شاخص گلیسمی شامل:

موز

انگور

میوه های گرمسیری

میوه هایی با مقادیر کمتر شاخص گلیسمی اثرات کمی کمتر بر قند خون دارند. بعضی از این میوه ها عبارتند از:

سیب

پرتقال ها

گلابی ها

توت ها

صرف نظر از مقادیر شاخص گلیسمی همه میوه ها به علت دارا بودن کربوهیدرات قند خون را افزایش می دهند. تمرکز روی میزان و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل 2 راه مهم برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون محسوب می شوند. این امر می تواند برای افرادی که رژیم غذایی میوه دارند سخت باشد.

کنترل سطح قند خون برای سلامت عمومی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. رژیم غذایی مبتنی بر میوه برای افرادی دارای سطح قند خون ناپایدار گزینه مناسبی نیست. برای جلوگیری از افزایش میزان قند خون بهتر است از نوشیدن میزان زیاد آب میوه خودداری کنید.

میوه ها حاوی اسید هایی از جمله اسید فروکتریک و سیتریک اسید هستند. اگر فرد از روال بهداشت دهان و دندان مناسبی برخوردار نباشد بعضی از میوه ها و محصولات میوه ای به مینای دندان آسیب وارد نموده و با گذشت زمان منجر به پوسیدگی دندان می گردد.

میوه های خاص مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و لیموترش به ویژه اسیدی هستند، آب این میوه ها و میوه های مشابه نیز به ویژه اسیدی هستند. با توجه به نتایج بعضی از تحقیقات نوشیدن 100 درصد آب میوه خطر ایجاد حفره و پوسیدگی را افزایش می دهد. شستشو با آب پس از خوردن میوه های اسیدی می تواند از فرسایش دندان جلوگیری کند.

با این حال، به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی مبتنی بر میوه دندان ها را در معرض اسید بیشتر از یک رژیم غذایی فراگیر قرار می دهد. افراد می توانند به وسیله موارد زیر به کاهش خطر پوسیدگی دندان یاری نمایند.

مسواک زدن 2 بار در روز

نخ دندان کشیدن

مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن برای جلوگیری از فرسایش مینا

هر فردی به دلایل مختلفی از رژیم غذایی میوه استفاده می نماید. به نظر می رسد در سایت ها و وبلاگ های شبکه های اجتماعی انگیزه افراد یکی از موارد زیر باشد:

برای کاهش کالری دریافتی

لاغر شدن

سم زدایی

برای داشتن یک رژیم غذایی سازگار با محیط زیست

برای جلوگیری از پخت و پز

برای افزایش مصرف ویتامین و آنتی اکسیدان ها

برای جلوگیری از کشتن هر چیزی برای تهیه غذا

میوه ها منبع عالی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند از جمله ویتامین هایی که در یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی وجود ندارند. بسیاری از میوه ها حاوی مقادیر بالایی از موارد زیر هستند:

ویتامین C که به ترمیم بافت و حفظ سلامت لثه و دندان یاری می نماید

پتاسیم که برای حفظ فشار خون در سطح سالم حیاتی است

فولات که به بدن در ایجاد گلبول های قرمز یاری می نماید

میوه ها به طور طبیعی کالری کمی دارند. اگر فردی از یک رژیم غذایی استاندارد به یک رژیم غذایی دیگر تغییر شکل دهد ممکن است کالری دریافتی خود را کاهش داده و وزن کم کند، بعلاوه میوه ها به عنوان منبع عالی برای تامین فیبر شناخته می شوند.

در حالیکه فیبر یک قسمت اساسی در هر رژیم غذایی محسوب می گردد و می تواند به موارد زیر یاری کند:

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

عملکرد روده را بهبود بخشیده و یبوست را کاهش می دهد

با ایجاد احساس پری باعث می گردد فرد کالری اضافی کمتری مصرف کند

توجه به این نکته مهم است که با وجود فیبر و ویتامین موجود در رژیم میوه، اما این رژیم غذایی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن برای عملکرد مناسب نیست. یک فرد به طور معمول می تواند با رعایت رژیم غذایی محدودنماینده که هنوز هم غنی از محصولات متنوع از جمله میوه است از فواید یک رژیم غذایی میوه نیز بهره مند گردد.

رژیم های میوه ای انواع مختلفی دارند که بعضی از آن ها در مقایسه با ا نواع دیگر حاوی محدودیت های بیشتری است. بعضی از افراد که رژیم غذایی میوه داری دارند برای جلوگیری از چیدن یا برداشت فقط آنچه را که از درخت یا گیاه می ریزد می خورند. هدف این کار جلوگیری از وارد کردن هر گنه آسیب به گیاه است.

افراد دیگر به علت اعتقاد به آنچه برای خوردن انسان طبیعی است از مصرف غلات، آجیل و دانه ها اجتناب می نمایند. بعضی از دیگر از هواداران این نوع رژیم فقط قبل از ساعت معینی مثل ظهر یا یک نقطه عصر فقط میوه خام می خورند و پس از آن غذا های دیگری را مصرف می نمایند. بعضی دیگر رویکرد منعطف تری دارند و ممکن است مقادیر کمی از موارد زیر را در طول روز بخورند:

آجیل

دانه ها

حبوبات

سبزیجات

به طور کلی رژیم های غذایی مبتنی بر میوه بسیار محدود نماینده هستند و مواد مغذی اصلی مورد احتیاج بدن را تامین نمی نمایند، بعلاوه برای بعضی از افراد پیروی از رژیم های غذایی بسیار محدود به رابطه ناسالم با غذا یاری می نماید.

رژیم غذایی میوه بیشتر شامل میوه های خام است، اما بعضی افراد مقادیر کمی آجیل، دانه، سبزیجات و غلات نیز به آن اضافه می نمایند. میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. با این وجود، یک رژیم غذایی حاوی میوه بیشتر می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و مسائل جدی پیرامون سلامتی گردد.

به عنوان مثال، یک رژیم غذایی حاوی پروتئین کم است و منجر به افزایش قند خون می گردد. به همین علت رژیم غذایی مناسب برای فرد مبتلا به دیابت نیست. هر کسی که رژیم غذایی میوه ای را دنبال می نماید باید نخست با پزشک مشورت کند.

بیشتر پزشکان رژیم غذایی میوه ای را برای طولانی مدت توصیه نمی نمایند، زیرا طیف وسیعی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن را شامل نمی گردد.

منبع: فرادید

به "آیا رژیم میوه بی خطر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رژیم میوه بی خطر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید