12 خاصیت باورنکردنی انگور که نمی دانستید

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، انگور از هزاران سال قبل کشت می شده و از آن در تهیه نوشیدنی و غذا استفاده می شده است. انگورها انواع مختلفی مثل انگور سبزِ، قرمز، سیاه، زرد و صورتی دارند. این میوه به صورت خوشه ای رشد می کند و حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. همه ما می دانیم که مصرف میوه برای سلامتی خوب است اما آیا با خواص انگور آشنا هستید؟

12 خاصیت باورنکردنی انگور که نمی دانستید

حالا که فصل انگور رسیده است می خواهیم در وبلاگ خرید اینترنتی مگ از خواص انگور و تأثیر آن بر سلامتی بدن با شما صحبت کنیم.

1. مواد مغذی و ویتامین ها

در انگور مواد مغذی مختلفی همراه با ویتامین های مهم مثل ویتامین های C و K وجود دارد. اگر یک فنجان، یا حدود 151 گرم، انگور قرمز یا سبز بخورید این مواد را به بدنتان رسانده اید.

کالری104
کربوهیدرات27.3 گرم
پروتئین1.1 گرم
چربی0.2 گرم
فیبر1.4 گرم
ویتامین C27% میزان مصرف روزانه مرجع (DRI)
ویتامین K28% RDI
تیامین7% RDI
ریبوفلاوین6% RDI
ویتامین B66% RDII
پتاسیم8% RDI
مس10% RDI
منگنز5% RDI

این مقدار انگور یک چهارم DRI از ویتامین K محلول در چربی را برای بدن تأمین می کند. این ویتامین از لخته شدن خون جلوگیری کرده و استخوان های شما را سالم و محکم می کند. همچنین انگور منبع خوبی از ویتامین C، آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضروری است و مصرف آن سلامت بافت پیوندی را تضمین می کند.

2. جلوگیری از بیماری های مزمن با منابع قوی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و سلول هایی را که با رادیکال های آزاد آسیب دیده اند را ترمیم می کنند. انگور منبعی غنی از آنتی اکسیدان است پس می توانیم ترمیم سلول های آسیب دیده در اثر استرس اکسیداتیو را از خواص انگور بدانیم. استرس اکسیداتیو با چند بیماری مزمن دیگر مثل دیابت، سرطان و بیماری های قلبی همراه می شود و با مصرف انگور می توانیم اثر رادیکال های آزاد را روی سلول های بدن کم کرده ، سلامت خود را تأمین کنیم.

در انگور تعداد زیادی آنتی اکسیدان و بیش از 1600 نوع از ترکیبات گیاهی مفید شناسایی شده است. آزمایش های مختلف بر روی عصاره پوست و دانه های انگور نشان داده است که بیشترین میزان آنتی اکسیدان در همین قسمت ها، یعنی پوست و دانه این میوه، واقع شده است.

انگور قرمز به دلیل آنتوسیانین هایی که دارد مقدار بیشتری آنتی اکسیدان در ترکیبات خود دارد. جالب است بدانید که آنتی اکسیدان حتی پس از تخمیر انگور هم در آن باقی می ماند و نوشیدنی هایی که با انگور ساخته می شوند هم همین خاصیت را با خود به همراه دارند.

یکی از آتنی اکسیدان های موجود در این میوه رسوراترول است که در دسته پلی فنول ها طبقه بندی می شود. مطالعات نشان داده است که رسوراترول ها از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت کرده، قند خون را کاهش می دهند و از پیشرفت سرطان هم جلوگیری می کنند.

3. محافظت از بدن در برابر سرطان

انگور حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی مفید است و می تواند برای مقابله با انواع خاصی از سرطان به ما کمک کند. همان طور که گفتیم رسوراترول یکی از ترکیبات موجود در این میوه است که خواص ضد سرطانی آن ثابت شده است. همچنین معین شده است که آنتی اکسیدان ها باعث کاهش التهاب شده و از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

انگور حاوی ترکیبات گیاهی مفید مثل رسوراترول است که ممکن است از بدن در برابر انواع مختلف سرطان، مثل سرطان روده بزرگ و سینه، محافظت کند.

ترکیب منحصربه فرد بین مواد موجود در این میوه ضد سرطان بودن را به لیست خواص انگور اضافه می کند. در انگور علاوه بر رسوراترول، کوئرستین، آنتوسیانین و کاتچین هم وجود دارد که همه این ها تأثیر مثبتی در مبارزه با سرطان دارند. در آزمایشات معین شده است عصاره انگور از رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ در شرایط آزمایشگاهی، جلوگیری می کند.

همچنین در مطالعه ای که بر روی 30 فرد با سن بالای 50 سال انجام شده است معین شد که مصرف روزانه 450 گرم انگور به مدت 2 هفته، کاهش نشانگرهای سرطان روده بزرگ را به همراه داشته است. در تحقیقاتی دیگر معین شد که عصاره انگور از رشد و گسترش سلول های سرطانی سینه در شرایط آزمایشگاهی جلوگیری کرده است.

مطالعات انجام شده درباره خواص انگور در انسان و تأثیر مصرف آن بر سرطان محدود است اما یک رژیم غذایی حاوی مواد غنی از آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در نتیجه می توان گفت که مصرف انگور و وجود آن در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

4. تأمین سلامتی قلب

از خواص انگور کاهش فشار خون است و همین موضوع می تواند در سلامتی قلب تأثیر مثبتی داشته باشد. یک فنجان انگور حاوی 288 میلی گرم پتاسیم، یعنی 6% از RDI، است و می تواند سطح فشار خون را ثابت نگه دارد. دانشمندان مصرف پتاسیم به میزان کم را با افزایش خظر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط می دانند.

در مطالعه ای که بر روی 12267 فرد بزرگسال انجام شد معین شد افرادی که مقدار پتاسیم بیشتری مصرف می کنند نسبت به افرادی که مقدار کمی از این ماده مصرف می کنند با خطر مرگ کمتری در اثر بیماری های قلبی روبرو هستند.

5. کاهش کلسترول خون

ترکیبات موجود در انگور جذب کلسترول را کاهش داده و از بدن در برابر کلسترول بالا محافظت می کند. در مطالعه ای که بر روی 69 فرد بزرگسال و درگیر با کلسترول بالا انجام شده، معین شده است که مصرف روزانه 500 گرم انگور قرمز به مدت 8 هفته به کاهش کلسترول بد یا LDL منجر شده است. جالب است بدانید که این نتیجه در مصرف انگور سفید مشاهده نشده است. علاوه بر این رژیم های غذایی حاوی رسوراترول، مثل رژیم مدیترانه ای، کاهش سطح کلسترول در بدن را با خود به همراه دارد.

6. کاهش سطح قند خون

هر یک فنجان انگور حاوی 23 گرم قند است و همین موضوع باعث شده تا افراد دیابتی در مصرف این میوه دچار تردید شوند. در مطالعه ای که در طول 16 هفته و بر روی 38 مرد انجام شد معین شد افرادی که روزانه 20 گرم عصاره انگور مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی کنند سطح قند خون پایین تری دارند.

همچنین معین شده است که رسوراترول حساسیت به انسولین را افزایش داده و می تواند توانایی بدن شما را برای استفاده از گلوکوز و کنترل قند خون بهبود ببخشد. رسوراترول تعداد گیرنده های گلوکوز را در غشای سلولی افزایش داده و همین امر هم بر میزان قند خون بدن تأثیر مثبت دارد. کنترل سطح قند خون در طولانی مدت خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

7. تأمین سلامت چشم

مواد شیمیایی گیاهی موجود در انگور می تواند از ابتلا بیماری های شایع چشمی جلوگیری کند. در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد معین شد موش هایی که در رژیم غذایی ا شان انگور بوده نسبت به موش هایی که انگور مصرف نمی کردند، علائم کمتری از آسیب دیدگی شبکیه داشته اند. انگور حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین است و به محافظت از چشم در برابر آسیب نور آبی کمک می کند.

در مطالعه آزمایشگاهی دیگری معین شد که رسوراترول موجود در انگور از سلول های شبکیه چشم انسان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و همین موضوع می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون کاکولای وابسته به سن (AMD) و بیماری های شایع چشمی را کاهش دهد. همچنین رسوراترول از چشم در برابر گلوکوم، آب مروارید و بیماری چشم دیابتی محافظت می کند.

8. بهبود خلق وخو

خوردن انگور می تواند بر سلامت مغز تأثیر گذاشته و حافظه را تقویت کند. در یک مطالعه 12 هفته ای که بر روی 111 نفر از افراد مسن و سالم انجام شد معین شد مصرف روزانه 250 گرم مکمل انگور تأثیر قابل توجهی در نتیجه آزمون های شناختی اندازه گیری توجه، حافظه و زبان گذاشته است.

مطالعه دیگری که بر روی افراد بزرگسال و سالم انجام شد نشان داد که فقط 20 دقیقه بعد از مصرف 230 میلی لیتر آب انگور حافظه و خلق وخوی افراد بهتر می شود. مطالعات آزمایشگاهی هم تأثیر مثبت مصرف 4 هفته رسوراترول بر حافظه و خلق وخو و همچنین افزایش جریان خون در مغز موش ها را ثابت کرده است.

انگور حاوی ترکیباتی است که ممکن است حافظه، توجه و خلق وخو را بهبود بخشیده و حتی از مغز در برابر آلزایمر محافظت کند. اما هنوز برای تأیید بعضی از این خواص انگور نیاز به تحقیقات بیشتری بر روی انسان است.

9. تأمین سلامت استخوان

از خواص انگور می توان به تأمین سلامت استخوان اشاره کرد. انگور حاوی بسکمک از مواد معدنی ضروری و مفید برای استخوان است. کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و ویتامین K از جمله موادی هستند که در انگور به وفور یافت شده و سلامت استخوان ها را تأمین می کنند.

البته این اثر در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده به دست آمده و هنوز بر روی بدن انسان تحقیقاتی انجام نشده است. در مطالعه ای 8 هفته ای به موش های آزمایشگاهی پودر انگور منجمد و خشک داده شد که منجر به استحکام استخوان ها و جمع شدن کلسیم بیشتر در آن ها شده بود.

10. ضد ویروس، ضد باکتری و ضد عفونت های مخمری

در تحقیقاتی که بر روی خواص انگور انجام شد معین شد که بعضی از ترکیبات موجود در این میوه در محافظت و وقابله با عفونت های باکتریایی و ویروسی مؤثر هستند. انگور منبع خوبی از ویتامین C است و تأثیر مثبت زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارد. در مطالعات آزمایشگاهی معین شده است که عصاره پوست انگور از بدن در برابر آنفولانزا محافظت می کند. همچنین ترکیبات موجود در انگوراز رشد ویروس تبخال، آبله مرغان و عفونت های مخمری در محیط آزمایشگاهی جلوگیری کرده است.

11. ضد پیری

ترکیبات گیاهی موجود در انگور می تواند بر پیری و طول عمر تأثیر بگذارد. در تحقیقات انجام شده معین شده است مصرف رسوراترول در انواع مختلف حیوانات طول عمر را زیاد می کند. همچنین این ترکیبات باعث تحریک خانواده ای از پروتئین ها به نام سیرتین می شود که با طول عمر ارتباط مستقیم دارند.

رسوراترول ژن های مختلفی که با طول عمر ارتباط دارند را تحریک و فعال می کند. یکی از این ژن ها SirT1 است؛ این همان ژنی است که با رژیم های غذایی کم کالری فعال می شود و با افزایش طول عمر در حیوانات هم ارتباط دارد. تحریک و فعال شدن این دسته از ژن ها فرایند پیری را کند کرده و طول عمر را افزایش می دهند.

12. کاهش التهابات مزمن

یکی از دلایل اصلی بروز بیماری های مزمن مثل سرطان، بیماری های قلبی، آرتروز و بیماری خودایمنی وجود التهابات مزمن است. در تحقیقات ثابت کرده است که رسوراترول موجود در انگور به آن خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی می دهد.

در مطالعه ای که روی 24 مرد مبتلا به سندروم متابولیک (عامل ابتلا به بیماری قلبی) انجام شد معین شد مصرف روزانه 252 گرم انگور تازه میزان ترکیبات ضدالتهابی خون را افزایش داده و در بهبود آن ها مؤثر بوده است.

در مطالعه ای دیگر که بر روی 75 فرد مبتلا به بیماری قلبی انجام شد معین شد که مصرف عصاره پودر انگور در یک گروه سطح ترکیبات ضدالتهابی خون را نسبت به گروه دیگر افزایش داده است. همچنین در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده شده است که انگور نه تنها علائم بیماری التهاب روده را بهبود می بخشد، بلکه سطح ترکیبات ضدالتهابی خون را هم افزایش می دهد.

انگور و رژیم غذایی

انگور یک میوه خوشمزه و مفید است که می تواند به راحتی در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرد. می توانید آن را به صبحانه، ناهار یا شام اضافه کرده و از خواص انگور استفاده کنید. اگر دوست دارید روزانه مقدار بیشتری انگور مصرف کنید می توانید از روش هایی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید؛

  • انگور را به صورت میان وعده بخورید.
  • انگور را منجمد کنید و سپس آن را مصرف کنید.
  • انگور خرد شده را به سالاد سبزیجات و مرغ اضافه کنید.
  • از انگور برای تهیه سالاد میوه استفاده کنید.
  • انگور یا آب انگور را به اسموتی اضافه کنید.
  • آب انگور خالص بنوشید.

سخن آخر

انگور حاوی چندین ماده مغذی مهم و ترکیبات گیاهی قدرتمند است که مصرف آن ها سلامتی کلی بدن را بهبود می بخشد. اگرچه این میوه حاوی قند است اما شاخص گلیسمی کمی دارد و به نظر نمی رسد که باعث افزایش قند خون شود. آنتی اکسیدان های مختلف موجود در انگور، مثل رسوراترول، التهابات را کاهش داده و از بدن در برابر بیماری هایی مثل سرطان، دیابت و بیماری های قلبی محافظت می کند.

انگور به راحتی در هر رژیم های غذایی مختلف جای می گیرد و می توانید آن را به صورت تازه و منجمد یا آب میوه مصرف کنید. اگر می خواهید بیشترین استفاده از خواص انگور را داشته باشید به جای انگور سفید از انگور قرمز استفاده کنید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 خاصیت باورنکردنی انگور که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 خاصیت باورنکردنی انگور که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید