جادوی ماساژ بزرگ و کوچک نمی شناسد

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، شاید ابتدا به نظرتان خنده دار برسد که یک نوزاد را هم می توان ماساژ داد، چون احتمالا همواره برای رفع کردن خستگی یا خلاص شدن از شر استخوان درد سراغ ماساژ رفته اید یا برای آرامش و تمدد اعصاب ساعاتی را زیر دست ماساژور گذرانده اید. اما تعجب نکنید. حتی کودک نوزادتان هم به ماساژ نیاز دارد. ماساژ دادن منظم و درست نوزاد باعث

جادوی ماساژ بزرگ و کوچک نمی شناسد

جادوی ماساژ بزرگ و کوچک نمی شناسد

آرامش، رشد مناسب و رابطه عاطفی قوی را با ماساژ صحیصح کودک تان افزایش دهید

شاید ابتدا به نظرتان خنده دار برسد که یک نوزاد را هم می توان ماساژ داد، چون احتمالا همواره برای رفع کردن خستگی یا خلاص شدن از شر استخوان درد سراغ ماساژ رفته اید یا برای آرامش و تمدد اعصاب ساعاتی را زیر دست ماساژور گذرانده اید. اما تعجب نکنید. حتی کودک نوزادتان هم به ماساژ نیاز دارد. ماساژ دادن منظم و درست نوزاد باعث برقرار شدن رابطه عاطفی قوی با مادر می گردد و او را آرام می نماید. نوزادانی که به طور منظم به وسیله مادرشان ماساژ داده می شوند راحت تر می خوابند و هضم غذای شان به مراتب راحت تر و بهتر انجام می گردد. البته نگران نباشید، پدر، برادر، خواهر یا پدر یا مادربزرگ ها هم می توانند نوزاد را ماساژ بدهند، به این ترتیب شما هم زمانی برای استراحت و رسیدگی به کارهای خانه پیدا می کنید. تحقیقات تازه نشان می دهد بچه هایی که زودتر از موعد به جهان آمده اند بیشتر از بقیه تحت تاثیر ماساژ قرار می گیرند. ماساژ نوزادان زودرس، رشدشان را افزایش می دهد. در واقع نوزادان زودرسی که به مدت 10 روز، روزی 3 بار ماساژ داده می شوند، 6 روز زودتر از نوزادان زودرس دیگر می توانند بیمارستان را ترک نمایند.

زمان مناسب

مهمترین زمان برای ماساژ دادن نوزاد وقتی است که شما به اسم مادر یا پدر عجله نداشته باشید و به مقدار کافی آرامش داشته باشید و با خیال راحت و بدون مزاحمت بتوانید به کارتان برسید. بهتر است هنگام ماساژ شکم بچه کاملا خالی یا پر نباشد.

یادتان باشد شکم نوزاد نباید خالی یا پر باشد چون ماساژ در این هنگام می تواند حال او را به هم بریزد. ابتدا از چرب کردن کف دست هایتان مطمئن شوید، بعد با یاری هر دو دست از چپ به راست یا برعکس شکم اش را بمالید.

کجا بنشینید

بهتر است طوری بنشنید که راحت باشید و کمر یا پای تان درد نگیرد. می توانید روی زمین یا تخت بنشینید و بچه را روی پای تان بگذارید. او را روی یک حوله تمیز به پشت بخوابانید و ماساژ را ابتدا از جلو شروع کنید و بعد سراغ پشت و گردن بروید. می توانید برای آرامش بیشتر خودتان لالایی بخوانید یا یک موسیقی ملایم پخش کنید.

آرامش کودک

یادتان باشد فاصله و فضای کافی برای فرزندتان در نظر بگیرید.می توانید برای نشان دادن توجه و محبت تان با او صحبت کنید و حتی اگر نمی تواند حرف بزند و جواب تان را بدهد باز هم از او برای ماساژ دادن اجازه بگیرید. اگر حس کردید بیش از حد تحریک شده، ماساژ را ادامه ندهید. معمولا نوزادان فقط 2 تا 5 دقیقه ماساژ را تحمل می نمایند. در حالی که بچه های بالای 2 ماه مدت زمان بیشتری از ماساژ لذت می برند.

روغن ماساژ

برترین روغن ها برای مالیدن بدن کودک، روغن های طبیعی مانند روغن بادام یا روغن هر نوع گیاه تازه ای است که کمی هم بو داشته باشد، مانند روغن با اسانس لیمو، وانیل یا اسطوخدوس. ابتدا چند قطره روغن کف دست تان بریزید و دست ها را به هم بمالید تا گرم گردد. یادتان باشد روغن را در ناحیه سر یا صورت استفاده نکنید. نشاسته ذرت یکی از برترین مواد برای یک ماساژ سریع و اثر بخش است.

ماساژ سر

برای ماساژ سر از هیچ روغن یا ماده ای استفاده نکنید. ماساژ را با انجام حرکات دایره ای روی سر کودک شروع کنید. بعد از اینکه حرکات دایره ای را با کف دست و انگشت ها خیلی نرم و آرام روی سرش انجام دادید، سراغ پیشانی بروید.

بهتر است پیشانی اش را با یاری دو انگشت اشاره و شست خیلی آرام مانند حرکتی که دفتر یا کتاب را ورق می زنید ماساژ دهید. حواس تان باشد این حرکت را باید خیلی نرم انجام دهید طوری که هنگام ماساژ پیشانی اش چروک نخورد. می توانید هر دو دست را وسط پیشانی اش بگذارید طوری که نوک انگشتان به سمت بیرون باشد و خیلی آرام دست ها را از هم باز کنید. بعد خیلی آرام سراغ استخوان آرواره، فک و چانه اش بروید و با حرکات دایره ای خیلی آرام این قسمت ها را ماساژ دهید. ماساژ این نقاط به خصوص زمانی که فرزندتان دندان درمی آورد دردهای اش را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

ماساژ بدن

1-برای ماساژ سینه مقداری روغن کف دست تان بریزید. دست ها را خوب به هم بمالید و بعد هر دو دست را خیلی آرام روی قفسه سینه نوزاد بگذارید. بعد مجددا مانند حرکت پیشانی خیلی آرام و نرم دست ها را به سمت بیرون ببرید. این حرکت را بین 3 تا 5 ثانیه با فشار بسیار ملایم تکرار کنید. اگر روغن دست تان تمام شد باز هم چند قطره دیگر کف دست تان بریزید تا زمانی که دست تان را روی پوستش می کشید هم اصطحکاک ایجاد نگردد و نرم حرکت کند و هم در اثر روغن گیاهی پوستش نرم گردد. بعد خیلی خیلی آرام هر کدام از دست هایش را بین دو دست تان بگیرید و بمالید. همین طور از بازو پایین بیایید تا به کف دست و انگشتانش برسید بهتر است تک تک انگشتان را از هم باز کنید و هر کدام را جدا بمالید.

2-برای ماساژ شکم بهتر است خیلی دقت کنید. یادتان باشد شکم نوزاد نباید خالی یا پر باشد چون ماساژ در این هنگام می تواند حال او را به هم بریزد. ابتدا از چرب کردن کف دست هایتان مطمئن شوید، بعد با یاری دو دست از چپ به راست یا برعکس شکم اش را بمالید.یادتان باشد تمامی این حرکات باید نرم و آهسته باشد.

3-برای ماساژ پا هم مانند دست ها، هر کدام را میان دو دست بگیرید و به صورت لوله ای آنها را بمالید و همه قسمت های پا را ماساژ دهید تا به مچ و کف پا برسد این بار هم انگشت را جداگانه و خیلی آرام چرب کنید و بمالید.

4-بعد از ماساژ جلوی بدن او را خیلی آرام به پشت بخوابانید و با دست چرب پشتش را از بالا به پایین بمالید. ابتدا از چپ به راست و بعد از بالا به پایین یعنی از گردن تا پشت پاهایش را کامل بمالید. بهتر است در تمام مدت ماساژ پشت حتما با یک دست بدن او را نگه دارید و با دست دیگرتان ماساژ دهید. بعد از اینکه ماساژ کل بدن تمام شد بوسه اش را نباید فراموش کنید تا حس آرامشش را چند برابر کنید.

5-اگر می خواهید دل درد نوزادتان را با ماساژ درمان کنید، فکر بسیار خوبی نموده اید. برای ماساژ دل درد کافی است خیلی آرام ضربات کوچکی را از بالا به پایین شکمش با دست وارد کنید. برای وارد کردن ضربات بهتر از لبه بیرونی دست تان بهره ببرید. می توانید با یک دست او را نگه دارید و با دست دیگر ضربات را خیلی نرم و آهسته روی شکمش وارد کنید.

بعد او را به پشت بخوابانید و زانوهایش را توی شکم اش جمع کنید و تا 10 بشمارید. می توانید با یک دست او را نگه دارید و با کف دست دیگر حرکات دایره ای روی شکمش انجام دهید. می توانید در فکر خودتان مجسم کنید و بعد برای کودک تان بگویید که چگونه حباب های گاز از شکمش خارج می گردد. برای خارج کردن گاز از شکمش می توانید با یاری دو انگشت وسط و اشاره روی شکمش راه بروید. بهتر است این حرکت را از راست به چپ و از چپ به راست طوری انجام دهید که گاز از پایین شکم خارج گردد. اگر لازم بود این حرکت را چند بار دیگر هم انجام دهید.

منبع:نشریه شهرزاد، شماره 14.

منبع: راسخون

به "جادوی ماساژ بزرگ و کوچک نمی شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جادوی ماساژ بزرگ و کوچک نمی شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید