مزایای عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا فرصت های جدیدی برای تعامل و همکاری با سایر اعضای این سازمان را فراهم می نماید.

مزایای عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا

سرگئی ماسائولوف کارشناس سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار وبلاگ خرید اینترنتی در دوشنبه قرار داد، به آنالیز مزایای عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: بحث کرونا و پیغامدهای آن بر اقتصاد ملی و جهانی به اندازه ای افکار عمومی را به خود مشغول داشته که بعضی از اتفاقات مهم منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.

یکی از این اتفاقات، تصویب عضویت ناظر این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی مجلس قانون گذاری ازبکستان است.

حدود چهار ماه پیش شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان طی سخنانی بر اهمیت تعمیق همکاری های تاشکند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید نموده بود. بر این اساس، دولت ازبکستان به مجلس توصیه کرد تا موضوع پیوستن به این اتحادیه مورد آنالیز قرار گیرد.

در خاتمه ماه مارس امسال میلادی با هدف انجام مطالعات عمیق و جامع در این زمینه چند گروه کاری ایجاد شد که در مجموع پیوستن ازبکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را توجیه می کرد.

در 28 آوریل (9 اردیبهشت) مجلس قانون گذاری ازبکستان با بیشتر آراء از عضویت ناظر حمایت نموده و قرار است مجلس سنای این کشور نیز نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.

گام بعدی احتمالا تشکیل منطقه آزاد تجاری ازبکستان با این اتحادیه خواهد بود که انتظار می رود در جریان سفر میرضیایف به مسکو در ماه ژوئن سال 2020 امضا گردد.

اما حالا پرسش مهم این است که عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه فرصت هایی را در اختیار این کشور قرار می دهد؟

- نمایندگان این کشور از حق شرکت در جلسات نهادهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برخوردار می شوند و اسناد تصویب شده توسط اعضای اتحادیه را دریافت می نمایند (به استثنای اسناد مورد استفاده انحصاری کشورهای عضو کامل).

اگر چه این شرایط حق مشارکت در تصمیم گیری های نهادهای اتحادیه را به ازبکستان نمی دهد ولی در جریان کلیه تصمیمات مهم سازمان قرار می گیرد و فرصت معرفی پیشنهادات در سطح دوجانبه را به دست می آورد.

- کشور ناظر متعهد می گردد تا از هرگونه اقداماتی که می تواند به منافع و کشورهای عضو و اهداف تعیین شده در معاهده ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا لطمه زند، خودداری کند.

این بدان معنی است که ازبکستان شریک اهداف این اتحادیه بوده و منافع خود با کشورهای عضو در زمینه های مورد علاقه متقابل را هماهنگ می نماید.

ازبکستان کشوری است که نسبت به عضویت در سازمان های بین المللی با حساسیت بالا اقدام می نماید زیرا تجربه کشورهایی که در ابتدای دهه 1990 به توسعه مستقل دست یافتند، نشان می دهد که بسیاری از ساختارهای بین المللی به عنوان زیرمجموعه های اقتصاد جهانی فعالیت می نمایند.

این بدان معنی است که فقط کشورهای به اصطلاح برگزیده از عضویت در چنین سازمان ها نفع می برند. از این نظر همواره به موضوع کارآیی و فعالیت های موثر سازمان ها و اتحادیه های بین المللی توجه زیادی نشان می دهد.

یکی از مزایای عضویت ناظر ازبکستان این است که در فرایند تعامل با سایر شرکای خود در این اتحادیه می تواند به طور مؤثرتری موضوعات مورد علاقه خود و از جمله حضور مهاجرین کاری بیش از 2 میلیون نفری ازبک را پیگیری کند.

بحث مهم دیگر عرضه محصولات کشاورزی، نساجی و پوشاک (به ویژه کفش) در بازارهای کشورهای عضو اتحادیه است.

البته این احتمال که بخش های از اقتصاد ازبکستان بر اثر همگرایی بیشتر این کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا زیان ببینند، وجود دارد. برای مثال می توان به صنایع خودروسازی و گردشگری اشاره نمود.

بعضی از کارشناسان همچنین از بروز مسائل احتاقتصادی در زمینه سرمایه گذاری های خارجی صحبت به میان می آورند.

ازبکستان به عنوان ناظر باید مواضع خود در چارچوب این اتحادیه را مورد ارزیابی قرار دهد.

در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویر واحد از اهداف مشترک شکل گرفته است. این اهداف عمده عبارتند از

- افزایش اثربخشی عملکرد بازار داخلی اتحادیه

- تقویت همکاری های صنعتی

- ایجاد فضای دیجیتالی واحد

- هماهنگی سیاست های پولی، اقتصادی و اعتباری

موفقیت مدیریت ساختارهای همگرایی در صورتی امکان پذیر است که مسائل و معضلات به صراحت تشخیص داده شده و راهکارهای صحیح حل و فصل آنها انتخاب گردد. این مهم در صورتی برآورده خواهد شد که همه کشورهای عضو از همگرایی نفع برده و قادر به برطرف مسائل در این چارچوب باشند.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "مزایای عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه مالی اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید