آیا هر تشنجی به معنای دچار بودن به بیماری صرع است؟

به گزارش وبلاگ خرید اینترنتی، تشنج (convulsion) به معنای سفت شدن و انقباض غیرقابل کنترل عضلانی در سراسر بدن است که با تکان خوردن شدید فرد، افتادن و تغییرسطح هوشیاری همراه است و معمولا یکی دو دقیقه طول می کشد.

آیا هر تشنجی به معنای دچار بودن به بیماری صرع است؟

تشنج می تواند در جریان بعضی از انواع حمله های صرعی (epileptic seizure) رخ دهد، اما رخ دادن تشنج لزوما به معنای دچار بودن به بیماری صرع (epilepsy) نیست.

تشنج می تواند یکی از علائم بیماری و عوارض دیگر از اوج گیری ناگهانی تب و افت شدید قند خون گرفته تا بیماری کزاز هم باشد.

حمله های صرعی که در نتیجه فورانی از فعالیت الکتریکی در فاصله سلول های مغزی یا نورون ها ایجاد می شوند، همواره به صورت تشنج (انقباض ناگهانی عضلانی در سراسر بدن) بروز نمی نمایند و ممکن است اشکال گوناگونی داشته باشند، مثلا چند ثانیه مات شدگی یا تکان های مکرر در دست ها یا پاها باشند.

معمولا برای اینکه تشخیص صرع که یک بیماری عصب شناختی یا نورولوژیکی مزمن است داده گردد باید حملات بیماری به طور عودنماینده رخ دهد و دلیل شناخته شده دیگری برای آنها پیدا نگردد.

صرع بزرگ در برابر صرع کوچک

شکلی از حمله صرعی را که با انقباض سراسری عضلات و تکان های شدید بدن و از دست رفتن هوشیاری (یعنی همان تشنج) همراه است، حمله تونیک کلونیک می نامند و فرد دارای این حمله اصطلاحا دچار صرع بزرگ (grand mal) است.

حمله صرعی را که به صورت چند ثانیه مات شدگی (توقف ناگهانی فعالیت های حرکتی و کلامی) بروز می نماید، حمله آبسانس (absence) یا غایب می نامند و فرد دارای این حمله اصطلاحا دچار صرع کوچک است.

چطور صرع را تشخیص می دهند؟

معمولا برای تشخیص صرع بیماران را به متخصص نورولوژی (نورولوژیست) یا پزشک متخصص بیماری های مغز و اعصاب ارجاع می دهند. تشخیص صرع ممکن است به آسانی انجام نگردد، زیرا بیماری ها و عوارض دیگر مانند میگرن، حملات وحشتزدگی (پانیک) و غش کردن (درنتیجه کاهش خونرسانی به مغز) ممکن است علائم مشابهی ایجاد نمایند. بعلاوه در اغلب موارد برای تشخیص صرع باید بیش از یک بار حمله اتفاق افتاده باشد.

پزشک متخصص ممکن است فعالیت مغز را با گرفتن نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) آزمایش کند یا برای یافتن مسائل احتمالی در مغز دستور انجام سی تی اسکن یا ام آرآی را بدهد.

اما حتی اگر این آزمایش ها چیزی را نشان ندهند، باز هم ممکن است تشخیص صرع صرفا بر اساس علائم بالینی داده گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا هر تشنجی به معنای دچار بودن به بیماری صرع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هر تشنجی به معنای دچار بودن به بیماری صرع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید