جوان ترین سیاره کهکشان ما کشف شد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، آرایه میلی متری/زیر میلی متری آتاکاما (ALMA) که به طور معمول برای مطالعه چگونگی شکل گیری سیارات استفاده می گردد، باز هم افقی نو به ناشناخته های کیهان باز کرد. اخترشناسان با استفاده از این تلسکوپ زمینی پیروز شدند جوان ترین سیاره کهکشان راه شیری را شناسایی نمایند که می تواند به دانسته های ما در مورد چگونگی شکل گیری زمین و منظومه شمسی بیفزاید.

جوان ترین سیاره کهکشان ما کشف شد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، دیسک های دور سیاره ای تجمعی از گاز، غبار و سنگ در اطراف سیارات جوان هستند. این دیسک ها حاوی موادی هستند که ممکن است قمر ها و دیگر اجرام کوچک و سنگی را تشکیل دهند و حتی رشد سیارات جوان و غول پیکر را کنترل نمایند. تجزیه و تحلیل این دیسک ها در مراحل اولیه ممکن است به روشن کردن شکل گیری منظومه شمسی خودمان، از جمله قمر های گالیله مشتری، که دانشمندان معتقدند حدود 4.5 میلیارد سال پیش در یک قرص دور سیاره ای شکل گرفته اند، یاری کند.

بر همین اساس، اخترشناسان در حین مطالعه AS 209 - ستاره جوانی که در فاصله تقریباً 395 سال نوری از زمین و در صورت فلکی Ophiuchus واقع شده است - یک لکه از نور ساطع شده را در وسط یک شکاف خالی در گاز اطراف ستاره مشاهده کردند. این یافته در ادامه منجر به کشف یک دیسک دور سیاره ای در اطراف سیاره ای با جرم مشتری شد. نتایج این تحقیق در 27 جولای در نشریه The Astrophysical Journal Letters منتشر شد.

این سیاره فراخورشیدی در فاصله بیش از 200 واحد نجومی (یک واحد نجومی برابر با فاصله بین زمین و خورشید است) یا 18.59 میلیارد مایل از ستاره میزبان واقع شده است. این فاصله بسیار زیاد، نظریه های پذیرفته شده در مورد تشکیل سیاره را به چالش می کشد و اگر سن تقریبی ستاره میزبان یعنی 1.6 میلیون سال درست باشد، این سیاره فراخورشیدی می تواند یکی از جوان ترین سیاره های کشف شده در کهکشان ما باشد. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید این داده ها مورد احتیاج است و اخترفیزیکدانان امیدوارند که مشاهدات آینده با تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند وجود اطلاعات ما در مورد این سیاره را افزایش دهد.

اخترشناسان مدت هاست که به وجود قرص های دور سیاره ای در اطراف سیارات فراخورشیدی مشکوک بودند، اما تا همین اواخر قادر به اثبات آن نبودند. در سال 2019، دانشمندان ALMA برای اولین بار در حین رصد سیاره فراخورشیدی جوان PDS 70c، یک دیسک دور سیاره ای تشکیل دهنده قمر را کشف کردند و این کشف را در سال 2021 به اثبات رساندند. مشاهدات تازه یک قرص دور سیاره ای در AS 209 ممکن است جزئیات بیشتری از این معما را آشکار سازد. AS 209 یک ستاره جوان است که در فاصله 395 سال نوری از زمین و در صورت فلکی Ophiuchus واقع شده است. این منظومه ستاره ای بیش از پنج سال است که به علت وجود هفت حلقه تو در تو، که محققان معتقدند با تشکیل سیارات مرتبط است، مورد توجه دانشمندانی بوده است که با آرایه میلی متری/زیر میلی متری آتاکاما (ALMA) کار می نمایند.

منبع: scitechdaily