اسرارآمیزترین غارهای ایران را بشناسید

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، کشور ایران در میان کشورهای جهان از جمله مکان هایی است که زیست بوم طبیعی چهار فصل آن بسیار زبانزد است.

این زیست بوم علاوه بر جنگل های شمالی، کویر مرکزی، رشته کوه های البرز و زاگرس و چشمه ها و دشت های فراوان شامل غارهایی است که در جای جای این کشور نهفته است و بعضی از آن ها مانند غار علیصدر از شگفتی های جهانست. در پایین به بعضی از این غازهای زیبا در کشورمان اشاره می کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

اسرارآمیزترین غارهای ایران را بشناسید

غار یخ مراد در جهت تهران به چالوس

غار یخ مراد که در جهت تهران به چالوس و در همان راهی قرار گرفته است که بارها از آن عبور نموده ایم، یکی از شگفتی های طبیعت ایران است. این غار در کنار جاده چالوس و در آبادی گچسر استان البرز قرار گرفته است. به این ترتیب می توانید هنگامی که برای تعطیلات همیشگی خود به شما می روید یک تجربه تازه را به این تعطیلات اضافه کنید که تابه حال سابقه نداشته است.

کارشناسان اعتقاد دارند غار یخ مراد که یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به شمار میرود، در گذشته زیر آب بوده است. این را می شود از وضع طبیعی غار و بقایای وجود فسیل کاردینا بر روی تخته سنگ های غار فهمید. جنس این غار از نوع نرمتنان دریایی است و به دوره سوم زمین شناسی باز می شود یعنی عمر آنها بالغ بر 50 میلیون سال است

این غار بادگیر و هواکش های بسیار دارد و به همین علت هوا با شدت از آنها وارد شده و باعث می شود هوای غار فوق العاده سرد باشد. همین عامل باعث یخ زدن آب های موجود در غار می شود که شاید نامی که برای آن گذاشته اند بی ارتباط با این مساله نباشد.

البته با گرم شدن هوا و از اواسط ماه دوم بهار یخ های این غار آغاز به ذوب شدن می نماید. به طور کلی این غار دارای سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه است اما چیزی که بیش از همه یخ مراد را مورد توجه قرار داده بخشی از غار است که به صورت چهار طبقه است. در بخش عمیقی از غار که به 20 متر می رسد، طبقات روی هم قرار دارند و به جرات می توان گفت تا به حال هیچ غاری با این مشخصات در کشور دیده نشده است.

قلعه قوری کرمانشاه، غار آبی بزرگ

بزرگترین غار آبی خاورمیانه در استان کرمانشاه قرار گرفته است. غاری که قدمت آن به 65 میلیون سال قبل برمی شود و به غار قلعه قوری معروف است.

طول این غار حدود 12 کیلومتر است و در بعضی از نقاط ژرفایش به 3140 متر هم می رسد. این مکان طبیعی یکی از هفت اثر طبیعی ملی است که به ثبت هم رسیده است.

حوضچه های آبی این غار در بعضی از نقاط تا 14 متر را عمق دارند و دمای آن چیزی در حدود هفت تا 11 درجه سانتیگراد است.

شرایط دمای این غار در همه فصل های سال ثابت است، در این غار می توانید در تالارهای زیبای آن قدم بزنید، تالارهایی که در 1400 متری و 1500 متری این غار واقع شده و هر کدام از تالارها نامی دارنداین غار با وجود حوضچه های به هم پیوسته داخل آن به یکی از بزرگترین غارهای آبی دنیا تبدیل شده است.

غار دست ساز و حیرت انگیز کرفتو

غار حیرت انگیز کرفتو به دست ایرانیان باستان و بدون استفاده از ابزار برقی و تنها با وسایل دستی آن موقع ساخته شده است. این غار در حقیقت مجموعه ای از کوشش انسان باستان برای داشتن زندگی بهتر، ایمن و داشتن سرپناه را نشان می دهد.

این اثر باستانی و تاریخی در صخره مرتفعی در 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره استان کردستان واقع شده است.

غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی به شمار میرود و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است و بعدها به وسیله انسان شکل یافته است.

با سکونت انسان در این غار تغییرات باورنکردنی در آن ایجاد شده که آن را از حالت یک غار طبیعی به غاری دست ساز تبدیل نموده است. این تغییرات شامل تغییراتی مانند اتاق های تو در تو، راهرو و دالان عبوری و… است. از این جهت می توان گفت غار کرفتو در میان غارهای دست ساز از معروفیت خاصی برخوردار است، غاری که از لحاظ بافت ساختمانی معماری بی نظیری دارد و جزو اسرارآمیزترین و زیباترین غارهای ایران به شمار می رود.

ارتفاع دهانه ورودی غار از سر تپه حدود 20 الی 25 متر است، ساختمان غار به دوره اشکانی و حوالی قرن سوم پیش از میلاد بازمی شود. وقتی وارد کرفتو می شوید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می نماید معماری زیبا و خاص در کنار نقوش حکاکی شده روی تخته سنگ هاست.

روی سردر ورودی یکی از اتاق های طبقه سوم کتیبه ای یونانی وجود دارد که تا حد زیادی صدمه دیده است. دراین کتیبه در خصوص الهه هراکلس نوشته شده است: این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است به همین علت بسیاری این غار را معبد الهه یونانی نامیده اند.

حضور در کنار خفاش ها در خلوت یک غار

حضور در کنار خفاشهای آویزان در نقطه ای تاریک. این همان ماجراجویی شگرفی است که اگر مشتاق تجربه آن باشید باید تا نزدیکی شهر زنجان سفر کنید، آن هم در غاری تاریک و مخوف که نفس را در سینه هر ماجراجویی حبس می نماید و وحشت را به جانش می اندازد.

این غار که در زبان محلی از آن به نام غار گلجیک یاد می شود به وسیله مردم این منطقه به نام غار خفاشها هم شناخته می شود، محلی تاریک که چشم، چشم را نمی بیند وتنها چیزی که توجه شما را به خود جلب می نماید برق چشمهای صدها خفاش است که به شما خیره شده اند. برای این که این شهامت را داشته باشید که پا به غار خفاشها بگذارید، باید ترس را از خود دور نمایید. در بدو ورود خفاش ها در حرکتی دسته جمعی به استقبال شما خواهند آمد و کمی که جلو بروید اسکلت و جمجمه های حیوانات و حتی انسان مو به تنتان سیخ می نماید.

این غار نه تنها قدیمی ترین غار است، بلکه جزو ترسناک ترین غارهای ایران به شمار میرود، اما یادتان نرود برای رفتن به این غار باید بعضی از مسائل را رعایت کنید که به زندگی خفاش ها آسیبی نرسانید. خفاش ها زندگی آرامی را تجربه می نمایند. بنابراین با آرامش و سکوت وارد غار شوید و سکوتشان را به هم نزنید.

شاید برترین زمان برای ورود به غار هنگام غروب است، وقتی که خفاش ها به صورت دسته جمعی از غار خارج شده و تا چند کیلومتر از محل زندگی شان دور می شوند.

غار گلجیک که به طور طبیعی از فرسایش سنگ های آهکی پدید آمده، در 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان واقع شده است.

منبع: الی گشت

به "اسرارآمیزترین غارهای ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرارآمیزترین غارهای ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید