خبرنگاران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از موزه های شخصی حمایت می نماید

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، گچساران- خبرنگاران - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:میراث فرهنگی استان با اعطای مجوز و یاری های بلاعوض برای بازسازی اشیای موجود در موزه های خصوصی از موزه داری شخصی حمایت می نماید.

خبرنگاران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از موزه های شخصی حمایت می نماید

مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ خرید اینترنتی گفت: هم اکنون سه موزه شخصی شامل موزه سکه و اشیای تاریخی یاسوج و موزه های اشیا و اسناد تاریخی گچساران و سوق در کهگیلویه وبویراحمد قعالیت می نماید.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: 400 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی اشیای تاریخی موجود در موزه های شخصی گچساران و بویراحمد اختصاص یافته و اجرای طرح بازسازی اشیای موجود در این موزه ها هم اکنون در مرحله عقد قرارداد است.

وی بیان نمود: اعطای مجوز فعالیت برای موزه اشیا و اسناد تاریخی شهرسوق نیز در دستور کار است.

شفیعی همچنین از اختصاص 400میلیون ریال برای بازسازی اشیای تاریخی موزه یاسوج اطلاع داد و اضافه نمود: طرح بازسازی 105 قطعه از اشیای تاریخی این موزه هم اکنون در حال اجراست.

شفیعی بیان کرد: احداث ساختمان موزه نفت در گچساران و موزه اشیای تاریخی یاسوج از دیگر اولویت برای زنده نگه داشتن هویت ملی و یادگارهای گذشتگان است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدتوضیح داد: موزه یاسوج برای انجام مراحل پایانی و خرید تجهیزات نیازمند 70 میلیارد ریال اعتبار است که با رایزنی های صورت گرفته قرار است این طرح امسال بهره برداری گردد.

وی با اشاره به بازدید امروز معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از این موزه ابرازامیدواری کرد: تامین اعتبار این طرح با یاری سازمان برنامه وبودجه استان انجام گردد.

عملیات اجرایی موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 شروع شده است.

3 هزار و 709 عدد شیء شامل اشیای ثبتی، مطالعاتی، بدل و غیرفرهنگی در موزه یاسوج موجود است.

از این تعداد شی، 315 مورد در موزه کنونی یاسوج در معرض دید علاقه مندان نهاده شده است.

موزه شهر یاسوج با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع مساحت دارد و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.

در این موزه اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می گردد.

یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می گردد قطعه ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.

در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می خورد.

این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ ،دوره تاریخی و دوره اسلامی است.

وی ابراز داشت:موزه نفت گچساران نیز در مراحل پایانی اجرای طرح مطالعاتی است.

شفیعی توضیح داد:این طرح در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع در نزدیکی جاده سلامت شهر دوگنبدان اجرا می گردد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه احداث موزه نفت گچساران یکی از عظیم ترین پروژه های موزه ای در جنوب کشور است، گفت:عملیات اجرایی این طرح در امسال نیز انجام می گردد.

وی بیان نمود:موزه نفت این شهرستان با توجه به سنگینی ابرازهای قابل نمایش در 2 بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

شفیعی گفت: شهرستان گچساران حدود 20 درصد نفت کشور را تامین می نماید و این موزه با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی ترین وسایل اکتشافی نفت ایجاد می گردد.

وی بیان کرد: قدیمی ترین چاه نفت گچساران در منطقه ای مرتفع به نام سقلاطون نهاده شده و به دلیل مرتفع بودن این منطقه، گچساران به بام نفتی ایران معروف است.

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه نهاده شد.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان شروع شد.

برنامه های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت فراوریی و ظرفیت فراوری 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.

پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و فراوری نفت ایران در سال های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه شروع کرد.

این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت.

شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه سقلاتون به بام نفت ایران مشهور شده است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نخستین چاهی که در گچساران نفت از آن استخراج شده است و بعضی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد.

شهرستان گچساران که 20 درصد از نفت کشور را تامین می نماید جزو مناطق نفتخیز جنوب ایران محسوب می گردد.

استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان 17 شهر و یک هزار و 700 روستای دارای سکنه با جمعیت 723 هزار نفر در جنوب غربی کشور است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از موزه های شخصی حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از موزه های شخصی حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید