کباب هایی که بلای جان می شوند!

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، طبق پژوهش های صورت گرفته در مؤسسه مطالعاتی سرطان در آمریکا، خوردن گوشت بیش از حد کباب شده- به گونه ای که سوخته به نظر آید - ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا حدود 60 درصد در افراد افزایش دهد.

کباب هایی که بلای جان می شوند!

کباب هایی که بلای جان می شوند!

نویسنده:منیره نوری فرد

طبق پژوهش های اجرا شده در مؤسسه مطالعاتی سرطان در آمریکا، خوردن گوشت بیش از حد کباب شده- به گونه ای که سوخته به نظر آید - ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا حدود 60 درصد در افراد افزایش دهد.

تحقیقات،نشان می دهد کباب کردن گوشت با درجه ی حرارت بالا، ترکیبات شیمیائی مضری در گوشت فراوری می نماید که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این ماده ی شیمیائی - که در اثر سوختن نوعی آمینواسید موجود در گوشت و در درجه ی حرارت بالا فراوری می شود- بسیار زیانبخش است. این ماده ی مضر، در گوشت هائی دیده می شود که به روش گریل، باربیکیو، کبابی و یا تفت دادن با حرارت بالا تهیه می گردند.

طی تحقیقی که پروفسورکریستین آندرسن و همکارانش در دانشگاه مینوسوتا،درباره ی عادات غذائی بیش از 62/000 نفر به مدت 9 سال انجام داده اند، دریافتند افرادی که ترجیح می دادند گوشت کاملاً کبابی شده(اعم از گوشت قرمز، سوسیس، همبرگر و یا استیک) بخورند، خطر ابتلا به سرطان پانکراس(لوزالمعده) در آنان به اندازه 60 درصد افزایش یافته است. در میان این افراد، کسانی که مصرف بیش تری از گوشت کاملاً کبابی شده داشتند، خطر ابتلا به سرطان به اندازه 70 درصد بود.

محققان، توصیه می نمایند به هنگام استفاده از روش هائی چون گریل کردن، باربیکیو و سرخ کردن، از سوزاندن و سرخ کردن بیش از حد گوشت خودداری شود و نکات زیر در هنگام بهره گیری از این روش ها رعایت شود تا سلامتی مصرف نماینده تأمین شود:

برای کباب کردن، از گوشت های بدون چربی استفاده شود و چربی گوشت، کاملاً از آن جدا شود. زیرا این چربی ها، در اثر سوختن و آب شدن بر روی حرارت، دود فراوری می نمایند که خود همین دود سرطانزاست. بنابراین، چربی کم تر، دود کم تری هم ایجاد می نماید.

گوشت را داخل فویل آلومینیومی بپیچید و با ایجاد چندین سوراخ بر روی آن، از سوختن چربی جلوگیری کنید تا دود کم تری حاصل شود.

مراقب باشید گوشتی که روی کباب پز یا ذغال قرار گرفته، نسوزد. زیرا، آن قسمت از گوشت که کاملاً کبابی و سوخته شده، بیش ترین ماده ی سرطانزا را دارد. پس، از خوردن آن خودداری کنید.

در هنگام کباب کردن گوشت، حتماً از سبزی هائی مانند انواع فلفل دلمه ای، قارچ، پیاز، و ... بهره ببرید. زیرا، گریل کردن سبزی به همراه گوشت، از ایجاد مواد مضری که به هنگام گریل به وجود می آید، تا حدی جلوگیری می نماید و افزون بر آن،مواد غذائی سالمی همانند سبزی ها را به غذای شما می افزاید.

منبع:نشریه آشپزباشی، شماره 40.

منبع: راسخون

به "کباب هایی که بلای جان می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کباب هایی که بلای جان می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید